De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MARKETING DE MARKT VEROVEREN GETTING MARKET GETTING THE MARKET.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MARKETING DE MARKT VEROVEREN GETTING MARKET GETTING THE MARKET."— Transcript van de presentatie:

1 MARKETING DE MARKT VEROVEREN GETTING MARKET GETTING THE MARKET

2 Verkopen vs Marketing Verkopen is: zien kwijt te raken wat er op de plank ligt. Marketing is: zorgen dat de juiste dingen op de plank liggen.

3 Definitie van marketing Marketing is een sociaal managementproces waarin individuen en groepen verkrijgen waar zij behoefte aan hebben, door producten en waarde te creëren en deze met anderen uit te wisselen.

4 Marketingconcepten doorheen de tijd 1900: het productieconcept 1915: het productconcept 1930: het verkoopconcept 1960: het marketing concept 1960: klassiek 1975: maatschappelijk 2005: duurzaam

5 Marketingconcepten doorheen de tijd 1900: Het productieconcept De consument geeft de voorkeur aan producten die beschikbaar en betaalbaar zijn. De aanbieder moet de productie verbeteren en een efficiënte distributie opzetten.

6 FORD model T Opkomst van de lopende band In alle kleuren verkrijgbaar, zolang het maar zwart is

7 Marketingconcepten doorheen de tijd 1915: Het productconcept De consument geeft de voorkeur aan producten die de beste kwaliteit, de beste prestatie en de beste functionaliteit bieden. De aanbieder moet zich inspannen om producten constant te verbeteren.

8 “There is hardly anything in the world that one man cannot make a little worse and a little cheaper” (John Ruskin )

9 Marketingconcepten doorheen de tijd 1930: Het verkoopconcept De consumenten kopen pas genoeg wanneer het bedrijf veel moeite doet voor verkoop en promotie. Wordt gebruikt bij overcapaciteit en ‘unsought goods’ (ongezochte goederen).

10

11 Marketingconcepten doorheen de tijd 1960: Het klassieke marketingconcept Behoeften en wensen van de doelgroep bepalen. De gewenste bevrediging hiervan doelmatiger en efficiënter leveren dan de concurrentie.

12 Verkoopconcept vs marketingconcept Fabriek Bestaande producten Verkoop en promotie Winst door grote omzet Markt Behoeften van de klant Geïntegreerde marketing Winst door klanttevredenheid Verkoopconcept Marketingconcept UitgangspuntZwaartepunt Middelen Doel

13 Marketingconcepten doorheen de tijd 1975: Het maatschappelijk marketingconcept Idem klassiek marketingconcept, maar: met de bedoeling dat het welzijn van zowel de consument als de samenleving verbetert.

14

15 Marketingconcepten doorheen de tijd 2005: Het duurzame marketingconcept Voorzien in de huidige behoeften zonder dat dit ten koste gaat van de toekomstige generaties om te voorzien in hun behoeften. Hierin spelen factoren als opwarming van de aarde en recyclage een grote rol.

16

17 Even recapituleren: productieconcept productconcept verkoopconcept marketing concept - klassiek - maatschappelijk - duurzaam


Download ppt "MARKETING DE MARKT VEROVEREN GETTING MARKET GETTING THE MARKET."

Verwante presentaties


Ads door Google