De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

In samenwerking en opdracht van WIJS! onderwijsadviseurs

Verwante presentaties


Presentatie over: "In samenwerking en opdracht van WIJS! onderwijsadviseurs"— Transcript van de presentatie:

1 In samenwerking en opdracht van WIJS! onderwijsadviseurs
Dag 1: Educatief Centrum de Wig Iman van den Boschstraat 2A 5684 WS in Best Dag 2: Heerbeck College W. de Zwijgerweg 150 5684 SL Best Workshop CMD In samenwerking en opdracht van WIJS! onderwijsadviseurs Uitvoering en Samenstelling: bc. Erik-Jan Brugman & bc. Sabrina Verwaal

2 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Voorstellen 2 Wie zijn wij? Onze ervaring Wie zijn jullie? Motivatie Start workshop Vogelvlucht inhoud 15 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

3 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inleiding 3 Interesse voor: Sites/filmpjes Internet Reclame Nieuwe media 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

4 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inleiding 4 Ingrediënten: Creativiteit Nieuwsgierigheid Onderzoeksvaardigheid Teamspirit Zelfkritiek min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

5 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inleiding 5 Wat ga je leren? Communicatie- vraagstukken oplossen Onderzoek doelgroep, vorm en inhoud Ontwerp van idee tot product / campagne (productontwikkeling) 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

6 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inleiding Extra 5 Hoe ziet het takkenpakket eruit? Welke vakken krijg je in het eerste jaar, tweede, derde en vierde jaar in vogelvlucht? Vragen tot nu toe? n. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 6

7 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inleiding 6 Hulpmiddelen: Notitieboekje Creatieve technieken Software (Adobepakket) Hardware (camera, pc) 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 7

8 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inleiding Reclame 7 Reclame is: Vernieuwing Eenvoud Originaliteit Goede uitvoering 2 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

9 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Filmpje Reclame 8 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 9

10 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inleiding Reclame 9 Reclame-, Communicatie-, Mediabureau: Account executives (CMD = IS`er) ICT-er / webdeveloper (CMD = CT`er, MV`er, II`er) Creative director + Artdirector (CMD = IS`er) 3 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

11 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inleiding opdracht 10 Overkoepelende opdracht Jullie gaan in duo’s een kleinschalige campagne bedenken van een doelgroep. Opdracht 1. Doelgroep kiezen Opdrachten om het brein ‘in the mood for creativity’ te brengen: Associatieketting, gevolg; Opdracht 2. Mindmap. Opdracht 3. Moodboard. Opdracht 4. Campagneschets. Waarom deze opdracht? Bepaalde essentiële aspecten lopen als een rode draad door de gehele opleiding door. Kernwoorden als: creativiteit, visualiserend vermogen, doelgroep, concept denken en marktanalyse maken. 10 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 11

12 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Opdracht 1. Doelgroep 11 Let’s begin… Vorm duo’s. Doelgroep kiezen: Kies een van onderstaande vooroordelen. Vb 1. Alle ICT-ers zijn nerds. Vb 2. Alle blonde vrouwen zijn dom. Vb 3. Alle mannen kijken voetbal. Doel: Probeer in gedachte te nemen dat je één van deze vooroordelen positief wilt benaderen. Je wilt dit vooroordeel versterken of juist ontkrachten. 10 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 12

13 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inspiratie Doelgroep 12 Om even in de sfeer te komen Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 13

14 Inspiratie associatie oefeningen
13 Om even in de sfeer te komen Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 14

15 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Associatieketting 14 Een associatieketting is een reeks van associaties waarbij je bij één term begint en telkens verder associeert op de laatste term die je bedacht. Voorbeeld: water – drinken – frisdrank – zomer – strand – zeilen – surfen. Oefening 1. Neem een wit blad en maak een associatieketting die begint met een woord uit het vooroordeel dat je hebt gekozen. Zoals dom, blond of nerd. Laat je gedachten de vrije loop en doe dit gedurende 2 minuten. 5 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

