De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European.

Verwante presentaties


Presentatie over: "The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European."— Transcript van de presentatie:

1 The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European Union. Neither the EACI nor the European Commission are responsible for any use that may be made of the information contained therein. MODULE 3: BENADERINGEN TOT INKOOP SCHONE VOERTUIGEN

2 3.1: WAGENPARKBEHEER

3 WAGENPARKBEHEER Iedere afzonderlijke wagenparkbeheerder zal een andere mate van controle hebben over het wagenpark De organisatie beschrijft het voertuig en de wagenparkbeheerder koopt in en onderhoudt De wagenparkbeheerder begrijpt elke interactie die medewerkers maken en legt aan de organisatie uit welk hulpmiddel ze daarbij gebruiken

4 HULPMIDDELEN TOT UW BESCHIKKING  Webconferencing  Openbaar vervoer  Meeliften  Poolauto  Grijze kilometerprijs (niet aanbevolen)  Bedrijfswagen

5 RELATIE TOT DE MARKT  Gebruik de markt  Ken de markt  Doe mee aan tests en demonstraties  Geef duidelijke signalen af aan de markt

6 3.2: RETROFIT

7 RETROFIT  Moet u ooit eens een nieuw voertuig kopen?

8 CASE STUDY: BARCELONA  Volledig eigendom, houdt zelf wagenpark draaiende  Hoge mate van mechanische bevoegdheid  De politieke wens om alle emissies te verminderen  Overeenkomst van burgemeesters  Europese wetgeving  Europese richtlijn 20/20/20  Spaans nationaal luchtkwaliteitsplan

9 CASE STUDY: BARCELONA  Barcelona Luchtkwaliteitsplan 2011  7 gebieden  13 doelstellingen  34 meetpunten  Resultaat  425 bussen SCR+CRT  70 eenheden voor hybrides

10 3.3: LEASE

11 LEASE  Hogere kosten maar minder verantwoordelijkheid  Lagere kosten vooraf kunnen beheersbaar zijn voor kleinere overheden  Onderhoud kan er bij inbegrepen zijn, alhoewel onderhoudscontracten ingebracht kunnen worden voor ingekochte voertuigen

12 3.4: AANBESTEDING VOOR SCHONE VOERTUIGEN: A ONDERWERP VAN HET CONTRACT TECHNISCHE SPECIFICATIES TOEKENNINGSCRITERIA ANDERE INKOOPBENADERINGEN

13 INKOOPBENADERINGEN Fases van het inkoopproces  Samen beter!  Onderwerp van het contract  Technische specificaties  Selectiecriteria  Toekenningscriteria  Contract prestatieclausules  Overige inkoopbenaderingen om innovatie en schone, energiezuinige oplossingen aan te moedigen

14 INKOOPVOORBEELD 1 – AUTO’S Ljubljana, Slovenië  Type voertuigen - 6 van de 60 auto’s in een wagenpark zijn hybrides  Achtergrond bestuurders – Doelstelling van 10% hybride voertuigen, betrokken bij CIVITAS  RSV -methode gebruikt – Optie 1, Maximum CO 2 -emissies van 100g/km  Besparing van 30% - 50% brandstof

15 INKOOPVOORBEELD 2 - BUSSEN Wenen – Wiener Linien  12 volledig elektrische microbussen werden ingekocht  Beleid om privévervoer te verminderen >20% in 2025, een centrumgebied met een emissie nihil + breder gebied met lagere emissie  RSV –methode gebruikt = Optie 1*  Innovatie nodig – geen toestemming voor plannen voor oplaadstations en bestaande infrastructuur voor tramsysteem  Dubbele wervingskosten + bijkomende infrastructuurkosten, 1/3 minder onderhoudskosten, veel lagere bedrijfskosten**

16 INKOOPVOORBEELD 3 – VUILNISWAGENS Gemeenteraad Bristol  Inkoop van koolstofarme afvalinzamelingsdiensten  Stadsdoelstelling om CO 2 e te verminderen met 40% in 2020  RSV-methode gebruikt – Optie 2  Op de eerste pagina van de specificaties werden de doelstellingen van Bristol uiteengezet als relevant voor het contract – belangrijk  Concurrerende dialoogprocedure gebruikt (in tegenstelling tot op gelijkwaardigheid gebaseerde specificaties) om innovatie te stimuleren  Emissiereducties van 720 ton op jaarbasis

