De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool

2

3 Programma workshop 1.Probleemschets: Jongeren & zelfbeeld 2.Oplossing: positieve psychologie 3.GIF a compliment: onderzoek & ontwikkeling 4.In de praktijk: wat kunt u ermee? 5.Voorbeeld: GIF a compliment in Happyles

4 1. Jongeren en zelfbeeld Onderdeel van Jeugdimpuls 2014 Vergroten van positief zelfbeeld jongeren Waarom is dit belangrijk? Wat is relatie tussen zelfbeeld, zelfvertrouwen en (seksueel) welbevinden?  literatuuronderzoek

5 Onzekerheid jongeren 31% van jongens voelt zich wel eens of regelmatig onzeker over hun uiterlijk. 5% van jongens voelt zich vaak of altijd onzeker over hun uiterlijk. Tijdens de puberteit ligt de nadruk op het uiterlijk en erbij horen. Dit is een bron voor onzekerheid bij jongeren. (de Graaf et al., 2012). 52% van de meiden voelt zich wel eens of regelmatig onzeker over hun uiterlijk. 17% van meiden voelt zich vaak of altijd onzeker over hun uiterlijk.

6 Zelfbeeld en welbevinden Er is een duidelijk relatie tussen het zelfbeeld van jongeren en hun welbevinden. Jongeren met een positief zelfbeeld hebben minder last van angst en depressieve gevoelens (Moksnes & Espnes, 2012). Meiden met een positief zelfbeeld functioneren beter en zijn seksueel weerbaarder dan meiden met een negatief zelfbeeld (Rehbein-Narvaez,et al., 2006).

7 Zelfbeeld en social media Media is altijd een onderdeel geweest van de jongerencultuur. Met de komst van sociale media is de invloed hiervan op het zelfbeeld van jongeren vergroot.  Social media draagt bij aan onrealistisch schoonheidsideaal & bewerken van uiterlijk.  Jongeren kunnen elkaar online makkelijk negatief aanspreken en pesten (10% van jongeren wordt gepest; CBS, 2013).  Social media gebruik leidt tot meer zelfobjectivering en een negatief zelf- en lichaamsbeeld bij jongeren (de Vries, 2014).

8 Bronnen van zelfbeeld De stabiliteit van het zelfbeeld van jongeren is erg afhankelijk van de bron: Zelfvertrouwen dat gebaseerd is op interne factoren (karakter en eigenschappen) zorgt voor een hoge mate van welbevinden en weerbaarheid (Vonk & Smit, 2012). “Ik ben een doorzetter.” Zelfvertrouwen dat gebaseerd is externe factoren, zoals uiterlijk, zorgt voor een fragiel zelfbeeld en een slechte weerbaarheid (Vacek et al., 2010). “Ik ben knap.”

9 Uitdaging Jongeren stimuleren om elkaar positief aan te spreken en de nadruk te leggen op intrinsieke kwaliteiten. Aansluiten bij manier van communiceren en belevingswereld van jongeren jaar.  Online social media complimenten tool:

10 2. Oplossing: positieve psychologie Aandacht voor het vergroten van een positief zelfbeeld en geluk. Hoe vernieuwend is positieve psychologie?  In Griekse filosofie al aandacht voor ‘het goede leven’.  Martin Seligman heeft dit weer opgepakt; Richten op positieve gedragingen i.p.v. problemen

11 Ongelijke aandacht In onderzoek is er weinig aandacht voor geluk: Sadness versus happiness 100: 1  Aandacht voor het verminderen van problemen.

12 Creëren van geluk Valt geluk te creëren? Sonja Lyubomirsky deed hier onderzoek naar.

13 Wat bepaalt geluk? Bewust gedrag 40% Genetische aanleg 50% Omstandigheden 10% (Lyubomirsky, Sheldon, & Schkade, 2005)

14 Geluksstrategien 1.Dankbaarheid tonen 2.Optimisme cultiveren 3.Niet tobben of sociaal vergelijken 4.Vriendelijk zijn 5.Sociale relaties koesteren 6.Copingstrategieën ontwikkelen 7.Leren vergeven 8.Flow-ervaringen versterken 9.Geniet van het leven 10.Engagement voor je doelen 11.Praktiseren van geloof en spiritualiteit 12.Zorgen voor je lichaam

15 Complimenten als tool voor geluk Complimenten krijgen geeft je een goed gevoel Complimenten geven geeft je een goed gevoel https://www.youtube.com/watch?v=YuF9BauIEwg

16 3. GIF a compliment: onderzoek & ontwikkeling

17 Wisselwerking ontwikkeling en onderzoek

18 Rationale onderzoeken

19 Concepttest onder doelgroep Twee concepten 50 leerlingen VMBO Wageningen Allebei scoren rond de 6

20 Pretest onder doelgroep Door Stichting Alexander en Spectrum 80 leerlingen VMBO Almere, VWO Assen Uitkomsten: grappig, duidelijk, goede taal, goede layout, best wel een goed idee Aanpassen technische zaken + verboden woordenlijst inkorten

21 Dit is ‘m:

22 Campagne GIFacompliment day: Aantal gegenereerde GIF’s: GIF’s Aanta kliks op deze links: kliks Aantal bezoeken: bezoeken Meeste gedeelde gif

23 4. In de praktijk: wat kunt u ermee?

24 5. Voorbeeld: GIF a compliment in Happyles Happyles is ontwikkeld door het Trimbos Instituut. Het doel van happyles: het geluk en de psychische gezondheid van jongeren bevorderen. GIF a compliment is opgenomen in de happyles.


Download ppt "Onderzoek en ontwikkeling van online complimententool."

Verwante presentaties


Ads door Google