De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Katholieke Hogeschool Kempen. FASE 2Functioneel OntwerpTechniekDeliverable 2.1Initialiseren van het projectPlan Van Aanpak 2.2Definiëren van de takenEPIProcesmodel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Katholieke Hogeschool Kempen. FASE 2Functioneel OntwerpTechniekDeliverable 2.1Initialiseren van het projectPlan Van Aanpak 2.2Definiëren van de takenEPIProcesmodel."— Transcript van de presentatie:

1 Katholieke Hogeschool Kempen

2 FASE 2Functioneel OntwerpTechniekDeliverable 2.1Initialiseren van het projectPlan Van Aanpak 2.2Definiëren van de takenEPIProcesmodel 2.3Bepalen van de gegevensstructuren GegevensanalyseConceptueel gegevensmodel 2.4Bepalen van de werkomgeving voor het gebruik van het nieuwe IS TUDTakengebruikersdiagram 2.5Controleren / vervolledigen procesmodel CRUD-matrixAangepast / vervolledigd procesmodel 2.6Definiëren mens – machine dialoog PseudocodeMens – Machine dialoog 2.7Ontwerpen van procedures‘State transition diagrams’, Pseudocode, JSP Schermvolgorden, schermen,, documenten 2.8Afsluiten Functioneel ontwerp Functioneel ontwerprapport Fase 2 – Functioneel ontwerp

3 Katholieke Hogeschool Kempen Installeren projectteam Bepalen project met afbakening, doelstellingen en deliverables Bepalen projectbeheersing met randvoorwaarden en risico’s Opstellen planning en budget Activiteit 2.1 – Initialiseren van het project

4 Katholieke Hogeschool Kempen Scenario Design Activiteit 2.2 – Definiëren van taken

5 Katholieke Hogeschool Kempen EPI - Internal Process External EXTERNAL – linkerzijde (gebruiker) o Input, output of informatie die via documenten of schermen van de gebruiker komt of naar de gebruiker of een andere taak gaat. PROCESS – centraal (taak) o Omschrijving van de uit te voeren taak. INTERNAL – rechterzijde (systeem) o Informatie die komt uit een databank van het systeem komt of er naartoe gaat.

6 Katholieke Hogeschool Kempen EPI – grafische voorstelling

7 Katholieke Hogeschool Kempen EPI – gedetailleerde voorstelling

8 Katholieke Hogeschool Kempen EPI - begrippenlijst Event o Gebeurtenis die rechtstreeks aanleiding geeft tot het uitvoeren van de taak; “zet taak in gang” o "externe event" en "tijdsevent" Locatie o Waar taak plaats vindt(departement, rol, functie) o Vanwaar komt document of waar het naar toe gaat Aggregaat o Verzameling bij elkaar horende attributen. Type o M (manueel), O (on line) of B (batch)

9 Katholieke Hogeschool Kempen EPI - bewerkingen DocumentenEntiteitenScherm I = Input O = Output F = File U = Update R = Read C = Create +/U = Update D = Delete S = Scherm

10 Katholieke Hogeschool Kempen EPI - voorbeeld

11 Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit 2.3 – Bepalen van gegevensstructuren

12 Katholieke Hogeschool Kempen Doel: o Een overzicht geven van hoe het systeem zal werken langs de gebruikerskant o Een samenvatting van hoe de verschillende taken verlopen tussen de diverse locaties, o Gebaseerd op in- en outputdocumenten Activiteit 2.4 – Bepalen van de werkomgeving

13 Katholieke Hogeschool Kempen TUD – Task User Diagram

14 Katholieke Hogeschool Kempen Belang van het taken - gebruikersdiagram Het is een coherentietest van de beschreven taken. Het is een gedegen basis voor discussie met de gebruikers. Het laat de gebruikers en het gebruikersmanagement toe om de inhoud of de organisatie van de taken te wijzigen. Het verschaft de analist een duidelijk inzicht Het kan worden gebruikt tijdens de opleiding van nieuwe medewerkers.

15 Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit 2.5 – Controleren/vervolledigen procesmodel Doel: o De samenhang tussen data en processen controleren/vervolledigen. o Het systeem als het ware “testen” nog voor het gebouwd is

16 Katholieke Hogeschool Kempen CRUD-matrix Create / Read / Update /Delete Taak 1Taak2Taak 3Taak 4Taak 5 Entiteit 1C R U DRRR UR Entiteit 2C R U DRR Entiteit 3RR Entiteit 4C

17 Katholieke Hogeschool Kempen CRUD-matrix analyse VraagActie Is er minstens één CREATE voor elke entiteit? Indien niet, dan moet men zich de vraag stellen of en hoe er data in deze entiteit kunnen komen. Een Read kan enkel indien er minstens één Create is. Is er minstens één DELETE voor elke entiteit? Indien niet, dan moet men zich afvragen of dit werkelijk vereist is. Zo’n entiteit kan op den duur erg veel geheugenruimte gaan opeisen. Heeft iedere taak interactie met minstens één entiteit? Indien niet, dan kan dit erop wijzen dat het systeem nog niet voldoende verfijnd is en dat verdere analyse gewenst is. Heeft iedere entiteit interactie met minstens één taak? Indien niet, dan zou het kunnen dat niet alle taken opgelijst zijn of dat bepaalde data manueel worden bijgehouden.

18 Katholieke Hogeschool Kempen Oefening NV Janssen De NV Janssens produceert en verdeelt de producten Alfa en Delta. Je maakt deel uit van het studieteam dat de opdracht heeft gekregen een systeem op te zetten voor het behandelen van de Dringende Orders. Opdracht: o Ontwerp voor de NV Janssen een EER en een FDD. o Maak op basis daarvan een EPI voor de dringende orderverwerking. o Om een aantal gebruikerstaken in kaart te brengen ontwerp je vervolgens enkele TUD’s. o Sluit de studie of met een CRUD-matrix. Welke conclusies kan je hieruit trekken?

19 Katholieke Hogeschool Kempen Invalshoeken klassieke analyse


Download ppt "Katholieke Hogeschool Kempen. FASE 2Functioneel OntwerpTechniekDeliverable 2.1Initialiseren van het projectPlan Van Aanpak 2.2Definiëren van de takenEPIProcesmodel."

Verwante presentaties


Ads door Google