De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tijd van pruiken en revoluties, 1700 - 1800 1. Agenda: Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en samenvatten leertekst Maken opdrachten uit het werkboek per alinea.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tijd van pruiken en revoluties, 1700 - 1800 1. Agenda: Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en samenvatten leertekst Maken opdrachten uit het werkboek per alinea."— Transcript van de presentatie:

1 Tijd van pruiken en revoluties,

2 Agenda: Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en samenvatten leertekst Maken opdrachten uit het werkboek per alinea Herhalen van de kern Evaluatie Afronden Tijdvak van pruiken en revoluties,

3 3 Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en zelf samenvatten Maken opdrachten uit het werkboek per alinea Herhalen van de kern Evaluatie Afronden Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en samenvatten Drie standen: lezen en samenvatten, je leest eigen samenvatting voor Opdracht 10 WB (pag. 34) Voorrechten: lezen en samenvatten, de buurman of buurvrouw leest jouw samenvatting voor Opdracht 9 WB (pag. 34) Nog meer problemen: lezen en samenvatten, in overleg met buurman of buurvrouw stel je samenvatting op en die lees je voor Opdracht 11 WB (pag. 34)

4 Tijdvak van pruiken en revoluties, Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en zelf samenvatten Maken opdrachten uit het werkboek per alinea Herhalen van de kern Evaluatie Afronden Herhalen van de kern Standensamenleving 3 standen: geestelijkheid, adel, de “rest” De stand waar je bij hoorde, bepaalde je taak in de samenleving. Wisselen van stand was vrijwel onmogelijk.

5 Tijdvak van pruiken en revoluties, Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en zelf samenvatten Maken opdrachten uit het werkboek per alinea Herhalen van de kern Evaluatie Afronden Herhalen van de kern 1 e stand: geestelijkheid / geestelijken (kerk) 2 e stand: adel / edelen 3 e stand: Top (15%)  bourgeoisie / rijke burgerij (kooplieden, bankiers, rechters etc.) 85%  arme loonarbeiders, kleine handelaren, winkeliers en voornamelijk boeren Voorrechten (privileges), weinig plichten Plichten, geen voorrechten (privileges)

6 Tijdvak van pruiken en revoluties, Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en zelf samenvatten Maken opdrachten uit het werkboek per alinea Herhalen van de kern Evaluatie Afronden Herhalen van de kern De oneerlijkheden van de standensamenleving zorgden voor grote ontevredenheid onder de Franse bevolking. Bovendien was er armoede en hongersnood. Er moest een einde komen aan de absolute macht van de koning en de vele rechten van de kerk en de adel.

7 Tijdvak van pruiken en revoluties, Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en zelf samenvatten Maken opdrachten uit het werkboek per alinea Herhalen van de kern Evaluatie Afronden Herhalen van de kern Koning Lodewijk XVI in geldnood: Kostbare oorlogen Dure hofleven 1789: Koning roept voor het eerst in 175 jaar (!) alle drie de standen bijeen = bijeenkomst Staten-Generaal Waarom??? Koning wil toestemming om meer belasting te kunnen vragen

8 8 Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en zelf samenvatten Maken opdrachten uit het werkboek per alinea Herhalen van de kern Evaluatie Afronden Evaluatie vragenlijstje invullen Jullie mening over mijn manier van lesgeven Geen proefwerk / geen cijfer Geen goede of foute antwoorden Anoniem (niemand komt te weten wat jij hebt ingevuld) Met uitkomsten kan ik mijn lessen verbeteren Duur: zo’n 8 minuten Tijdvak van pruiken en revoluties,

9 9 Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en zelf samenvatten Maken opdrachten uit het werkboek per alinea Herhalen van de kern Evaluatie Afronden  Afronding  Huiswerk donderdag 30 oktober 2014: Maken van H2, §2 vraag 1 t/m 5 (WB pagina 35-36) Tijdvak van pruiken en revoluties,


Download ppt "Tijd van pruiken en revoluties, 1700 - 1800 1. Agenda: Lezen hoofdstuk 2, paragraaf 1 en samenvatten leertekst Maken opdrachten uit het werkboek per alinea."

Verwante presentaties


Ads door Google