De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Natuurkunde, een essentiële bouwsteen in de analistenopleiding 25 maart 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Natuurkunde, een essentiële bouwsteen in de analistenopleiding 25 maart 2015."— Transcript van de presentatie:

1

2 Natuurkunde, een essentiële bouwsteen in de analistenopleiding 25 maart 2015

3 Allround Laborant Jaar 1 3 lesuren waarvan gemiddeld 1,5 uur praktijk. In de algemene opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten. Jaar 2 (half jaar) 2 lesuren gecombineerd met praktijk. In opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten maart 2015

4 Klinisch analist Jaar 1 3 lesuren waarvan gemiddeld 1,5 uur praktijk. In de algemene opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten. Jaar 2 (drie perioden) 2 uur theorie en praktijk in opdrachten. Jaar 3 (laatste periode) 2 uur theorie plus praktijkdag straling maart 2015

5 Biotechnologisch analist Jaar 1 3 lesuren waarvan gemiddeld 1,5 uur praktijk. In de algemene opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten. Jaar 2 (drie perioden) 2 uur theorie en praktijk in opdrachten. Jaar 3 ( derde en vierde periode) 2 uur theorie plus praktijkdag straling maart 2015

6 Chemisch fysisch analist Jaar 1 3 lesuren waarvan gemiddeld 1,5 uur praktijk. In opdrachten zitten o.a. natuurkundeopdrachten. Jaar 2 (drie perioden) 2 uur theorie en praktijk in opdrachten. Jaar 3 ( derde en vierde periode) 2 uur theorie plus praktijkdag straling. Jaar 4 (eerste periode) 2 uur wis en natuurkunde 6 25 maart 2015

7 Jaar 1 Meten, optica, mechanica, elektriciteitsleer Jaar 2 AL warmteleer oploswarmte materiaalleer radioactiviteit 7 Jaar 2 BT;CF;KC trillingen en golven elektroforese foto-elektrisch effect warmteleer gassen osmose kwantumfysica digitale technieken materiaalleer (CF) 25 maart 2015

8 Jaar 3 BT/CF Periode 11 Lorenzkracht massaspectrometer nanotechnologie CF Periode 12 Kernfysica 8 KC Periode 11 geen BT/KC Periode 12 medische beeldtechnieken 25 maart 2015

9 Uit het nieuwe KD: B1-K1 Allround laborant Bezit kennis van theoretische biologische, scheikundige en natuurkundige achtergrond. Kan werkplek en apparatuur onderhouden. Chemisch-fysisch en biologisch medisch analist Bezit brede en specialistische kennis van de werkingsprincipes van de gebruikte materialen en apparaten. Bezit brede en specialistische kennis van theoretische biologische, scheikundige en natuurkundige achtergronden maart 2015

10 Uit het nieuwe KD: B1-K2 Allround laborant: Bezit kennis van de werkingsprincipes van de gebruikte materialen en apparaten. Bezit kennis van theoretische biologische, scheikundige en natuurkundige achtergronden. Kan afwijkende waarden en storingen in apparatuur signaleren. Chemisch-fysisch en biologisch medisch analist: Zie vorige dia maart 2015

11 Stellingen De allround laborant heeft een brede natuurkundige basiskennis nodig om in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen in zijn vakgebied. De biologisch medisch analist zal steeds meer een operator worden. Vanuit de natuurkunde zullen dus operationele technieken moeten worden aangeboden. Voor de chemisch fysisch analist moet er nog een extra keuzedeel worden ontwikkeld dat zich richt op de regio maart 2015

12 De allround laborant heeft een brede natuurkundige basiskennis nodig om in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen in zijn vakgebied. Opmerkingen uit de zaal: Breed opgeleid moet hier betekenen dat ze van de verschillende natuurkundige principes kennis hebben. Geconstateerd werd dat er een verschuiving plaats vindt naar een meer Fysische invulling van het vak maart 2015

13 De biologisch medisch analist zal steeds meer een operator worden. Vanuit de natuurkunde zullen dus operationele technieken moeten worden aangeboden. De zaal onderschreef te stelling. Voor het operator gedeelte werden in de praktijk meer chemisch fysische studenten aangenomen. Ook in hun opleiding zou dus wat operationele techniek moeten worden opgenomen. Het correct interpreteren van fouten vereist ook voldoende statistische kennis maart 2015

14 Voor de chemisch fysisch analist moet er nog een extra keuzedeel worden ontwikkeld dat zich richt op de regio. Dit werd niet onderschreven door de zaal. De regionale verschillen zijn zo groot, dat het gewoon geen zin heeft om een extra keuzedeel te schrijvem 14 Opmerking: Bij een aantal opleidingen wordt er gewoon geen natuurkunde meer gegeven. Ik heb als spreker aangedrongen om met het nieuwe KD in de hand daar verandering in proberen te brengen. 25 maart 2015


Download ppt "Natuurkunde, een essentiële bouwsteen in de analistenopleiding 25 maart 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google