De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.

Verwante presentaties


Presentatie over: "The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European."— Transcript van de presentatie:

1 The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European Union. Neither the EACI nor the European Commission are responsible for any use that may be made of the information contained therein. MODULE 4: LEVENSCYCLUSKOSTEN & PRACTISCHE TOEPASSINGEN VAN DE RSV

2 4.1: LEVENSCYCLUSKOSTEN (LIFE CYCLE COSTING (LCC)): INTRODUCTIE EN OVERZICHT

3 LEVENSCYCLUSKOSTEN Ook bekend als.....  Whole Life Costing (WLC)  Betekent soms hetzelfde als LCC... ...maar het kan ook breder gezien worden  Is meest algemeen gebruikt in het Verenigd Koninkrijk...  …voor onze doelstelling kan het maar beter vermeden worden

4 LEVENSCYCLUSKOSTEN Ook bekend als.....  Levenscyclus Assessment (LCA)  NIET hetzelfde als levenscycluskosten!  = Assessment (beoordeling) van levenslange milieu- invloeden van een product of activiteit (niet noodzakelijk in omloop gebracht)

5 LEVENSCYCLUSKOSTEN Ook bekend als.....  Operationele Levensduurkosten (Operational Lifetime Costing (OLC))  NIET hetzelfde – maar kan onderdeel zijn van totale levenscycluskosten  = In omloop gebrachte milieukosten  We gaan daar hierna naar kijken....

6 LEVENSCYCLUSKOSTEN Ook bekend als.....  Totale eigendomskosten (Total Cost of Ownership (TCO))  Hetzelfde als levenscycluskosten voor onze doeleinden  = De totale kosten die geassocieerd worden met het kopen of leasen van een product, van begin tot eind.

7 LEVENSCYCLUSKOSTEN Welke kosten worden gedekt (LCC/TCO)?  Acquisitiekosten (aankoopprijs en levering)  Installatie (product/geassocieerde infrastructuur)  Bedieningskosten (inclusief brandstof-/energieverbruik)  Onderhoud en reparatiekosten  Belastingen en heffingen (vooral belangrijk bij het vergelijken van alternatieve types brandstof/technologie)  Afvoerkosten/wederverkoopwaarde

8 LEVENSCYCLUSKOSTEN Discussie  Nog meer (voertuig gerelateerde) LCC-aspecten?  Laten we terugkijken  Alhoewel het concept van het gebruik van de levenscycluskosten nogal duidelijk is, zijn er vaak genoeg gelegenheden waarbij het niet gebruikt wordt door inkopers om kosten te berekenen... Waarom niet?  Hoe zouden we inkopers moeten aanmoedigen om rekening te houden met de levenscycluskosten?

9 4.2: OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN (OPERATIONAL LIFETIME COSTS (OLC))

10 OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN De derde methode van de RSV  Het brengt energieverbruik, CO 2 en vervuilende emissies in omloop (fijnstof, NMKW, NO x )  Belangrijk punt – het is gewoon EEN optie, je hoeft het niet te gebruiken!  Het is voorschrijvend – je moet het precies zo berekenen als is voorgeschreven door de RSV  Om op de juiste manier te worden gebruikt moet het niet worden omgezet in punten/gebruikt worden als deel van een weging dat gescheiden is van de financiële kosten – het berekent een geldwaarde wat opgeteld zou moeten worden bij de kosten van de aankoop.

11 OLC – BRANDSTOFVERBRUIK. Type voertuig Brandstof- verbruik (l/100km) Brand- stofver- bruik (l/km) Brandstof- omzet- factor (MJ/l) Brandstof- verbruik (MJ/km) Kosten per energie- eenheid (€/MJ) Kosten per km (€) Levenslange brandstofver bruikskosten (200,000 km) (€) Diesel3,90,039361,4040,020750, ,30 Benzine4,70,047321,5040,020750, ,35 Elek- trisch 17,3 (kWh) 0,1733,60,62280,020750, ,93 Hybride3,80,038321,2160,020750, ,01 CNG7,7 (Nm 3 )0,077332,5410,020750, ,42 Ethanol7,10,071211,4910,020750, ,40

12 OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN – CO 2 Type voertuig CO 2 emissies (g/km) CO 2 emissies (kg/km) Kosten (€/kg CO 2) Levenslange CO 2 emissie- kosten (200,000 km) (€) Diesel1020,1020,03612 Benzine1090,1090,03654 Elektrisch000,030 Hybride870,0870,03522 CNG1380,1380,03828 Ethanol1160,1160,03696.

