De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer Gebruikersdag 4C/ID, 14 april 2011, Utrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer Gebruikersdag 4C/ID, 14 april 2011, Utrecht."— Transcript van de presentatie:

1 4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer Gebruikersdag 4C/ID, 14 april 2011, Utrecht

2 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Ontwikkeling model 1992 Eerste artikel ETR&D 1997 Training Complex Cognitive Skills 2002 Innovatief Onderwijs Ontwerpen 2007 Ten Steps to Complex Learning –2011 Innovatief Onderwijs ontwerpen in de praktijk 2012 Ten Steps to Complex Learning – geheel herziene druk

3 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education 1.Ontwikkelen van beoordelings- instrumenten 2.Integratie van vraagsturing in alle componenten 3.Uitgebreide principes voor mediagebruik Belangrijkste wijzigingen TS Versie 2

4 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education De 10 stappen

5 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education 1. Beoordelingsinstrumenten ontwikkelen – (nieuwe) Stap 2 1.Scoring rubrics 2.Narrative reports 3.Constant set of standards 4.Mix of assessment methods 5.Multitude of assessors –Expert-, peer- and self assessments

6 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education 6.Broad sampling of tasks (8-10) 7.Vertical and horizontal assessment 8.Feedback sessions 9.Development portfolios 10.Diagnosis Van Merrienboer, J. J. G., & van der Vleuten, C. (2011). Technology-based assessment in the integrated curriculum. In M. Mayrath, J. Clarke-Midura, & D. H. Robinson (Eds.). Technology-based assessments for 21st Century skills: Theoretical and practical implications from modern research. Charlotte, NC: Information Age Publishing.

7 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education

8 2. Vraagsturing en tweede-orde scaffolding Leertaken –On-demand education Ondersteunende informatie –Resource-based learning Procedurele informatie –Solicited information presentation Deeltaakoefening –Independent part-task practice

9 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education On-demand education Nu onderdeel van (de nieuwe) stap 3: Sequencing learning tasks Voorbeeld Complexe vaardigheid OndersteuningScaffolding 1 ste ordeOplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2 de ordeDe student reflecteert op voortgang en zoekt en selecteert eigen leertaken De docent maakt een preselectie van geschikte taken, waarna de student de eindselectie maakt De set taken waaruit de student kan kiezen wordt steeds groter

10 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education De rol van assessments / portfolios reflectie preflectie

11 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Resource-based learning Onderdeel van Stap 4: supportive information Voorbeeld Complexe vaardigheid OndersteuningScaffolding 1 ste ordeOplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2 de ordeDe student zoekt zelfstandig relevante resources (Internet, bibliotheek etc.) De docent maakt een preselectie van relevante resources, waaruit de student mag kiezen Het aantal resources waaruit de student kiest wordt geleidelijk groter

12 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Saskia Brand-Gruwel Iwan Wopereis

13 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Solicited information presentation Onderdeel van Stap 7: Procedural information Voorbeeld Complexe vaardigheid OndersteuningScaffolding 1 ste ordeOplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2 de ordeDe student zoekt en raadpleegt behulpzame JIT- informatie tijdens taakuitvoering De docent zorgt dat JIT informatie- bronnen beschikbaar zijn, de student kan ze raadplegen Eerst expliciet aanbieden, dan beschikbaar stellen, tenslotte overlaten aan student

14 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education

15 Independent part-task practice Onderdeel van Stap 10: part-task practice Voorbeeld Complexe vaardigheid OndersteuningScaffolding 1 ste ordeOplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2 de ordeDe student bepaalt wanneer deeltaakoefening zinvol is om overall prestaties te verbeteren De docent attendeert de student op relevante deeltaakoefening Van expliciet aanbieden, naar attenderen, naar alleen aanbod beschrijven

16 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education 3. Uitgebreide principes voor media- gebruik Games Sociale media Mobiele technologie Learning networks

17 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education Conclusies en discussie Ontwikkeling richting zelfgestuurd leren (indien gewenst) Meer nadruk op --formatieve-- assessment Wijziging volgorde stappen 2 en 3 Games, sociale media en mobiel Discussie: –4C/ID principes en educatieve neurowetenschap –Implementatieperikelen

18 FHML – Dept. of Educational Development and Research – School of Health Professions Education


Download ppt "4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer Gebruikersdag 4C/ID, 14 april 2011, Utrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google