16 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Opdracht 2. Mindmap 17 De techniek om ideeën, structuren, informatie en gedachten en hun onderlinge relaties visueel en creatief te ordenen. Voorbeeld: Opdracht. Maak een mindmap van één woord uit je vooroordeel en begin met een kernwoord in het midden. (de w-vragen) 15 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

17 ‘ Where do you get your idea’s?’ ‘I don’t. They get me!’
Alan Fletcher

18 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Uitleg Moodboard 19 Een sfeerbord/moodboard is een visueel hulpmiddel dat door ontwerpers op alle terreinen wordt gebruikt om een bepaalde sfeer, stemming of thematiek te illustreren. Zo`n moodboard brengt het denkproces op gang en kan bijdragen aan het bepalen van de aard van een ontwerp en het kiezen van de daarvoor vereiste elementen. Moodboards kunnen emoties losmaken of van praktische aard, zoals kleuren, aparte lettertypen of afbeeldingen uit boeken, tijdschriften en kranten min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

19 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inspiratie Moodboard 20 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 19

20 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Inspiratie Moodboard 21 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 20

21 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Opdracht 3. Moodboard 22 Opdracht – beeldmateriaal zoeken voor het vormen van een moodboard. Verken je doelgroep door onderzoek te doen in kranten/tijdschriften. Maak een collage door middel van foto`s en teksten op een groot blad. De collage geeft vooral de sfeer weer die jullie idee dient uit te stralen. Bijv. laat zien dat domme blondjes juist niet dom zijn of juist wel dom maar wel een ‘glamorous’ leven erop nahouden (gevoel voor stijl, vele sociale contacten, veel feestjes). Een moodboard is een veelgebruikte techniek bij het beschrijven van ideeën met een hoge gevoelsfactor. Bijvoorbeeld: bij productontwikkeling in de consumentensector, bij reclamecampagnes, nieuw image van een bedrijf, enz. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

22 Uitleg Campagneschets
23 In een campagneschets wordt visueel en tekstueel getoond hoe de campagne wordt ingezet en met welke middelen dat gebeurd. Campagneschetsen hebben evenals moodboards een uitdragende sfeer met inhoud als: Boodschap/slogan/payoff, merkbelofte, media inzet, conceptverantwoording, budgetverantwoording, concurrentieanalyse. 30 min. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

23 Opdracht 4. Campagneschets
24 Vormgeven van een campagneschets. Stel je bent door een overheidsinstelling gevraagd om jullie moodboard te uitten aan de rest van de wereld, om zo de doelgroep in een positief daglicht te zetten. De instelling is bereid om een groot reclamebudget uit te besteden. Ze hebben alleen nog een aantal vragen waar ze antwoord op willen, alvorens jullie het volledige budget krijgen. Beantwoordt de volgende vragen op je A3 papier. Dit kan je schetsen of enkel schrijven. Hoe zie jij het voor je? Wat voor slogan vertel je naast je boodschap? Bijv. Domme blondjes: Daar wil je bij horen! Waarom denken jullie dat deze boodschap andere mensen zal overtuigen dat bijv. ICT`ers niet alleen maar stereotype nerds zijn? Door bijv. de keuze van de afbeeldingen, de keuze van de slogan. 3.1 Op welke plaatsen moet jullie boodschap worden gezien? Waarom juist daar? (bijv. dat daar groot bereik van de doelgroep is). M.a.w. welke media zet je in? 3.2 Het hoeft niet perse via traditionele media maar kan ook via guerillia marketing zoals de voorbeelden uit het filmpje. Ergens op straat waar het de doelgroep onverwacht zal opvallen. Probeer een creatieve uiting te bedenken. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal

24 Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal
Afsluiting 25 Bedankt voor jullie aandacht. Zijn er nog vragen/opmerkingen? Invullen laatste 10 minuten vragenlijst. Uitvoering en Samenstelling: Erik-Jan Brugman & Sabrina Verwaal 24


Download ppt "In samenwerking en opdracht van WIJS! onderwijsadviseurs"

Verwante presentaties


Ads door Google