De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas"— Transcript van de presentatie:

1 Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
coördinerende taken schoolbreed master student

2 “Er wordt van de deelnemers een eigen inbreng verwacht en gewenst”
Workshops…kiezen?! “Er wordt van de deelnemers een eigen inbreng verwacht en gewenst” “Deze transitie moet ook gepaard gaan met een inhoudelijke vernieuwing. Zorgcoördinatoren hebben het druk met Passend Onderwijs, maar hebben ze zich al in de transitie en de transformatie van de jeugdzorg verdiept?” “Beide organisaties werken met ervaringsdeskundige professionals die zich in deze workshop voor u kwetsbaar opstellen “

3 In deze workshop wordt de systemische aanpak van de begeleider (docent/hulpverlener) ervaren door middel van het uitvoeren van een aantal oefeningen. Tijdens de workshop krijgt u een korte inleiding over de methode om daarna zelf actief aan de slag te gaan. U probeert één van de interventiemogelijkheden uit aan de hand van door uzelf ingebrachte voorbeelden van eigen kleine 'problemen' (wensen) die om een oplossing vragen

4 Samenwerken verbeteren door het benutten van individuele verschillen
Workshop: achtergronden, inhoud en ontdekken van eigen leervoorkeuren

5 ‘Ontmoetingspunt’ “Samenwerking bevorderen in de aanpak van leerlingen die thuiszitten of voor wie dit dreigt. Ouders, scholen, samenwerkingsverbanden, bureaus jeugdzorg, zorginstellingen en gemeenten en provincies”

6 Samenwerken… samen leren
Externe scholing Leren op de werkplek 80% Informeel leren 20 % Formeel leren

7 Samen -werken aan verbeteringen van de praktijk
Parallel proces: vanuit individuele kenmerken de ontwikkeling en het leren stimuleren. Dan wordt het leren makkelijker, prettiger, effectiever!

8 onderzoek uit kunnen gaan?!”
begrip “pff, hoe eigenwijs kun je zijn?” “Ooit gehoord van een beetje 
onderbouwen?” “je zou ook zelf eens op onderzoek uit kunnen gaan?!” “Jeetje zijn daar echt zoveel woorden voor nodig?” “Waarom snapt hij dit niet gewoon??”

9 Frustraties omdat je iets moet doen wat niet bij je past…werkdruk!
Frustraties omdat een ander het anders aanpakt … Irritatie!

10 Een taal: leervoorkeuren (Ruijters, 2006)
Bewustwording van-, erkenning van- en inzetten van leervoorkeuren: 1. Sturing 2. Tolerantie 3. Plezier 4. Effectiviteit + Sterke punten feedback

11

12

13 Niet één voorkeur, maar het profiel is belangrijk!
een profiel

14 wijs de weg naar succesvolle collega’s
Kunst afkijken Do: geef aan wat werkt, wijs de weg naar succesvolle collega’s Don’t: praat niet teveel en zeker niet over leren Typering: * in ‘real life’, complexiteit   * goed kijken wat er werkt   * overnemen * resultaatgericht

15 Do: geef een luisterend oor, groepsopdrachten geven
Participeren Do: geef een luisterend oor, 
groepsopdrachten geven Don’t: laat niet teveel solistisch werken Typering:  *  uitwisselen of aanvullen  *  gemeenschappelijk belang  *  gedeelde sturing

16 Kennis verwerven Typering: * objectieve kennis * experts
Do: geef onderbouwing Don’t: voorkom brainstormen of te ‘vrije’ opdrachten Typering:  *  objectieve kennis  *  experts  *  expliciet en doelgericht leren

17 Oefenen Typering: * veiligheid * leren van fouten * begeleiding
Do: geef structuur, onderzoek wat de volgende stap is die ‘veilig’ genomen kan worden Don’t: gooi niet in het diepe Typering:  *  veiligheid  * leren van fouten  *  begeleiding

18 Do: geef ruimte, uitdaging, laat eigen interesse volgen.
Ontdekken Do: geef ruimte, uitdaging, laat eigen interesse volgen. Maar als je met een groep wat wilt: leg ook aan banden Don’t: geef niet te veel kadering en structuur, niet teveel ‘moeten’ Typering:  *  eigen ‘draai’ geven  *  in het diepe springen  *  ruimte en inspiratie

19 Inleiding in theorie

20 Wat te doen met de profielen:
Bij een vast team: taken in kaart brengen en verdelen op basis van kwaliteiten en voorkeuren. Vervolgmodule: ‘marktplaats’: onderhandelen POP/nascholing: manieren om te professionaliseren (team, individueel) Een tijdelijk team met een opdracht: module proces-product-routine. Toepassen naar het lesgeven in de klas Gebruiken bij leerlingen (leerlingenversie)

21 Docentcompetenties Marktplaats Foto materiaal

22 Aanpak: 3 manieren Routine Project Proces

23 Routine en Project

24 Proces Ambitie Evaluatie aanbevelingen Acties en resultaten
Organisatie samenwerking

25 Organisatie samenwerking: van acties naar taken!
Bestuderen van regelingen Kijken bij scholen die al verder zijn In gesprek met adviseurs, collega docenten Evalueren van huidige aanbod bij lln/ouders/MBO Ontwikkelen van iets nieuws

26 Mensen inzetten op voorkeur, kwaliteit of ontwikkelwens
Persoonlijke profiel Groepsprofiel Wat zijn voorkeuren en sterke punten? Wat roept weerstand op? Maak gebruik van verschillen!

27 Wat vond je goed aan deze training?
“Prettige communicatie, veel interactie, positief, concreet” “Het enthousiasme, mooi materiaal, goede toelichting” “Leuk, tot goede inzichten gekomen” “Goede mix van denken en doen, voor elke leerstijl wat wils” “Heldere uitleg, niet te lang, enthousiaste begeleiders, afwisselende opdrachten, mooie materialen” “Leuk om te ervaren dat we collega’s met verschillende expertise hebben”

28 Voor het maken van deze presentatie is gebruik gemaakt van dia’s van Manon Ruijters


Download ppt "Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas"

Verwante presentaties


Ads door Google