De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX Een analyse van de werking van onderwijsstandaarden Carlijne Ceulemans – VELOV congres – 26 februari 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX Een analyse van de werking van onderwijsstandaarden Carlijne Ceulemans – VELOV congres – 26 februari 2015."— Transcript van de presentatie:

1 HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX Een analyse van de werking van onderwijsstandaarden Carlijne Ceulemans – VELOV congres – 26 februari 2015

2

3 Twee onderzoeksvragen 1.Hoe werkt het beroepsprofiel? d.w.z. wat doen zulke lijsten en op welke manier(en) zetten ze ons aan het werk? 2.Hoe krijgt het autoriteit? d.w.z. hoe worden ze tot vanzelfsprekende ‘feitelijke’ dingen die ons handelen kunnen (bij)sturen?

4 In het spoor van de lijst Veldwerk in 3 settings: 1.die van de totstandkoming van het beroepsprofiel van de leraar (1993-heden) 2.die van het opstellen van een zelfevaluatierapport binnen een specifieke lerarenopleiding ( ) 3.die van de onderwijsvisitatie van de specifieke lerarenopleidingen (2012)

5 De (net)werking in kaart

6 De mechanismen van circulering en objectivering

7 Tot slot: de vraag naar de goede leraar – Het BP als een zelfwerkzaam apparaat : werken met de lijsten wordt een automatisme – ‘goed’ onderwijs en de ‘goede’ leerkracht als zaken die voor velen van belang zijn en waarover dissensus bestaat – belang van publieke discussie: d.w.z. niet alleen tussen overheid en experten, maar ook met/tussen lerarenopleiders, studenten, leraren, ouders, leerlingen, journalisten, …


Download ppt "HET BEROEPSPROFIEL VAN DE LERAAR ALS BLACK BOX Een analyse van de werking van onderwijsstandaarden Carlijne Ceulemans – VELOV congres – 26 februari 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google