De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Goossens en Mazursky Goossens en Mazursky ontwikkelden in 1992 een schema waarin de relatie tussen verwachtingen, informatie, beleving, tevredenheid en.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Goossens en Mazursky Goossens en Mazursky ontwikkelden in 1992 een schema waarin de relatie tussen verwachtingen, informatie, beleving, tevredenheid en."— Transcript van de presentatie:

1 Goossens en Mazursky Goossens en Mazursky ontwikkelden in 1992 een schema waarin de relatie tussen verwachtingen, informatie, beleving, tevredenheid en gedragsintenties in kaart gebracht werden. Hieruit is het Belevingsmodel van Goossens en Mazursky ontstaan. In het model worden 3 fasen onderscheiden: De pre-exposure De direct exposure De post-exposure

2 De pre-exposure De pre-exposure is de fase voorafgaande aan de feitelijke deelname aan de vrijetijdsactiviteit. In die fase vindt de beeldvorming plaats. We oriënteren ons op een bepaalde vrijetijdsactiviteit door ons te informeren. Daarbij maken we gebruik van de reeds aanwezige informatie (eigen ervaringen) en we vergaren extra informatie door het lezen van brochures of door het bevragen van mensen uit de omgeving over hun ervaringen met die specifieke of een soortgelijk vrijetijdsactiviteit. Langzamerhand vormen zich bepaalde verwachtingen, die overigens vaak heel vaag zijn en ook niet altijd even realistisch.

3 De direct-exposure Bij de direct exposure gaat het om de feitelijke deelname aan de vrijetijdsactiviteit. Beleving is verbonden aan deze fase. De emoties die de feitelijke deelname op het moment van deelname teweegbrengt.

4 De post-exposure De post-exposure is de fase na de deelname. Na deelname vindt de evaluatie van de vrijetijdsactiviteit plaats. De verwachtingen die men vooraf had, worden vergeleken met de feitelijke beleving.

5 Disconfirmatie/Confirmatie Wanneer de belevingswaarde lager is dan verwacht of hoger is dan verwacht, spreken we van disconfirmatie. In het geval dat men dat beleeft wat men had verwacht, spreken we van confirmatie er is sprake van een bevestiging van de verwachtingen.

6 Satisfactie In het geval dat er sprake is van confirmatie of positieve disconfirmatie, hebben we te maken met een tevreden klant. Er is sprake van satisfactie. In zo’n geval zal de intentie tot een herhalingsbezoek of een bezoek aan iets soortgelijks groter zijn.

7 Dissatisfactie Negatieve disconfirmatie zal leiden tot dissatisfactie en deze negatieve ervaring wordt eveneens opgeslagen in het geheugen. Alleen vaak op een veel prominentere plaats dan de positieve ervaring. De kans dat we weer voor een zelfde vrijetijdsactiviteit zullen kiezen onder gelijke omstandigheden, is gering.


Download ppt "Goossens en Mazursky Goossens en Mazursky ontwikkelden in 1992 een schema waarin de relatie tussen verwachtingen, informatie, beleving, tevredenheid en."

Verwante presentaties


Ads door Google