De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en activerende werkvormen 3 de graad.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en activerende werkvormen 3 de graad."— Transcript van de presentatie:

1 Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en activerende werkvormen 3 de graad

2 Historische vaardigheden (1) Cf. historische vaardigheden 1 ste en 2 de graad Cf. historische vaardigheden 1 ste en 2 de graad Vergelijkende historische kritiek op geschreven bronnen Vergelijkende historische kritiek op geschreven bronnen Leren inzien van het constructiekarakter van geschiedenis Leren inzien van het constructiekarakter van geschiedenis Redactionele vaardigheden in de vorm van een jaarwerk of grote uitgebreide onderzoeken Redactionele vaardigheden in de vorm van een jaarwerk of grote uitgebreide onderzoeken

3 Historische vaardigheden (2) Spreekvaardigheid via debat, presentatie, redevoering Spreekvaardigheid via debat, presentatie, redevoering Lange termijngeschiedenis nu volledig verwerven en beheersen Lange termijngeschiedenis nu volledig verwerven en beheersen Maximalisatie van het zelfstandige werk (onderzoekend leren, verspreid over het hele jaar) Maximalisatie van het zelfstandige werk (onderzoekend leren, verspreid over het hele jaar) Zelfstandig opvolgen en analyseren van de actualiteit Zelfstandig opvolgen en analyseren van de actualiteit

4 ICT Cf. ICT in 1 ste en 2 de graad Cf. ICT in 1 ste en 2 de graad Historische methode en kritiek toepassen Historische methode en kritiek toepassen Eigen syntheses maken op basis van zelf verzamelde info Eigen syntheses maken op basis van zelf verzamelde info Synthesevorming staat voorop; toch bewust zijn van discussiekarakter ervan Synthesevorming staat voorop; toch bewust zijn van discussiekarakter ervan Eventueel zelf ontwerpen van een website Eventueel zelf ontwerpen van een website

5 Actieve werkvormen Cf. 1 ste en 2 de graad Cf. 1 ste en 2 de graad Mondelinge presentatie structureel inbouwen na (vooral) complementair groepswerk Mondelinge presentatie structureel inbouwen na (vooral) complementair groepswerk Debatten Debatten Simulatiespel Simulatiespel Ruime onderdelen verwerken via begeleide zelfwerkzaamheid Ruime onderdelen verwerken via begeleide zelfwerkzaamheid

6 Evaluatie Cf. 1 ste en 2 de graad Cf. 1 ste en 2 de graad Historische kritiek op ongeziene teksten, visuele bronnen, etc. Historische kritiek op ongeziene teksten, visuele bronnen, etc. Structureren van ongeziene teksten Structureren van ongeziene teksten Interpreteren van ongeziene tabellen, grafieken, visuele bronnen Interpreteren van ongeziene tabellen, grafieken, visuele bronnen Toetsen van de actualiteit Toetsen van de actualiteit Nadruk op evaluaties van zelfwerkzaamheid Nadruk op evaluaties van zelfwerkzaamheid Openboek-examens Openboek-examens


Download ppt "Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en activerende werkvormen 3 de graad."

Verwante presentaties


Ads door Google