De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media."— Transcript van de presentatie:

1 Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media & Re/Presentatie, Letteren, UU

2 Universiteit Utrecht Programma 20:45 Introductie NMDC 20:55 Wat is ‘nieuw’ aan Nieuwe Media? 21:05 Groepsopdracht 21:15 Discussie en samenvatting 21:35 Reflectie

3 Universiteit Utrecht Introductie NMDC (1) Specialisatie gestart in 1998 Sinds studiejaar 04/05 een MA opleiding Tien werknemers De grootste Letteren Master samen met Conflictstudies 60 studenten in 04/05 Aandacht niet zozeer voor verandering in wat we doen, maar in hoe we dingen doen

4 Universiteit Utrecht Introductie NMDC (2) Aandacht vanuit vijf deelgebieden: Actuele debatten (Elektronisch Patiënten Dossier) Mediavergelijking (Videofonie) Populaire Cultuur (Computergames) Identiteit & Participatie (Weblogs) Technologie & Communicatie (Mobiele telefonie / internet) Interdisciplinair onderzoek

5 Universiteit Utrecht Wat is ‘nieuw’ aan Nieuwe Media? Nieuw = digitaal? Nieuw = het papierloze kantoor? Media verlengen zintuigen Media ‘verbeteren’ zich Media vinden hun plek door de wijze waarop ze ontvangen worden Huhtamo: “[Topoï are] ‘building blocks’ of cultural traditions [that] provide ‘pre_fabricated’ moulds for experience [which are] always cultural, and thus ideological, constructs.” (Huhtamo, 1994)

6 Universiteit Utrecht Groepsopdracht (1) Verdeel Uzelf over vier groepen: MediaDiscours Concreet12 Fantasie34

7 Universiteit Utrecht Groepsopdracht (2) 1: Beschrijf huidige media-apparaten en - toepassingen die volgens U vallen onder ‘Nieuwe Media’ 2: Beschrijf ervaringen en problemen die door nieuwe media verwezenlijkt/opgelost zijn 3: Beschrijf (technische) problemen van huidige media die U opgelost zou willen zien worden 4: Beschrijf ervaringen en toepassingen die U in de (nabije) toekomst vervult ziet worden

8 Universiteit Utrecht Discussie en samenvatting (1) Overkoepelende nieuwe media kenmerken: Virtualiteit Multimedialiteit Interactiviteit Connectiviteit Convergentie

9 Universiteit Utrecht Discussie en samenvatting (2) Overkoepelende discours kenmerken: Misverstanden voorkomen Sociaal contact houden Weg vinden in chaos Tijd vrij maken Uitbreiden van domein van kennis Controle over individuele sfeer houden Peters: “Speaking into the Air” (1999)

10 Universiteit Utrecht Discussie en samenvatting (3) Martin Lister: “The ‘technological imaginary’ [is a] realm of images, representations, ideas and intuitions of fulfilment, of wholeness and completeness that human beings, in their fragmented and incomplete selves, desire to become” (Lister et al, 2002) Basis set aan verwachtingen/angsten Let op: geen ‘business as usual’ ! Sociaal/politiek/economische context bepaalt activiteit van technological imaginary en topoï

11 Universiteit Utrecht Praktijkvoorbeeld Ericssons “Into the Mobile Future”

12 Universiteit Utrecht Reflectie Ja, nieuwe media voegen nieuwe mogelijkheden toe aan ons handelingsspectrum… Maar: kritisch blijven kijken naar patronen rondom innovatie, door… Beter bewust te zijn waar gebruik wordt gemaakt van abstracte utopieën die de concrete politieke, economische of sociale factoren lijken te ontkennen

13 Universiteit Utrecht Tot slot 1895: “It’s good to talk” 2004: “It’s great to communicate!” Vragen?


Download ppt "Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media."

Verwante presentaties


Ads door Google