De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WORKSHOP REFLECTEREN. INNOVATOR/ONDERZOEKER De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen (BC 5.3)

Verwante presentaties


Presentatie over: "WORKSHOP REFLECTEREN. INNOVATOR/ONDERZOEKER De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen (BC 5.3)"— Transcript van de presentatie:

1 WORKSHOP REFLECTEREN

2 INNOVATOR/ONDERZOEKER De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen (BC 5.3)

3 REFLECTEREN Persoonlijke uitdagingen en competentie- ontwikkeling I. Metaforen II. Ui-model (Korthagen) III. Kernkwaliteiten (Ofman)

4 I. Metafoor

5 REFLECTEREN … is het soort spiegel dat niet domweg weerspiegelt, maar het onzichtbare zichtbaar maakt. (Kelchtermans, 2001) => Subjectieve onderwijstheorie

6 Productgericht Leerstofgericht Deductief Behaviorisme Procesgericht Leerlinggericht Inductief Constructivisme

7

8

9

10 II. Ui-model

11 Trek een vraag Beantwoord de vraag Kleef in de ui PLACEMAT UI-MODEL

12 Omgeving/Context Gedrag Competenties Subj OT Prof ZV Passie Red. Klasse, (2010). Zonder reflectie ben je een ongeleid projectiel. Klasse voor leraren, (202), UI-MODEL KORTHAGEN => ‘Flow’?

13 Tegen mijn zoontje dat naar de sitcom wilde kijken heb ik gezegd: “Dat is niet voor kinderen” terwijl ik vind dat er niets is dat ik niet aan mijn kinderen kan zeggen. Ik wilde dat hij ging slapen. Hij ordent mijn leven, hij weet dat, hij heeft de macht om me van mijn werktafel weg te houden, al was het maar door zijn kaken op elkaar te klemmen als hij moet poetsen. Voor mij is hij een stoorzender. Dat ik hem met mijn verzinsels bij het tanden poetsen om de tuin leid is de kleine impact, de reaalpolitiek van een werkende moeder, no harm done. Maar wat is er gebeurd in andere gesprekken die ik met hem heb gehad? Provoost, A. (2000). Uitzichtloosheid en troost, opgroeien tegen wil en dank. (www.anneprovoost.com )www.anneprovoost.com

14 Tegen mijn zoontje dat naar de sitcom wilde kijken heb ik gezegd: “Dat is niet voor kinderen” terwijl ik vind dat er niets is dat ik niet aan mijn kinderen kan zeggen. Ik wilde dat hij ging slapen. Hij ordent mijn leven, hij weet dat, hij heeft de macht om me van mijn werktafel weg te houden, al was het maar door zijn kaken op elkaar te klemmen als hij moet poetsen. Voor mij is hij een stoorzender. Dat ik hem met mijn verzinsels bij het tanden poetsen om de tuin leid is de kleine impact, de reaalpolitiek van een werkende moeder, no harm done. Maar wat is er gebeurd in andere gesprekken die ik met hem heb gehad? => Frictie

15 III.

16

17

18 IV. Uitdagingen voor de toekomst?

19 Competentie- ontwikkeling

20 REFLECTIECYCLUS (KORTHAGEN)

21 GLOBALE REFLECTIE – PORTFOLIO – EINDGESPREK DCP 1.Lukt het mij om mijn idealen te realiseren? (Passie en betrokkenheid) 2.Welk beeld van mij komt uit dit portfolio naar voren en wil ik dat ook? (Professioneel zelfverstaan en identiteit) 3.Welke overtuiging over onderwijs, leren, samenwerken, opvoeding,… heb ik gevormd en komt dat tot uitdrukking in mijn portfolio? (Subjectieve onderwijstheorie) 4.Heb ik laten zien welke competenties ik nu (meer) in huis heb? (Competenties) 5.Illustreer ik mijn competenties met concrete uitingen van wat ik doe of gedaan heb? (Gedrag)

22 BRONNEN Kallenberg, T.; Koster, B.; Onstenk, J. & Scheepsma, W. (2010). Ontwikkeling door onderzoek. Een handreiking voor leraren. Baam ThiemeMeulenhoff. Kelchtermans, G. (2014). Context matters. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 20, 1-3. Kelchtermans, G. (2001). Reflectief ervaringsleren voor leerkrachten. Deurne: Wolters Plantyn. Kelchtermans, G. (1996). Leerkrachten en hun loopbaanverhaal. Het biografisch element in het denken en doen van leerkrachten. Mensenkinderen, 11 (3), Korthagen, F. & Vasalos, A. (2002). Niveaus in reflectie: naar maatwerk in begeleiding. VELON-Tijdschrift voor lerarenopleiders, 23(1), Korthagen, F. (2011). Leren van binnenuit. Kwaliteit en inspiratie in het onderwijs. Boom Lemma uitgevers. Red. Klasse, (2010). Zonder reflectie ben je een ongeleid projectiel. Klasse voor leraren, (202), Provoost, A. (2000). Uitzichtloosheid en troost, opgroeien tegen wil en dank. (www.anneprovoost.com )www.anneprovoost.com Schön, D. A. (1987) Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass.


Download ppt "WORKSHOP REFLECTEREN. INNOVATOR/ONDERZOEKER De leerkracht kan het eigen functioneren ter discussie stellen en bijsturen (BC 5.3)"

Verwante presentaties


Ads door Google