De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Productbeleid. Product: alles wat in een behoefte kan voorzien.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Productbeleid. Product: alles wat in een behoefte kan voorzien."— Transcript van de presentatie:

1 Productbeleid

2 Product: alles wat in een behoefte kan voorzien.

3 Productbeleid Product: alles wat in een behoefte kan voorzien. Voorwerpen

4 Productbeleid Product: alles wat in een behoefte kan voorzien. VoorwerpenBijvoorbeeld DVD speler, tennisbal

5 Productbeleid Product: alles wat in een behoefte kan voorzien. VoorwerpenBijvoorbeeld DVD speler, tennisbal Diensten

6 Productbeleid Product: alles wat in een behoefte kan voorzien. VoorwerpenBijvoorbeeld DVD speler, tennisbal Diensten= niet tastbaar

7 Productbeleid Product: alles wat in een behoefte kan voorzien. VoorwerpenBijvoorbeeld DVD speler, tennisbal DienstenBijvoorbeeld belastingadvies, verzekering

8 Productbeleid Een product bevat zowel materiële als immateriële eigenschappen. Immateriële eigenschappen Materiële eigenschappen

9 Productbeleid Een product bevat zowel materiële als immateriële eigenschappen. Immateriële eigenschappen Materiële eigenschappen Uit technisch oogpunt essentieel.

10 Productbeleid Een product bevat zowel materiële als immateriële eigenschappen. Immateriële eigenschappen Materiële eigenschappen Uit technisch oogpunt essentieel. Bijvoorbeeld vorm, gewicht, smaak, capaciteit, verpakking, garantie en service.

11 Productbeleid Een product bevat zowel materiële als immateriële eigenschappen. Immateriële eigenschappen Materiële eigenschappen Uit technisch oogpunt essentieel. Bijvoorbeeld vorm, gewicht, smaak, capaciteit, verpakking, garantie en service. De eerst vier eigenschappen zijn in het product zelf aanwezig, de laatste drie eigenschappen zijn door de fabrikant toegevoegd.

12 Productbeleid Een product bevat zowel materiële als immateriële eigenschappen Immateriële eigenschappen Materiële eigenschappen Uit technisch oogpunt niet-essentieel.

13 Productbeleid Een product bevat zowel materiële als immateriële eigenschappen Immateriële eigenschappen Materiële eigenschappen Uit technisch oogpunt niet-essentieel. Bijvoorbeeld de goede naam, exclusiviteit, status en het imago.

14 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken.

15 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Garantie: vrijwaren van de koper voor slechte kwaliteit;

16 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Garantie: vrijwaren van de koper voor slechte kwaliteit; incompleet, stuk, beschadiging, etc.

17 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Kwaliteit: dit kan zowel objectief zijn (aantal pixels van een fototoestel) als subjectief (afhankelijk van de eisen en het oordeel van de gebruiker).

18 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Verpakking: verpakking heeft 3 functies …

19 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking 1. Bescherming van het product Verpakking: verpakking heeft 3 functies …

20 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking 1. Bescherming van het product (eierendoos) Verpakking: verpakking heeft 3 functies …

21 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking 1. Bescherming van het product 2. Aandacht Verpakking: verpakking heeft 3 functies …

22 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking 1. Bescherming van het product 2. Aandacht (vormgeving van een parfumfles) Verpakking: verpakking heeft 3 functies …

23 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking 1. Bescherming van het product 2. Aandacht 3. Informatie Verpakking: verpakking heeft 3 functies …

24 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking 1. Bescherming van het product 2. Aandacht 3. Informatie (gebruiksaanwijzing, ingrediënten) Verpakking: verpakking heeft 3 functies …

25 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Status/imago: het ene product geniet meer aanzien dan het ander. Een kledingstuk van de Zeeman wordt vaak anders ervaren dan een kledingstuk uit een boetiek.

26 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Merk: Het merk kan bestaan uit een naam, een symbool of een teken (logo).

