De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing College 15 Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing College 15 Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing College 15 Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose

2 Deze week Stof voor de toets Behandelen huiswerk vorige week Doelgroepbewerking Omzetprognose Marketing – Test je kennis Als er nog tijd over is: Herhalen stof uit blok 2

3 Stof voor de toets Hoofdstuk 3 (pagina 57 t/m 87) Soorten afnemers (consumenten, industriële afnemers, intermediaire afnemers) Marktsegmentatie (doelgroepbepaling, doelgroeporiëntatie, doelgroepbewerking) Eisen marktsegmenten (voldoende groot, meetbaar, bereikbaar) Criteria (geografisch, demografisch, socio-economisch, psycho-sociologisch) Piramide van Maslow Koopbeslissingsproces (KBP) en AIDA Endogene en exogene behoeften KBP in verschillende situaties (aard van het product, koopinspanning, ervaring) KBP en inkomensverandering (inferieur, normaal en luxe goederen) Doelgroepbewerking Omzetprognose (vanuit vraagzijde en aanbodzijde)

4 Vorige week Lees pagina’s 76 t/m 82 Maak opdrachten: Dit wordt volgende week gecontroleerd!

5 Opdrachten

6 Opdracht 3.42 (p. 80) A. Het niet op zich in laten werken van alle prikkels door de consument; men wil alleen dat horen wat men wil horen. B. Door vooringenomenheid (meteen een oordeel klaarhebben), doordat het onmogelijk is alle prikkels te verwerken. C. Bewustwording (de behoefte wordt manifest), belangstelling (informatie verzamelen), beoordeling (samenstellen evoked set), besluit (keuze wordt gemaakt) en bevestiging (evaluatie). D. Belangstelling. E. Beoordeling. F. Door nadere advisering overhalen tot het maken van een keuze en aankoop.

7 Opdracht 3.42 (p. 80) G. Bij een besluit hoeft er nog geen koop te zijn. De receptionist moet proberen de gast na zijn besluit niet zonder koop te laten vertrekken. Voorbeeld kan zijn: klant heeft eigenlijk de keuze voor een bepaalde auto gemaakt. Om hem tot koop over te laten gaan, komt de verkoper op dat moment met een extra “troef”; alleen vandaag mag ik u bij aankoop van deze auto…… geven.

8 Opdracht 3.44 (p. 81) De antwoorden op deze vragen zijn per persoon verschillend. Wat zijn specialty goods? Wat zijn shopping goods? Wat zijn convenience goods? Wat is UPO (Uitgebreid ProbleemOplossend koopgedrag)? Wat is BPO (Beperkt ProbleemOplossend koopgedrag)? Wat is RAG (Routinematig aankoopgedrag)?

9 Opdracht 3.45 (p. 82) Inkomen is 2000 euro per maand Uitgaven aan boodschappen is 200 euro per maand Inkomen stijgt naar 3000 per maand (stijging van 50%) Uitgaven aan boodschappen stijgt naar 250 per maand (stijging van 25%)

10 Opdracht 3.46 (p. 82) Tot een inkomen van euro een normaal goed, daarboven een inferieur goed. Dus het is een normaal goed.

11 Opdracht 3.47 (p. 83) Inkomen in euroUitgave aan binnenlandse reizen in euro

12 Opdracht 3.48 (p. 83)

13 Doelgroepbewerking Het inzetten van de 5 marketinginstrumenten om de doelgroep te “bewerken” Je hebt uit jouw onderzoek geconcludeerd dat jouw doelgroep tussen de 17 en de 25 is. Ze maken veel gebruik van social media en hebben niet veel geld te besteden. Ze wonen in de Randstad en hechten niet veel waarde aan vriendelijk personeel. Het liefst hebben ze een zonvakantie naar een ver land, maar als ze moeten kiezen, gaan ze liever voor een zonnig land dichtbij dan een land ver weg waar het weer minder goed is.

14 Omzetprognose Van te voren weten wat je ongeveer zal verdienen Op basis van de vraagzijde (dus vanuit de afnemers) Benodigde informatie Omvang marktgebied (aantal personen) Afvloeiing (mensen uit jouw marktgebied kopen bij een concurrent buiten het gebied) Toevloeiing (mensen buiten jouw marktgebied kopen bij jou) Afvloeiing haal je van je marktgebied af, toevloeiing tel je erbij op Omvang doelgroep (in procenten) Bezoekfrequentie (hoe vaak komt een afnemer bij jou kopen) Gemiddelde besteding (wat geeft een afnemer bij jou uit)

15 Omzetprognose voorbeeld Omvang marktgebied mensen Afvloeiing en toevloeiing en ( mensen is het gecorrigeerde marktgebied) Omvang doelgroep (in procenten) 15% doelgroep = 15% x = mensen Bezoekfrequentie 3,1 keer per maand = 3,1 x = bezoeken Gemiddelde besteding € 13,40 per persoon = x € 13,40 = € ,-

16 Omzetprognose voorbeeld Op basis van de aanbodzijde (dus vanuit jouw aanbod) Restaurant heeft 20 tafels met 4 stoelen (dus plek voor 80 mensen) Een tafel is maar 1 keer bezet per avond Ondernemer verwacht een bezetting van 70% (dus 56 betalende gasten) 5 avonden per week open = 280 gasten per week Gemiddelde besteding van € 45,- = 280 x € 45,- = € ,- 48 weken per jaar open, dus € ,-

17 Tentamenvragen Goede vragen gekregen! Zeker bruikbaar Waar staat AIDA voor? Alles Is Dom Aap Hoeveel seizoenen heeft Breaking Bad? 6 Hoe heet de app die we hebben gebruikt? Kahoot! Wat zijn demografische criteria? Dat ik een 10 krijg als ik alles fout heb Waarom kan ik geen vraag bedenken? Omdat mijn hersenen niet in staat zijn om te denken Wat zijn de welgestelden? Rijke tata’s

18 Marketing – Test je kennis

19 Volgende week Nakijken test je kennis Kahoot! quiz Behandelen stof uit blok 2

20 Huiswerk Bereid je mentaal voor op de Kahoot! quiz


Download ppt "Marketing College 15 Kennistest, doelgroepbewerking en omzetprognose."

Verwante presentaties


Ads door Google