De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006

2 What’s in a name? ZONE 30 VASTSTELLING (Cultuurkijker 2003 p. 122, Colpaert + Re-Creatief Vlaanderen) 80% van de cultuurparticipatie speelt zich af in een straal van max. 30km rond de eigen woonplaats –40% inwoners –40% participanten uit omliggende gemeenten –20% participanten van daarbuiten DAAROM –Belang communicatie over en promotie van lokaal / regionaal aanbod –Belang informatie en werving van lokaal / regionaal publiek  Culturele organisatie, wijk, district, gemeente, regio

3 What’s in a name? REGIONALE CULTUURCOMMUNICATIE REGIONAAL? = samenwerking tussen verschillende gemeenten en/of organisaties CULTUUR? = binnen 1 deelsector (cultuurcentra, bibliotheken, actuele kunst,...) = breder dan ‘de kunsten’: ook amateurkunsten, verenigingsleven, … = uitbreiding naar vrije tijd: UIT in de regio CULTUURCOMMUNICATIE? = communicatie over het cultuuraanbod = actieve werving van het publiek en promotie voor het cultuuraanbod = informatie en onthaal ≠ toerismemarketing ≠ communicatie over het cultuurbeleid / praktische organisatie

4 Samenwerking WAAROM SAMENWERKEN? = 3 –Verhogen van de cultuurparticipatie –Optimaliseren van het totaalaanbod binnen “zone 30” –Service voor het publiek –Beperkte middelen efficiënter en effectiever inzetten door samen te investeren (b.v. in dure ondersteunende technologie) –Delen van kennis en ervaringen –Regio, gemeenten, organisaties,... als een (cultuur)entiteit profileren

5 Samenwerking VOOR WIE SAMENWERKEN? Inwoners uit de regio Specifieke doelgroepen  Kinderen, jongeren, senioren, allochtonen, maatschappelijk kwetsbare doelgroepen,... Secundair: bezoekers van buiten de regio Dé hoofddoelstelling: verhogen van de actieve cultuurparticipatie –Verbreding: publieksverbreding en participatieverbreding –Verdieping: meer diepgaande, kwalitatieve ervaring –Vernieuwing: moeilijk bereikbare doelgroepen aanspreken

6 Samenwerking WAT DOEN WE SAMEN? Voor het publiek –Communicatie / promotie website, magazine, e-zine, acties, promotionele evenementen, perswerking, reclame, … –Services / onthaal: balie, telefoon, website, ticketing, bewegwijzering, … –Ondersteunende elementen: databanken, callcenter, ticketingsysteem, balie, … (Voor de sector: opleidingen, marketingondersteuning,...) (Creëren en afstemmen van aanbod) OnthaalPromotie Aanbod Onder- steunende elementen

7 Samenwerking MET WIE SAMENWERKEN? Enkele organisaties / gemeenten die zin hebben om samen te werken? Per sector? (bibliotheken, cultuurcentra, …) Provinciale afbakening? Toeristische regio’s? Met niet-culturele actoren? (toerisme, welzijn, onderwijs, pers & media,...)  Geen eenduidig antwoord!  Overlapping!  Wisselende allianties mogelijk in functie van de doelstellingen  Cultuurkijker Re-Creatief Vlaanderen: cultuurregio’s rond steden met een lokale / regionale aantrekking

8 Samenwerking MET WIE SAMENWERKEN? bron: Re-Creatief Vlaanderen - Torhout, Heist-op-den-Berg, Lier - Aalst, Roeselare, Mechelen, Brugge, Tielt, Bornem, Aarschot, Diksmuide, Grimbergen - Sint-Niklaas, Mortsel, Antwerpen, Eeklo, Brussel, Oostende, Geel, Gent, Leuven, Sint-Truiden, Ieper - Tongeren, Dilbeek, Kortrijk, Leopoldsburg, Hasselt - Turnhout, Overijse, Maaseik Cultuurregio’s overlapping

9 Voorbeelden LANDELIJKE EVENEMENTEN Erfgoeddag Open Monumentendag Week van de Amateurkunsten Gedichtendag Bibliotheekweek Cultuurmarkt Seizoensstart Tinteltenen …

10 Voorbeelden WEBSITES Cultuur/vrije tijd: UitinRegioKortrijk.be, TiNCK.be, OPBrussel.be,... Cultuurcentra: Applaus.be, accenten.be, Cultuurinlimburg.be, … Musea: BrusselsMuseums.be, … Beeldende kunsten: e17West.be, platform beeldende kunsten limburg, … Muziek: Popinlimburg.be, … Bibliotheken: Route 42

11 Voorbeelden BROCHURES Overkoepelend: Uit in regio Kortrijk, Kultuur Kwartier (regio Aarschot/Diest), … Cultuurcentra: Rits me (regio Kortrijk), Acc’enten (Wacco) Musea: Musea Leiestreek, … Erfgoed: Breedbeeld Pajottenland, …

12 Voorbeelden ANDERE Cultuurpassen en kortingen: Ga-eens-vreemdbon (regio Kortrijk), Kwartslag (Brussel & rand) Ticketing: TiNCK, Prospekta …

13 Regionale pers & media Kranten: Streekkrant, Passe-Partout, het Volk, de Standaard, … Magazines: Zone 09/02/03, Pas-Uit, Steps, … Radio: Radio 2, Mango, FM Brussel, be one, Topradio, GO, … TV: Focus/WTV, Ring TV, ROB-TV, ATV, AVS, TVL, TV Brussel, …  Meestal regionale cultuurinformatie/cultuurprogramma’s  Multi-channeling tendens: print + website + radio + TV + …  Zone 09/02/03: nu ook website  ROB-TV: ook radio ROB-fm  WTV: ook website zieta.be  Streekkrant + Steps, Passe-Partout + Pas-Uit  …  Bedreiging of opportuniteit voor samenwerking?


Download ppt "Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006."

Verwante presentaties


Ads door Google