27 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Merk: Het merk kan bestaan uit een naam, een symbool of een teken (logo). Een merk maakt een product herkenbaar en zorgt voor status en klantenbinding.

28 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Merk: Er zijn verschillende indelingen van merken mogelijk.

29 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Merk: Er zijn verschillende indelingen van merken mogelijk. A-merk: landelijk bekend/landelijke reclame/grote verkrijgbaarheid B-merk: minder bekend/goedkoper/niet overal verkrijgbaar

30 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Merk: Er zijn verschillende indelingen van merken mogelijk. Fabrieksmerk:producten hebben merk van fabriek (Philips) Winkelmerk:producten hebben merk van winkel (AH huismerk)

31 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Merk: Er zijn verschillende indelingen van merken mogelijk. Fabrieksmerk:producten hebben merk van fabriek (Philips) Winkelmerk:producten hebben merk van winkel (AH huismerk) Als een fabrikant/winkel alle merken onder dezelfde naam aanbiedt spreken we van een paraplumerk.

32 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Merk: Er zijn verschillende indelingen van merken mogelijk. Fabrieksmerk:producten hebben merk van fabriek (Philips) Winkelmerk:producten hebben merk van winkel (AH huismerk) Steeds meer winkels gaan meer huiswerken verkopen, vanwege de hogere winstmarge en grotere klantenbinding. Bovendien is het concurrerend ten opzichte van andere winkels.

33 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Soms wordt een merknaam zo sterk dat het een soortnaam wordt.

34 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Soms wordt een merknaam zo sterk dat het een soortnaam wordt. Aspirine wordt gebruikt als naam voor een pijnstiller … terwijl eigenlijk alleen het merk Aspirine heet.

35 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Soms wordt een merknaam zo sterk dat het een soortnaam wordt. Aspirine wordt gebruikt als naam voor een pijnstiller … terwijl eigenlijk alleen het merk Aspirine heet. Bahco (B. A. Hjort & Company), verstelbare moersluitel.

36 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Soms wordt een merknaam zo sterk dat het een soortnaam wordt. Aspirine wordt gebruikt als naam voor een pijnstiller … terwijl eigenlijk alleen het merk Aspirine heet. Bahco (B. A. Hjort & Company), verstelbare moersluitel. Lego (Lego group), plastic constructiespeelgoed

37 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Soms wordt een merknaam zo sterk dat het een soortnaam wordt. Aspirine wordt gebruikt als naam voor een pijnstiller … terwijl eigenlijk alleen het merk Aspirine heet. Bahco (B. A. Hjort & Company), verstelbare moersluitel. Lego (Lego group), plastic constructiespeelgoed Polaroid, instant fototoestel

38 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Soms wordt een merknaam zo sterk dat het een soortnaam wordt. Aspirine wordt gebruikt als naam voor een pijnstiller … terwijl eigenlijk alleen het merk Aspirine heet. Bahco (B. A. Hjort & Company), verstelbare moersluitel. Lego (Lego group), plastic constructiespeelgoed Polaroid, instant fototoestel Prittstift (Pritt), lijmstift

39 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Soms wordt een merknaam zo sterk dat het een soortnaam wordt. Aspirine wordt gebruikt als naam voor een pijnstiller … terwijl eigenlijk alleen het merk Aspirine heet. Bahco (B. A. Hjort & Company), verstelbare moersluitel. Lego (Lego group), plastic constructiespeelgoed Polaroid, instant fototoestel Prittstift (Pritt), lijmstift Tom, Tom (Tom, Tom NV), GPS-navigatiesysteem

40 Productbeleid In het volgende gedeelte worden de verschillende producteigenschappen besproken. Garantie Kwaliteit Verpakking Status/imago Merk Soms wordt een merknaam zo sterk dat het een soortnaam wordt. Kik op wikipedia voor nog meer voorbeelden:

41


Download ppt "Productbeleid. Product: alles wat in een behoefte kan voorzien."

Verwante presentaties


Ads door Google