De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VELOV conferentie “Lerarenopleiders maken de brug” 26/02/2015 PXL Hasselt REFLECTEREN OVER LEER-EN ONDERWIJSSTIJLEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "VELOV conferentie “Lerarenopleiders maken de brug” 26/02/2015 PXL Hasselt REFLECTEREN OVER LEER-EN ONDERWIJSSTIJLEN"— Transcript van de presentatie:

1 VELOV conferentie “Lerarenopleiders maken de brug” 26/02/2015 PXL Hasselt REFLECTEREN OVER LEER-EN ONDERWIJSSTIJLEN

2  Lector CVO  Heterogene groepen  Ervaringsleren (Kolb)  Coach startende leraren DKO  praktijkschok  Onderwijs Vlaanderen: Diversiteit  EAS congres : When one’s learning style becomes a teaching style When one’s learning style becomes a teaching style CONTEXT

3 LEERSTIJLEN

4 LEERCIRKEL VAN KOLB

5 KOLB’S LEERSTIJLEN

6  211 vrijwillige deelnemers  DKO  MO en PO  Online vragenlijst  Biografische gegevens (geslacht, leeftijd, domein, school)  Leerstijlentest(28 items)  Onderwijsstijlentest(28 items)  Is er een verband tussen leer- en onderwijsstijl? ONDERZOEK

7  bron = Venus-project (2006)Venus-project  4X7items refererend aan bepaalde leerstijl  Div: “Ik leer het meeste als mijn leraar voordoet hoe ik een opdracht moet aanpakken.”  Ass : “Ik analyseer graag hoe een muziekstuk of een schilderij is gecomponeerd.”  Conv : “Ik verkies opdrachten waarbij ik een stappenplan moet volgen.”  Acc: “Ik verkies opdrachten waarbij ik zelf iets kan maken, samen met één of twee andere leerlingen.”  scores (28 max) voor elke leerstijl VRAGENLIJSTEN

8  4X7 items refererend aan een bepaalde onderwijsstijl  Div: “Ik stel vragen over wat leerlingen gezien, ervaren hebben tijdens een opdracht.”  Ass : “Ik vind logisch redeneervermogen belangrijk en vraag mijn leerlingen vraagstukken op te lossen.”  Conv : “Ik oefen mijn leerlingen in het toepassen van theoretische concepten.”  Acc: “Ik geef niet veel instructie zodat mijn leerlingen snel aan de slag kunnen.”  scores (28 max) voor elke onderwijsstijl VRAGENLIJSTEN

9 THE VENUS PROJECT (WWW.OHMYGODS.BE)

10 MAIN RESULTS

11  So what?  LS=problematisch concept (o.a. Koob & Funk, 2002)problematisch concept  Weinig invloed op leerrendement (o.a. Hattie, 2009)  Rekening houden met of uitdagen tot?  Subjectieve onderwijstheorie (Kelchtermans, 1994) IMPLICATIES VOOR LERARENOPLEIDERS Persoonlijke onderwijs- ervaringen Lerarenopleiding Schoolcultuur


Download ppt "VELOV conferentie “Lerarenopleiders maken de brug” 26/02/2015 PXL Hasselt REFLECTEREN OVER LEER-EN ONDERWIJSSTIJLEN"

Verwante presentaties


Ads door Google