13 OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN - NO X Type voertuig NO x emissies (g/km) Kosten (€/g NO x ) Levenslange NO x emissiekosten (200,000 km) (€) Diesel0,12250, ,80 Benzine0,04160,004436,61 Elektrisch00,00440,00 Hybride0,00330,00442,90 CNG0,0430,004437,84 Ethanol0,0120,004410,56

14 OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN - NMKW Type voertuig NMKW emissies (g/km) Kosten (€/g NMKW) Levenslange NMKW emissiekosten (200,000 km) (€) Diesel00,0010 Benzine0,05520,00111,04 Elektrisch00,0010 Hybride0,02510,0015,02 CNG00,0010 Ethanol0,05640,00111,28

15 OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN – PM (fijnstof) Type voertuig PM emissies (g/km) Kosten (€/g PM) Levenslange PM emissiekosten (200,000 km) (€) Diesel0, ,0870,1914 Benzine0, ,0870,29232 Elektrisch00,0870 Hybride00,0870 CNG00,0870 Ethanol0, ,0870,04524

16 OPERATIONELE LEVENSDUURKOSTEN - OVERZICHT Type voertuig Levensduurkosten (€) Totaal OLC (€) Brandstof- verbruik CO 2 emissies NO x emissies NMKW emissies Fijnstof emissies Diesel5.827, ,8000, ,29 Benzine6.242, ,6111,0400, ,29 Elektrisch2.584, Hybride5.047,015222,905, ,93 CNG10.546, , ,26 Ethanol6.188, ,5611,2800, ,28

17 OPMERKINGEN BIJ OPTIE 3: HET DETAIL BEGRIJPEN

18 NOTITIE  Inkopers wordt ontraden om optie 3 te gebruiken als deel van hun inkoopactiviteiten vanwege het volgende:  Het (waargenomen) niveau van gecompliceerdheid  Sommigen geloven dat het lokale luchtvervuilers niet hoog genoeg op waarde schat  Het is lastig om de relevante informatie te krijgen (vooral voor zware voertuigen)

19 NOTITIE Algemeen geciteerde kwesties met het gebruik van methode 3 houden in:  Het geven van een relatief hoge weging aan energieverbruik  Het berekenen van zowel CO 2 -emissies als energieverbruik  Het geven van een relatief lage waarde aan lokale vervuilende emissies

20 NOTITIE Algemeen geciteerde kwesties met het gebruik van methode 3 houden in:  Van bron-tot-wiel (Well to wheel (WTW)) -emissies worden niet meegerekend  Extra maatregelen moeten daarom gebruikt worden als deel van het inkoopproces om zo rekening te kunnen houden met WTW-emissies – de waardes en methode uiteengezet onder de RSV, moeten dezelfde blijven.

21 CONCLUSIES  Optie 3 van de RSV wordt ingewikkeld gevonden, maar de opties onder de RSV geven wel een grote mate van flexibiliteit aan inkopers  Het vereist van inkopers om rekening te houden met belangrijke milieufactoren, hulp te bieden bij het hoger leggen van de lat en de schone voertuigenmarkt te stimuleren  Hulp is voorhanden! Mocht je specifieke vragen hebben over de RSV, over andere aspecten van inkoop van schone voertuigen of hulp nodig hebben bij het aanbesteden – schroom niet om contact op te nemen met de Clean Fleets Helpdesk voor gratis advies!

22 4.3: DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL

23 DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL Wat is het?

24 DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL Wat is het?  Een Excel-spreadsheet... ...dat ernaar streeft om het leven gemakkelijker te maken voor inkopers die schone, energiezuinige voertuigen willen kopen... ...door een serie vooraf ingestelde formules in te voegen... ...en de mogelijkheid om zekere kengetallen te wijzigen... ...gebruikt om de levenscycluskosten te bepalen geassocieerd met auto’s en bestelwagens... ...inclusief operationele levensduurkosten (OLC) gedicteerd door de RSV

25 DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL Waar houdt het rekening mee?  Acquisitie (Kopen of leasen van voertuigen of accu’s)  Onderhoud (Kosten voor onderhoud of serviceovereenkomst)  Belastingen en andere kosten (Belasting,verzekering en andere kosten)  OLC milieukosten (CO 2, vervuilers, energieverbruik)  Restwaarde  Infrastructuurkosten

26 DE CLEAN FLEETS LCC -TOOL Vragen ter overweging bij het testen  Zouden er problemen zijn met het verzamelen van betrouwbare gegevens voor de tool?  Met welke aspecten, als deze er al zijn, wordt niet goed rekening gehouden?  Waar wordt helemaal geen rekening mee gehouden?  Hoe bruikbaar is de Clean Fleets LCC -Tool?  Welke verbeteringen kunnen er worden aangebracht?.Laten we kijken!

27 DE CLEAN FLEETS -TOOL  Kan een bruikbare manier zijn om levenscycluskosten inclusief operationele levensduurkosten (OLC) te berekenen zoals in een van de opties beschreven door de RSV  Elke LCC -tool is slechts zo betrouwbaar als de gegevens die erin worden gebruikt  Feedback is welkom!


Download ppt "The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European."

Verwante presentaties


Ads door Google