De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vroegsignalering van psychosociale problemen Wike Lijs-Spek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vroegsignalering van psychosociale problemen Wike Lijs-Spek."— Transcript van de presentatie:

1 Vroegsignalering van psychosociale problemen Wike Lijs-Spek

2 Inhoud richtlijn Inleiding (aanleiding, werkwijze etc.) Vroegsignalering van psychosociale problemen (definities, prevalentie, het belang van vroeg signaleren) De signaleringsinstrumenten Van signaal naar interventie Randvoorwaarden Conclusies en aanbevelingen

3 Gehanteerde definities: Psychosociale problemen: - emotionele ( internaliserend):angst,depresieve gevoelenspsychosaomatischeklachten - gedrags- (externaliserend):agressie, onrust,delinquent - sociale: maken en onderhouden van conracten Vroegsignalering: Vroeg in levensloop en vroeg in ontwikkeling van probleem

4 Belangrijk uitgangspunt: Een signaleringsinstrument is slechts een hulpmiddel bij vroegsignalering. Competenties van de professionals zijn van cruciaal belang.

5 Conclusies Focus bij vroegsignalering op risicoproces. Risicofactoren dienen in hun context te worden beoordeeld. Altijd gebruik maken van een signaleringsinstrument. Voor de leeftijdsgroep 7-12 jaar: SDQ Overige leeftijdsgroepen: doorgaan met instrument dat nu wordt gebruikt totdat meer onderzoeksgegevens bekend zijn. Geen zelf ontwikkelde vragenlijsten meer gebruiken.

6 De aanbevolen signaleringsinstrumenten (wanneer op dit moment nog geen signaleringsinstrument wordt gebruikt) Prenatale fase: Moet nog worden ontwikkeld. Er komt een gestandaardiseerd landelijk overdrachtsprotocol. 0-4 jaar:SDQ 3 jaar, KIPPPI, DMO-protocol van samen Starten, BITSEA, ASQ, VOBO Groep 2: SDQ 5 jaar Groep 6/7: SDQ 7-12 jaar Klas 2: SDQ 13/14 jaar

7 Randvoorwaarden Competente professionals Scholing gebruik signaleringsinstrumenten Samenwerkingsafspraken (o.a. wat betreft verantwoordelijkheden) Duidelijke juridische kaders Kwaliteitsbeleid

8 Competenties professionals Methodisch kunnen werken Analytisch vermogen Observerend vermogen Gespreksvaardigheden Samenwerken met ketenpartners (dit betekent onder meer: voor eigen deskundigheid instaan, eigen grenzen niet overschrijden) Kennis (van o.a. fasegebonden ontwikkelingskenmerken van kinderen, juridische kaders)

9 Vragen Voldoende aandacht in organisatie Verandering werkwijze Gebruik instrument ( welk) Ervaringen, samenwerking met andere zorgverleners Aanpassing nodig Meer aandacht implementatie …


Download ppt "Vroegsignalering van psychosociale problemen Wike Lijs-Spek."

Verwante presentaties


Ads door Google