De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding Laura Tamassia (UC Leuven-Limburg & KU Leuven) Stephanie Vervaet, Kristof van de Keere (Katholieke.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding Laura Tamassia (UC Leuven-Limburg & KU Leuven) Stephanie Vervaet, Kristof van de Keere (Katholieke."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding Laura Tamassia (UC Leuven-Limburg & KU Leuven) Stephanie Vervaet, Kristof van de Keere (Katholieke Hogeschool Vives) 2 de VELOV-conferentie voor lerarenopleiders, Hasselt, 26 februari 2015

2 Probleemstelling Onderzoek op school: Onderzoekend leren Leren onderzoeken Onderzoekscompetentie Onderzoek in de wereld buiten de school: Hedendaags onderzoek Onderzoek van het verleden, heeft geleid tot huidige kennis (bv. in de leerboeken) ?

3 Onderzoek op school Onderzoekend leren : Didactische methode Onderzoekend leren : Didactische methode Leren onderzoeken – onderzoekscompetentie: Methodologische aanpak Focus op vaardigheden+ bepaalde houdingen Leren onderzoeken – onderzoekscompetentie: Methodologische aanpak Focus op vaardigheden+ bepaalde houdingen

4 Onderzoek in de wereld divers complex 1 onderzoeksmethode?

5 Waarom leerlingen blootstellen aan de wereld van het onderzoek? Didactiek van het onderzoek: ‘het laten zien’ (van iets uit de wereld) Didactiek van het onderzoek: ‘het laten zien’ (van iets uit de wereld) Brede vorming voor alle leerlingen Interesse opwekken voor onderzoek De werkelijkheid niet vervormen: vermijden om misconcepties te introduceren over onderzoek De werkelijkheid niet vervormen: vermijden om misconcepties te introduceren over onderzoek

6 Vraag 1 Hoe leerlingen blootstellen aan de wereld van het onderzoek? Hoe leerlingen blootstellen aan de wereld van het onderzoek?

7 Vraag 2 Hoe toekomstige leerkrachten voorbereiden om deze blootstelling mogelijk te maken voor leerlingen? Hoe toekomstige leerkrachten voorbereiden om deze blootstelling mogelijk te maken voor leerlingen?

8 Beweging 1 Onderzoekslabo’s bezoeken Directe interactie met onderzoekers in projecten Meedoen aan events met onderzoekers (bv. wetcom) …

9 Beweging 2 Inhoudelijk: oefeningen (leerplannen) met echte onderzoeksdata inhouden (leerplannen) verbinden met hedendaags onderzoek Toevoegen van extra ‘moderne’ ‘onderzoeksinhouden’ (tijd?) Onderzoekers ‘in de klas’ Onderzoekers fysisch in de klas, bv. wetenschapsweek Onderzoekers virtueel in de klas: bv. video’s, artikels, … Historisch: hoe zijn de onderzoekers van toen tot de ‘feiten’ in de leerboeken gekomen?

10 Voorbeeld 1: Quantum SpinOff Quantum Spin-Off project is funded by the European Commission. This communication reflects the views of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained herein. LLP-Comenius project meet leerlingen 3 de graad ASO en TSO. Leermaterialen worden ook gebruikt in lerarenopleiding BaSO fysica

11 Voorbeeld 2: CERN in de klas In lerarenopleiding BaSO fysica, in scholen Ook nascholing: 30/03/2015, zie vakdidactiek.be

12 Beweging 2bis Praktijk van het onderzoek Vertrek vanuit verzameling van authentieke documenten (video’s, onderzoeksartefacten (zoals artikels), historische brieven, …) om praktijk van het onderzoek te laten ontdekken voor specifieke casussen (ingangspoorten tot wereld van het onderzoek)

13 SoE-project Onderzoek als authentieke leerinhoud Voor lerarenopleiding BaSO-BaLO-SLO: Vormingspakketten Gebaseerd op digitale scenario’s direct bruikbaar met leerlingen (LO, SO) Gebaseerd op digitale scenario’s direct bruikbaar met leerlingen (LO, SO) Concept generiek, exemplarisch voor: -Wereldoriëntatie (LO) -Fysica (SO) -Gedragswetenschappen (LO) Concept generiek, exemplarisch voor: -Wereldoriëntatie (LO) -Fysica (SO) -Gedragswetenschappen (LO) Praktijk van het onderzoek Exploratieoefeningen Praktijk van het onderzoek Exploratieoefeningen

14 Digitale leeromgeving onderzoekinbeweging De black-box van het onderzoek openen (inspiratie: Bruno Latour, Science in Action)

15 Scenario’s op dit moment digitaal beschikbaar:

16 Darwin als onderzoeker Lagere school - BaLO

17 Nobelprijs fysica 2013 SO – BASO en SLO

18 Aan de slag! 1.Exploreer één scenario 1.Bedenk een scenario


Download ppt "Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding Laura Tamassia (UC Leuven-Limburg & KU Leuven) Stephanie Vervaet, Kristof van de Keere (Katholieke."

Verwante presentaties


Ads door Google