De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

METHODEN, TECHNIEKEN EN MEDIA VOOR INTERNE COMMUNICATIE Bron: BOOMSMA, Sjoerd. Methoden, technieken en media voor interne communicatie. Sigma, 2002, z.p.

Verwante presentaties


Presentatie over: "METHODEN, TECHNIEKEN EN MEDIA VOOR INTERNE COMMUNICATIE Bron: BOOMSMA, Sjoerd. Methoden, technieken en media voor interne communicatie. Sigma, 2002, z.p."— Transcript van de presentatie:

1 METHODEN, TECHNIEKEN EN MEDIA VOOR INTERNE COMMUNICATIE Bron: BOOMSMA, Sjoerd. Methoden, technieken en media voor interne communicatie. Sigma, 2002, z.p.

2 Wat is de kwaliteit van communicatie?  4 dimensies van Garvin: 'Competing on the eight dimensions of quality‘ - De kwaliteit van de boodschap - De zendkwaliteit - De ontvangskwaltiteit - De transmissiekwaliteit

3 Is communiceren zo makkelijk als het lijkt?  Media wordt complexer (technologische ontwikkelingen)  Emoties en gevoelens zijn er ook bij betrokken  Vereist kennis en methoden van technieken  Vereist inzicht in ICT

4 Veranderde rol van communicatie  Informeren  Beïnvloeden  Speelt in op gevoelens medewerkers  Doelen: - Motivatie - Betrokkenheid - Loyaliteit - cultuur

5 Het gebruik van communicatiemiddelen  Computers, video, internet, mobiele telefonie,...  speelt hierin belangrijke rol!  Oude vertrouwde vormen van schriftelijk en mondelijk communiceren: nog steeds efficiënt!  Interne communicatie bestaat uit: - Taakgerichte communicatie - Voorwaardenscheppende communicatie - Beleidsondersteunende communicatie

6 Mondelinge communicatie  Blijft beste medium  Drie vormen: - Communicatie tussen twee personen - Communicatie in kleine groepen - Presentaties en bijeenkomsten

7 Communicatie en motivatie  De piramide van Maslow: hiërarchie binnen onze behoeften  Herzberg: motivatie- hygiënetheorie over het motiveren van medewerkers

8 Enkele belangrijke media  Personeelsblad: - Beleidsondersteunend - Voowaardenscheppend - Aanvullend medium in communicatiemix  4 functies: - Spiegelfunctie - Vensterfunctie - Microscoopfunctie - telescoopfunctie  Handboeken:  ISO-rage heeft behoorlijk bijgedragen  Goede, heldere handboeken → belangrijk!

9 Communicatie en kwaliteit  Belangrijke peilers: - Creativiteit - Flexibiliteit - Samenwerking  Kwaliteitsprogramma's gaan samen met: - Informatieverstrekking - Opiniërende voorlichting - Motivatie en tevredenheid

10 Tips  Communicatie valt altijd te verbeteren  Communicatie toont waarneembare symptomen  Oorzaak probleem ligt dieper  Relaties en verhoudingen onder medewerkers  niet onbelangrijk!


Download ppt "METHODEN, TECHNIEKEN EN MEDIA VOOR INTERNE COMMUNICATIE Bron: BOOMSMA, Sjoerd. Methoden, technieken en media voor interne communicatie. Sigma, 2002, z.p."

Verwante presentaties


Ads door Google