De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Burn-out Vlaamse overheid Annelies Antheunis Agentschap Overheidspersoneel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Burn-out Vlaamse overheid Annelies Antheunis Agentschap Overheidspersoneel."— Transcript van de presentatie:

1 Burn-out Vlaamse overheid Annelies Antheunis Agentschap Overheidspersoneel

2 Wat is burn-out? Neg. aanhoudende gemoedstoestand – werk Erosie reserves nodig om te werken – Energie  uitputting – Toewijding  onverschilligheid, afstandelijkheid – Doeltreffendheid  gevoel van onbekwaamheid Ontstaan: – Geleidelijk – Kan lang onopgemerkt blijven Instandhouding door manier waarmee men er mee omgaat

3 Kritisch omslagpunt: ervaren onbillijkheid

4 Afhankelijk van de werkomgeving kunnen er andere psychosociale risico’s een rol spelen -> ! risicoanalyse Er zijn echter wel een aantal factoren die in elke werkomgeving van belang zijn. – Werkeisen: Werkdruk Emotionele belasting Onduidelijkheid/tegenstrijdige verwachtingen Onrealistische verwachtingen – Ontbreken van hulpbronnen: Gebrek aan steun LG en collega’s Gebrek aan autonomie en inspraak Gebrek aan feedback Risico’s

5 Gevolgen - persoon

6

7 Gevolgen - organisatie Minder arbeidstevredenheid en organisatiebetrokkenheid Meer intentie om van job te veranderen Weinig effectief en efficiënt gedrag Meer (langdurig) ziekteverzuim

8 Burn-out Vlaamse overheid Geen zicht op aantal burn-outs Vlaamse overheid Burn-out ontstaat na ernstige en langdurige blootstelling aan stress -> Werkbondenstress belangrijke oorzaak ziekte VO Andere signalen: individuele dossiers Uit algemeen onderzoek over burn-out: – 1 à 2 % consultaties huisarts – 10 à 15% vragenlijst (zelfrapportering) => Redenen genoeg om in te zetten op algemeen welzijnsbeleid: werkgebonden stress aanpakken -> zo ook burn-out!

9 Wetgeving Wijziging welzijnswet 1/9/14 – Verruiming scope – Jaarlijkse evaluatie welzijnsbeleid

10 Actieplan 1.Inzetten op een algemeen welzijnsbeleid 2.Entiteiten sensibiliseren, informeren en ondersteunen bij uitbouw welzijnsbeleid binnen hun entiteit 3.Actief aanwezigheidsbeleid als onderdeel van welzijnsbeleid 4.Gezondheid: een gezond lichaam heeft impact op een gezonde geest 5.Individuele hulpverlening 6.Meten is weten, rapporteren is sensibiliseren 7.Opleidingsaanbod 8.Aanbevelingen over mobiliteit 9.Preventieve maatregelen uitbouwen op organisatieniveau 10.Leiderschap

11 1. Inzetten op een algemeen welzijnsbeleid Door algemene welzijnsbevorderende maatregelen vermindert automatisch ook het risico op burn-out.

12 2. Entiteiten sensibiliseren, informeren en ondersteunen bij uitbouw welzijnsbeleid binnen hun entiteit Informeren en sensibiliseren over welzijn Ondersteuning bij de uitbouw van een algemeen welzijnsbeleid – Algemeen welzijnsbeleid – Zicht krijgen op risico’s – Entiteiten stimuleren en begeleiden bij opmaak van GPP en JAP – Entiteiten inspireren – Getuigenissen – Aanspreekpunt voor vragen

13 3. Actief aanwezigheidsbeleid als onderdeel van welzijnsbeleid HR-medewerkers bouwen een aanwezigheidsbeleid uit in de entiteit Hr-medewerker/dossierbehandelaar van de MOD volgen afwezigheden van personeelsleden op + LG voert gesprekken – Toolbox – In basisopleidingen LG over Ploeg: luik aanwezigheidsbeleid – Brochure om te versturen naar personeelsleden

14 4. Gezondheid: een gezond lichaam heeft impact op een gezonde geest Goede gezondheid stelt personeelsleden in staat om meer weerstand te bieden tegen werkeisen. VO wil verder inzetten op promoten gezonde levensstijl + sensibiliseren personeelsleden om eigen verantwoordelijkheid op te nemen -> diverse initiatieven

15 5. Individuele hulpverlening Versterken en verduidelijken geïntegreerde hulpverlening voor een oplossing van preventie tot re-integratie Versterken: – Dienstverlening verschillende actoren verder op elkaar afstemmen + doorverwijzing duidelijker uitwerken – Registratiesysteem – Bemiddelende en onderhandelende rol hulpverleners wordt belangrijker

16 6. Meten is weten, rapporteren is sensibiliseren Een verbeterde categorisering van de ziektebeelden Verbeterde rapportering van het ziektecontroleorgaan & arbeidsgeneeskunde De verschillende cijfers rond welzijn samenbrengen en linken -> diepgaander onderzoek en begrip Raamcontract risicoanalyses psychosociaal welzijn Personeelspeiling Entiteiten sensibiliseren

17 7. Opleidingsaanbod Opleiding leidinggevenden: – Aanwezigheidsbeleid – Delegeren – Communiceren – Coachend leiderschap – Stress & burn-out Opleiding HR-medewerkers: – Stress & burn-out – Aanwezigheidsbeleid Opleiding teams – Steun collega’s Opleiding individuele personeelsleden: – Stress & burn-out – Veranderen cognities + versterken copingvaardigheden – Fysieke en geestelijke ontspanningstechnieken – Timemanagement – Communicatie- en onderhandelingsvaardigheden

18 8. Aanbevelingen over mobiliteit Verandering geeft onduidelijkheid -> ! snel en duidelijk communiceren naar personeelsleden die zich in veranderingstrajecten bevinden Bij interne mobiliteit van belang om talenten, datgene wat personeelsleden goed kunnen, graag doen en belangrijk vinden als criteria voorop te stellen Interne mobiliteit: positief verhaal + stimuleren

19 9. Preventieve maatregelen uitbouwen op organisatieniveau Kerntakenplan, ondernemingsplan, personeelsplan Innovatieve arbeidsorganisaties & PTOW Veranderingen aan job bv. jogdesign en jobcrafting Toolbox veranderingsmanagement Intrinsieke en open organisatiecultuur stimuleren Verder uitwerken met expertisecentra

20 10. Leiderschap Evaluatie leidinggevenden en leidend ambtenaren PLOEG-gesprekken 4 rollen Zie opleidingsaanbod

21 Zelf aan de slag!

22 Nog vragen? Annelies Antheunis - AgO Lees meer op:


Download ppt "Burn-out Vlaamse overheid Annelies Antheunis Agentschap Overheidspersoneel."

Verwante presentaties


Ads door Google