De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peilingsonderzoek in een notendop STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Werkseminarie 20 november 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peilingsonderzoek in een notendop STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Werkseminarie 20 november 2014."— Transcript van de presentatie:

1 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peilingsonderzoek in een notendop STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Werkseminarie 20 november 2014

2 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peilingsonderzoek in een notendop

3 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN de grote lijnen van een peilingsproject 3 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014

4 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN de grote lijnen van een peilingsproject 4 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014

5 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering de grote lijnen van een peilingsproject 5 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 eindtermen opdrachtgever selectie en groepering sept 2011

6 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering de grote lijnen van een peilingsproject 6 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 itemontwikkeling interne feedback feedback interne stuurgroep gedetacheerde leerkrachten

7 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering de grote lijnen van een peilingsproject 7 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 vooronderzoeken bij expertenbij leerlingen

8 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering de grote lijnen van een peilingsproject 8 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014

9 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering de grote lijnen van een peilingsproject 9 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 kalibratieonderzoek representatieve steekproef 500 leerlingen per schaal

10 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering de grote lijnen van een peilingsproject 10 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 meetschaal makkelijkste opgave moeilijkste opgave

11 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN de grote lijnen van een peilingsproject 11 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering meetschaal makkelijkste opgave moeilijkste opgave

12 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN de grote lijnen van een peilingsproject 12 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering peiling representatieve steekproef 1500 leerlingen per schaal

13 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN de grote lijnen van een peilingsproject 13 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering

14 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN de grote lijnen van een peilingsproject 14 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering

15 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN de grote lijnen van een peilingsproject 15 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering

16 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN de grote lijnen van een peilingsproject 16 okt ma 2012jan - apr 2012 mei 2012mei 2013nov 2013 sept – dec 2013 jan – mei 2014 eindtermen item- ontwikkeling vooronder- zoeken opgaven kalibratie- onderzoek meetschaalpeiling cesuur- bepaling toetsnorm analysesrapportering

17 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Cesuurbepaling

18 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN centrale vraag welke opgaven moeten leerlingen onder de knie hebben opdat we kunnen zeggen dat ze de eindtermen beheersen? wie? verschillende actoren uit het onderwijsveld: leerkrachten, pedagogisch adviseurs, lerarenopleiders,… wie niet? de onderzoekers of de toetsontwikkelaars!

19 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN cesuur bepalen wat? norm vastleggen op de meetschaal welke opgaven moet een leerling aan het einde tweede leerjaar derde graad bso onder de knie hebben om te kunnen zeggen dat hij of zij de eindtermen beheerst? referentiepunt = eindtermen ≠ wat de ‘modale leerling’ kan, wat de eigen leerlingen kunnen, of wat àlle leerlingen kunnen ≠ de leerplannen en handboeken

20 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN meetschaal makkelijkste opgave moeilijkste opgave per set van eindtermen OPGAVEN ordenen op meetschaal naar moeilijkheidsgraad hoe? - niet door toetsontwikkelaars of onderzoekers! - wel volgens resultaten van de leerlingen in de peiling

21 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN cesuur bepalen makkelijkste opgave moeilijkste opgave bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur hoe? -meetschaal in twee delen -streep boven de laatste opgave die een leerling nog moet beheersen

22 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN analyses OPGAVEN LEERLINGEN volgens moeilijkheidsgraad volgens vaardigheid beheersing in termen van kansen

23 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN analyses cesuur bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen OPGAVEN LEERLINGEN deze leerlingen beheersen (minstens) de eindtermen deze leerlingen beheersen de eindtermen niet

24 STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN drie rondes individueel opgaven doornemen cesuur bepalen (= eerste oordeel) inhoudelijke verduidelijking noteren ronde 1 ronde 2 ronde 3 bespreking in kleine groepen opnieuw (individueel) de cesuur bepalen (= tweede oordeel) inhoudelijke verduidelijking noteren mediaan verslaggeving ronde 2 bespreking in grote groep de definitieve individuele cesuur bepalen (= derde oordeel)


Download ppt "STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Peilingsonderzoek in een notendop STEUNPUNT TOETSONTWIKKELING EN PEILINGEN Werkseminarie 20 november 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google