De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Visual Flight Rules Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Visual Flight Rules Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015."— Transcript van de presentatie:

1

2 Visual Flight Rules Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015

3 Visual Flight Rules Uit welke onderdelen bestaat het vliegen?

4 >AVIATE >NAVIGATE >COMMUNICATE Visual Flight Rules

5 Vliegeigenschappen

6 Visual Flight Rules Richting

7 Visual Flight Rules Bewegingen Gieren met richtingsroerRollen met rolroerStampen met hoogteroer Effecten besturing

8 Visual Flight Rules Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen IFR en VFR?

9 Visual Flight Rules Verschillen In grote lijn VFR =altijd zicht op de grond en radio niet altijd verplicht, route ‘vrij’ IFR =zicht niet noodzakelijk en radio verplicht, route ligt vast Elk luchtruim (FIR) heeft classificaties: Low Country Chart (NL) Airspaces A, B, C, D, E, F en G (A en F niet gebruikt) EHP, EHD en EHR

10 Visual Flight Rules VFR condities in Nederland Vliegzicht In Nederland geldt als minimum 1500 meter zicht en een wolkenbasis boven 600 voet. Overigens is in klasse A geen VFR toegestaan. Over het algemeen wordt een vliegzicht tussen de 5 en 8 km als aanvaardbaar geacht, afhankelijke van de ervaring van de piloot. Daglichtperiode Naast de variabele weersomstandigheden bepaalt ook het tijdstip of vliegen op zicht toegestaan is. Hiervoor geldt de ‘uniforme daglichtperiode’ (UDP)

11 Visual Flight Rules Airspace Portion of the atmosphere controlled by a country above its territory > Controlled airspace > Uncontrolled airspace > + Variety of areas and zones

12 Visual Flight Rules Stations > Ground/Delivery > Tower > Approach > Radar/CTL > Amsterdam Information > Dutch Mil information Opbouw FIR : CTR, TMA (1,2,3) en CTL (>FL195) VFR ‘vrij luchtruim’ (airspace G)

13 Visual Flight Rules Soorten van ‘communicatie’ Radioground-to-air(Tower, Approach, Radar/CTL) Radarbeelden(Transponder S) Zichtair-to-air(via frequentie) Lichtsignalen

14 Visual Flight Rules Vlucht Rotterdam naar Essen-Mühlheim EHRDEDLE

15 Visual Flight Rules

16 De voorbereidingen

17 Visual Flight Rules Vluchtvoorbereiding VFR > Low Country Chart NL en DE > Kaarten airports EHRD en EDLE + circuits (Bottlang) > Uitwijk EDDL > Flightplan > Navigatieplan Verplicht bij: - Internationale vlucht - Van of naar gecontroleerd vliegveld

18 Visual Flight Rules

19 Flight plan

20 Visual Flight Rules

21 Checklist

22 Visual Flight Rules ATIS Automatic Terminal Information Service

23 Visual Flight Rules

24

25

26

27

28

29 Elke landingsbaan heeft een standaard circuit. Een standaard circuit bestaat uit een aantal delen, zgn. legs. Er is een crosswind leg, een down wind leg, een base leg en een final leg. Het circuit wordt standaard altijd linksom gevlogen, tenzij expliciet op de kaarten vermeld staat dat een bepaalde baan een rechterhand circuit heeft, of de verkeersleiding de vlieger opdraagt om een rechterhand circuit te vliegen. Hoor je als vlieger niets, dan vlieg je altijd een linkerhand-circuit (dat betekent dat je alleen maar bochten naar links maakt). Op Rotterdam The Hague Airport wordt voor de landingsrichting 060 het standaard circuit gevlogen. Voor landingsrichting 240 wordt het circuit rechtsom gevlogen. Dit omdat men wil dat de vliegtuigen in het circuit altijd over de weilanden naast de N209 vliegen. Visual Flight Rules Standaard circuit

30 Visual Flight Rules Vluchtvoorbereiding IFR SID + Route (+kaarten) STAR (+ kaarten ) ILS of VOR/DME ( kaarten ) TA= Transition Altitude TL= Transition Level TL= Transition Layer QNH= altitude QNE= flightlevel QNF= height

31 Hoe hoog is de Euromast ? Hoe hoog vliegt dat vliegtuig nou? QNH 1013 HeightElevationAltitudeLevel Visual Flight Rules Hoe hoog zitten we hier?

32 Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level

33 Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level CLIMB

34 Visual Flight Rules Transition > Altitude > Layer > Level DESCENT DESCENT

35 Visual Flight Rules > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > 4500 ft 1 Hpa = 27ft FL 45 MSL 1013 QNH 1013

36 Visual Flight Rules FL 45 MSL 1013 QNH 1033 FL > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? 1 Hpa = 27ft

37 Visual Flight Rules FL 45 MSL 1013 QNH 0993 FL > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? 1 Hpa = 27ft

38 Visual Flight Rules 1500 ft QNH 1033 QNH ft > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > ? ? ? ? 1 Hpa = 27ft

39 Ik geloof dat je iets te laag zat … Visual Flight Rules

40 Transistion Altitude 3000FT QNHTRANSITION LEVEL 1032 > 1050FL > 1031FL > 1013FL > 995FL > 977FL > 959FL 50 1Hpa = 27ft

41 Visual Flight Rules

42

43 Aanmelden ATCCalls Initial calls ALTIJD VOLLEDIGCallsign DEPROUTE ARRIVAL CCC TTT PFF FPP I (ATIS) AA ReqReq Wx (ATIS) Start-upFIS of X-ing For landing

44 Visual Flight Rules Antwoord CReg QNHC S/U app‘R’ arrival Rwy…..Rwy…. QNH…..QNH…… Info…Info…… Report ready for taxi Report ‘R’

45 Visual Flight Rules

46 Tekst en presentatieThijs Libregts VormgevingNico Commijs Samenstelling en coördinatieBen Smeman Visual Flight Rules Colofon

47 Visual Flight Rules Enjoy Flying - Respect the Rules -----


Download ppt "Visual Flight Rules Presentatie Thijs Libregts 30 maart 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google