De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur:

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur:"— Transcript van de presentatie:

1 Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur: Huib Koeleman Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

2 Inhoudstabel Zijn er regels nodig bij social mediagebruik?
Enkele voorbeelden van (spel)regels Stappen die bedrijven/organisaties kunnen zetten Stappen om regels op te stellen Bronnenlijst Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

3 1)Zijn er regels nodig bij social mediagebruik?
PRO CONTRA Juridische problemen voor organisaties voorkomen. Zorgen dat de reputatie van de organisatie niet besmeurd wordt. Medewerkers tegen zichzelf beschermen. beperkte vrijheid door regels vrijheid transparantie van social media Tijdverspilling Leidt tot minder gebruik van social media. regels meer zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

4 2)Enkele voorbeelden van (spel)regels
Coca Cola (als één van de eersten): ‘Have fun, be smart.’ Google: ‘Don’t be stupid.’ Basisregels in Nederland: ‘Denk na over je social mediagedrag.’ en ‘Doe geen dingen die het bedrijf kunnen schaden.’ De Voorlichtingsraad van de Rijksoverheid (VoRa) vindt regels niet belangrijk. geen verschil tussen offline media en online communicatie Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

5 3)Stappen die bedrijven/organisaties kunnen zetten
1. Verschil maken tussen groepen twitteraars binnen bedrijf/organisatie: functionele twitteraars (managers en woordvoerders, communicatie woordvoerders…) vs. overige werknemers 2. Welke social media en internettoepassingen mogen werknemers gebruiken? 3. Bespreken van de do’s en dont’s Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

6 3)Stappen die bedrijven/organisaties kunnen zetten
. 4. Certificeren 3. Code voor medewerkers 2. Afspraken over gebruik internet voor medewerkers 1. Sites en social media beschikbaar stellen voor medewerkers Bron: Koeleman, 2011 Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

7 4) Stappen om regels op te stellen
1. Check: - waarvoor is de nettiquette bedoeld? - voor wie is de nettiquette van toepassing? - enkel voor intern of ook voor extern getweet? 2. Uitgangspunt: - Welke regels heeft het bedrijf al? - meerwaarde van sommige regels? basis gevormd door kernwaarden bedrijf 3. Niveaus: spelregels voor computergebruik op werk of specifieke regels voor communicatiespecialisten? Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

8 4) Stappen om regels op te stellen
4. voorbeelden: inspiratie halen uit codes van andere bedrijven 5. Concept nettiquette opstellen !Workshops kunnen handig zijn om medewerkers op de gevaren van social media te wijzen! Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst

9 5) Bronnenlijst •Koeleman, H.(2011), Twitteren op je werk: social media voor interne communicatie. Nettiquette, codes en gezond verstand. Deventer: Kluwer Delameilleure Roos BaTP A thema: interne communicatie stap 2: De basistekst


Download ppt "Stap 2: de basistekst Titel boek: Twitter op je werk~ social media voor interne communicatie Titel hoofdstuk: Nettiquette, codes en gezond verstand Auteur:"

Verwante presentaties


Ads door Google