De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer

Verwante presentaties


Presentatie over: "4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer"— Transcript van de presentatie:

1 4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Gebruikersdag 4C/ID, 14 april 2011, Utrecht

2 Ontwikkeling model 1992 Eerste artikel ETR&D
1997 Training Complex Cognitive Skills 2002 Innovatief Onderwijs Ontwerpen 2007 Ten Steps to Complex Learning 2011 Innovatief Onderwijs ontwerpen in de praktijk 2012 Ten Steps to Complex Learning – geheel herziene druk

3 Belangrijkste wijzigingen TS Versie 2
Ontwikkelen van beoordelings-instrumenten Integratie van vraagsturing in alle componenten Uitgebreide principes voor mediagebruik

4 De 10 stappen

5 1. Beoordelingsinstrumenten ontwikkelen – (nieuwe) Stap 2
Scoring rubrics Narrative reports Constant set of standards Mix of assessment methods Multitude of assessors Expert-, peer- and self assessments

6 Broad sampling of tasks (8-10) Vertical and horizontal assessment
Feedback sessions Development portfolios Diagnosis Van Merrienboer, J. J. G., & van der Vleuten, C. (2011). Technology-based assessment in the integrated curriculum. In M. Mayrath, J. Clarke-Midura, & D. H. Robinson (Eds.). Technology-based assessments for 21st Century skills: Theoretical and practical implications from modern research. Charlotte, NC: Information Age Publishing.

7

8 2. Vraagsturing en tweede-orde scaffolding
Leertaken On-demand education Ondersteunende informatie Resource-based learning Procedurele informatie Solicited information presentation Deeltaakoefening Independent part-task practice

9 On-demand education Nu onderdeel van (de nieuwe) stap 3: Sequencing learning tasks
Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student reflecteert op voortgang en zoekt en selecteert eigen leertaken De docent maakt een preselectie van geschikte taken, waarna de student de eindselectie maakt De set taken waaruit de student kan kiezen wordt steeds groter

10 De rol van assessments / portfolios
preflectie reflectie

11 Resource-based learning Onderdeel van Stap 4: supportive information
Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student zoekt zelfstandig relevante resources (Internet, bibliotheek etc.) De docent maakt een preselectie van relevante resources, waaruit de student mag kiezen Het aantal resources waaruit de student kiest wordt geleidelijk groter

12 Saskia Brand-Gruwel Iwan Wopereis

13 Solicited information presentation Onderdeel van Stap 7: Procedural information
Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student zoekt en raadpleegt behulpzame JIT-informatie tijdens taakuitvoering De docent zorgt dat JIT informatie-bronnen beschikbaar zijn, de student kan ze raadplegen Eerst expliciet aanbieden, dan beschikbaar stellen, tenslotte overlaten aan student

14

15 Independent part-task practice Onderdeel van Stap 10: part-task practice
Voorbeeld Complexe vaardigheid Ondersteuning Scaffolding 1ste orde Oplossen van economische problemen Presenteer case studies of uitgewerkte voorbeelden Werk van case studies naar conventionele problemen 2de orde De student bepaalt wanneer deeltaakoefening zinvol is om overall prestaties te verbeteren De docent attendeert de student op relevante deeltaakoefening Van expliciet aanbieden, naar attenderen, naar alleen aanbod beschrijven

16 3. Uitgebreide principes voor media-gebruik
Games Sociale media Mobiele technologie Learning networks

17 Conclusies en discussie
Ontwikkeling richting zelfgestuurd leren (indien gewenst) Meer nadruk op --formatieve-- assessment Wijziging volgorde stappen 2 en 3 Games, sociale media en mobiel Discussie: 4C/ID principes en educatieve neurowetenschap Implementatieperikelen

18


Download ppt "4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer"

Verwante presentaties


Ads door Google