De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing College 2 Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing College 2 Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing College 2 Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing

2 Vorige week Wat is marketing De ontwikkeling van het economisch leven

3 SlideShare Alle slides van de lessen zijn online terug te vinden

4 Economisch leven De periode van zelfverzorging Iedereen voorzag in eigen levensonderhoud. Goederen ruilen voor goederen. De ambachtelijke periode Mensen gingen zich specialiseren. Geld deed intrede als gezamenlijk ruilmiddel. De productie-economie Introductie van machines. Massaproductie zorgde voor het einde van maatwerk. De afzeteconomie Door toenemende concurrentie was onderscheidend vermogen belangrijk. Introductie van merken en marktgericht denken.

5 Economisch leven De welvaartseconomie Toename koopkracht zorgt voor machtsverschuiving naar de consument. Consument werd uitgangspunt voor productie. Dit is nog steeds actueel. De kritische welvaartseconomie Naast de wensen en eisen van de consument wordt maatschappelijk verantwoord ondernemen ook belangrijk (milieuproblematiek, wetgeving of energievoorziening) Mondialisering en 24-uurs economie Bedrijven hoeven niet alleen nog maar lokaal te werken, maar kunnen over de hele wereld werken. Ook zijn bedrijven dag en nacht bereikbaar.

6 Opdrachten

7 Deze week Het begrip marketing De marketinginstrumenten Goederen en diensten Dienstenmarketing

8 Het begrip marketing Combinatie van ‘market’ en ‘getting’ Het verkrijgen van de markt door in te spelen op de wensen en behoeften van afnemers Vier aandachtspunten Marketing is een continu proces Het uiteindelijke doel is winst maken Marketing is een denkwijze Marketing is een werkwijze

9 De marketinginstrumenten Binnen de gastvrijheid branche zijn er 5 P’s: Product (dienst) Prijs Promotie Plaats Personeel

10 Goederen en diensten Goederen zijn tastbaar, diensten niet Voorbeelden van goederen: Smartphone Schoenen Boeken Voorbeelden van diensten: Reizen Verzekering Concert

11 Opdracht Schrijf op of het onderstaande een goed of dienst betreft: Bioscoop Auto Verhuizing Massage Televisie Spotify Telefoonabonnement Opleiding Afhaalmaaltijd

12 Dienstenmarketing Ontastbaarheid Consumptie op het moment van productie De gast produceert mee Diensten zijn vergankelijk Diensten zijn persoonsgebonden Een dienst is een optelsom van onderdelen Diensten zijn niet te testen De gast koopt slechts de verpakking van de dienst

13 Huiswerk Lees pagina’s 32 t/m 39 Maak opdrachten:


Download ppt "Marketing College 2 Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing."

Verwante presentaties


Ads door Google