17 INKOOPVOORBEELD 4 – AFVALWAGENS WasteServ Malta limited  Euro IV WEEE inzamelingsvrachtwagens  GPP actieplan 2011, vergroenen van 30% aan aanbestedingen in 2013  RSV-methode gebruikt – Optie 1  Andere nuttige inkoopbenaderingen = accepteren van geüpgradede voertuigen  Er werd een sterk signaal afgegeven aan toekomstige verleners – Malta heeft een van de oudste commerciële wagenparken in Europa Wat moeten ze nog meer overwegen nu de RSV is omgezet……?

18 INKOOPVOORBEELD 5 - BUSSEN Madrid  142 CNG en 23 CNG hybride bussen ingekocht door vervoersbedrijf  RSV -methode gebruikt – Optie 1 en 2  Optie 1 – alleen CNG, elektrisch of hybride toegestaan  Optie 2, 10 punten brandstofverbruik en 10 punten vervuilers  30-50% minder NO x -emissies

19 INTERACTIEVE ACTIVITEIT Welke inkoopbenadering is het meest geschikt?  In alle gevallen – een geschikt onderwerp moet altijd worden gebruikt! Het helpt problemen te vermijden als men later milieu- eisen gebruikt  Onderontwikkelde markt = gezamenlijke inkoop en toekenningscriteria  Goed ontwikkelde markt = technische specificaties om een drempel in te stellen in combinatie met toekenningscriteria om de markt vooruit te duwen

20 3.5: DE BOODSCHAP OVERBRENGEN AAN INKOPERS

21 DE BOODSCHAP OVERBRENGEN AAN INKOPERS Een verscheidenheid aan en combinatie van inkoopbenaderingen kan worden gebruikt om schone voertuigen in te kopen:  Kijk naar voorbeelden van wat andere instanties hebben geproduceerd – leer van anderen!  Aanpassen van technische specificaties en toekenningscriteria volgens marktverkrijgbaarheid van het type technologie  De RSV is heel flexibel – onthoud alleen om rekening te houden met lokale vervuilers EN energieverbruik

22 3.6: SAMEN KOPEN SAMENWERKING DOOR GEZAMENLIJKE INKOOP

23 GEZAMENLIJKE INKOOP Definitie:  Combineren van de inkoopacties van twee of meer verbonden overheden in één enkele aanschaf.  Bijv. Eén grote overheid (een stad) of centrale inkooporganisaties kopen namens andere organisaties, maar ook voor zichzelf  Bijv. Een groep inkooporganisaties werken samen aan het inkoopproces om samen te kopen.Europese Commissie GPP Toolkit: Module 1Module 1

24 SAMENWERKING MET ANDERE INKOPENDE ORGANISATIES Voornaamste voordelen:  Verminderen van hoge acquisitiekosten van voertuigen  Gestroomlijnde administratie  Massa-aankopen drukt de kosten  Verminderen van risico’s geassocieerd met het kopen van nieuwe types brandstof of technologie  Pooling-expertise  Uitbreiden van opname helpt de markt te ontwikkelen, bijv. brandstof/reserveonderdelen die beter beschikbaar zijn

25 SAMENWERKING MET ANDERE INKOPENDE ORGANISATIES Voorbeelden: Nationale Zweedse inkoop

26 SAMENWERKING MET ANDERE INKOPENDE ORGANISATIES Voorbeelden: Oslo, Noorwegen

27 DISCUSSIE OVER CONCLUSIES  Welke aspecten hebben we al gebruikt in onze eigen organisaties om te proberen groenere opties voor voertuigen aan te moedigen, of elk ander product/servicecategorie? (In termen van zowel samenwerking met aandeelhouders, aanbestedingsprocessen als gezamenlijke inkoop)  Welke zijn het meest effectief geweest?  Welke zou u overwegen om in uw organisatie te gebruiken in de toekomst?  Welke stappen moeten genomen worden om dit te laten werken?


Download ppt "The sole responsibility for the content of this presentation lies with the Clean Fleets project. It does not necessarily reflect the opinion of the European."

Verwante presentaties


Ads door Google