De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lancering Traject 2015 - 2016. Wat is Wat betekent ? ?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lancering Traject 2015 - 2016. Wat is Wat betekent ? ?"— Transcript van de presentatie:

1 Lancering Traject

2 Wat is Wat betekent ? ?

3 Techniekonderwijs …

4 Knelpunten? – Competentiegevoel van leerkrachten – Tijd, middelen en materiaal

5 Technische geletterdheid voor iedereen … Hoe kunnen we dit concreet maken ? Wat betekent dit voor de kinderen in onze klas ? “Als competente en verantwoordelijke techniekgebruiker willen en durven een technisch probleem aan te pakken, voor een technisch probleem een oplossing zoeken en veilig en verantwoord omgaan met technische realisaties”

6 Doel techniektraject – Achtergrond en visie op techniek in BaO – Interesse opwekken voor techniek – Drempelverlagende activiteiten aanbieden – Technologische opvoeding ondersteunen – Ondersteuning bieden bij aanpak in de school

7 Mogelijke doelstellingen Techniekactiviteiten in alle klassen Technoverantwoordelijke per school Aanzet tot technotheek – technieklokaal Aanzet jaarplanning en leerlijn Evalueren en rapporteren …

8 Professionalisering leerkrachten  Werkvergadering per leerjaar - Visie, theorie, inzichten, … - Uitwisseling ervaringen - Jaarplanning / leerlijnen - Handen uit de mouwen - Vragen en tips

9 Module 1 Visie en achtergrond bij ‘Techniek op school" Dimensies van techniek leren Technisch proces Strategische techniekvragen Implementatie in de klaspraktijk Doorspekt met tal van praktijkvoorbeelden en praktische tips “Hoe begin ik eraan in onze school?”

10

11

12 Module 2 Een (halve) dag praktisch aan de slag Alle klasleerkrachten gaan aan de slag met opdrachten voor hun leerjaar die in hun thema's zouden aan bod kunnen komen. Door zelf aan de slag te gaan, krijgen ze het zelf in de vingers, hun competentiegevoel stijgt, ze krijgen ‘goesting' om dit eens in hun klas te proberen. Opdracht enkele dingen uit te proberen.

13

14

15

16 Module 3 Uitwisseling techniekideeën en op weg naar een jaarplanning De leerkrachten brengen foto’s of voorbeelden mee van dingen die ze in de klas uitprobeerden. Evaluatie: Hoe heb je je gevoeld als leerkracht? Wat heb je gezien bij je kinderen? Hoe verliep de activiteit? Hoe zou je het volgende keer aanpakken? Uitwisseling met als resultaat een techniekideeënlijstje per leerjaar. Tijdens deze sessie vullen ze hun jaarplanning aan met techniekactiviteiten per leerjaar. Het vervolg is de autonomie van de school en de verantwoordelijkheid van het schoolteam.

17

18

19 Uit de evaluaties … Positief: - Beter zicht op het vak techniek en het verschil met muzische vorming. - Het was fijn om kennis te maken met al het materiaal. Er leren mee te werken. En steeds de link maken naar de werkelijkheid - De nodige theorie kwam duidelijk aan bod - Tof dat we iets konden uitproberen om mee te nemen naar de klas. Voor mensen die niet zo technisch aangelegd zijn is dit een goed duwtje in de rug ( houvast ) - De website is een goeie houvast om geleidelijk te werken naar goede technieklessen - Door deze modules vind ik het veel duidelijker wat techniek echt inhoud en hoe we praktisch aan de slag kunnen. Het is steeds leuk om een basisaanbod aan ideeën mee te krijgen en van mekaar te leren - Module 2: Een fijne sessie. Direct toepasbaar in de klas - Door zelf aan de slag te gaan beseffen leerkrachten dat lessen techniek niet super moeilijk moeten zijn

20 - Nog meer werken in subgroepen - Mogelijkheid aanbieden materiaalboxen te kunnen kopen - Nog meer ideeën aanreiken - Praktische tips voor kosteloos materiaal - Opbouw dozen/kasten met nodige materialen is onduidelijk - Hoe toepassen in BuBaO - We hebben wel een aantal lessen aangereikt gekregen maar het opstellen van een jaarplan is nog zeer vrijblijvend. De leerkrachten hadden daar nog meer nood aan ondersteuning. - Sommige leerkrachten vonden dat er te lang bij de 'basis' werd stilgestaan - Module1: meer theorie in sessie 1 nodig - Misschien is het handig om meer voorbeeldjes te geven met minder materiaal. Onze school beschikt over materiaal maar niet voor elk kind van de klas. Op deze momenten wordt het soms moeilijk om aan techniek te doen - Een oplossing bieden om de klassen op te vangen op de momenten dat de klasleerkrachten de nascholing volgen. Uit de voorstellen tot verbetering:

21 Traject 2015 – 2016 in data Module 1 & 2 1 hele dag 9u – 15.30u KS ma 26/10/ e lj ma14/09/ e lj ma21/09/ e lj ma28/09/ e lj ma05/10/ e lj ma12/10/ e lj ma19/10/2015 Module 3 1 halve dag 13u – 15.30u 1 e lj ma11/04/ e lj ma18/04/ e lj ma25/04/ e lj ma02/05/ e lj ma09/05/ e lj do19/05/2016

22 Login met :

23 Contact Koen Pierlet 016/ /


Download ppt "Lancering Traject 2015 - 2016. Wat is Wat betekent ? ?"

Verwante presentaties


Ads door Google