De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari 2007 1/13 Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs Een verkenning van de mogelijkheden voor.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari 2007 1/13 Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs Een verkenning van de mogelijkheden voor."— Transcript van de presentatie:

1 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs Een verkenning van de mogelijkheden voor offshore onderwijs door Nederlandse instellingen

2 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Inleiding Marktanalyse van verschillende landen Quickscan van NESO vestigingen Conclusies

3 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Bronnen Marktonderzoeken van NUFFIC (2002 – 2006) Aangevuld met informatie uit Hahn (2005) Resultaten van quickscan van NESO vestigingen

4 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Latijns Amerika Brazilië Economisch instabiel, groot deel bevolking arm Offshore activiteiten met een financieel oogmerk weinig kansrijk Chili Sterke economie Jonge bevolking, met groeiend aantal inschrijvingen Kansen voor onderwijs met redelijke prijs Mexico HO systeem kan groei niet aan Beginnen nieuwe opleiding niet problematisch Kansen voor ondernemende activiteiten Kennis engels niet altijd goed

5 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Azië China Grote economische groei, meer open voor het buitenland Nederland is actieve investeerder in China Veel concurrentie van andere landen Vraag naar beroepsgerichte opleidingen India Corruptie is een probleem in India, kwaliteitscontrole binnen instellingen kan ontbreken Engels is officieel de tweede taal, maar laat soms te wensen over Veel andere buitenlandse aanbieders aanwezig met o.a. branch campus Nederland is relatief onbekend

6 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Azië (2) Maleisië Malaysia’s “Vision 2020” – een HUB voor international education Veel studenten studeren in het buitenland Veel buitenlandse aanbieders al aanwezig (UK, Australië) Nederland is onbekend, behalve voor IT, water management en landbouw studies Thailand Groot vraagoverschot, veel private aanbieders Veel concurrentie Nederland is onbekend

7 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Azië (3) Vietnam Beweging naar meer marktwerking in economie Van oudsher goede band met Nederland Vraag naar international education Veel concurrentie aanwezig (Australië RMIT en Asian IT) Zuid Korea Band met Nederland (LG-Philips en Hiddink) Hoger onderwijs is erg belangrijk (70% gaat naar HO) Engelse taal een probleem Naar buitenland als niet naar top universiteit Veel studenten naar US en Canada, Europa wordt populairder

8 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Midden Oosten Turkije Groeiende economie, maar hoge inflatie en corruptie Grote vraagoverschrijding voor hoger onderwijs (2/3 afgewezen) Nederland niet bekend als onderwijsland Concurrentie van met name VS en Duitsland Verenigde Arabische Emiraten Slechts 3.5 mil. inwoners Studenten naar buitenland met beurs van overheid Kennis engelse taal goed Veel concurrentie

9 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Netherlands Education Support Offices Er zijn nu vijf NESO vestigingen: China –Beijing Taiwan –Taipei Indonesië –Jakarta Vietnam –Ho Chi Min City Mexico –Mexico City (vanaf augustus 2006) Er zijn plannen voor meer vestigingen in Rusland, Brazilië, Maleisië en Thailand. Taken zijn de generieke promotie van het Nederlandse hoger onderwijs, het adviseren,begeleiden en informeren van studenten en samenwerking tussen instellingen bevorderen.

10 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Resultaten van de quickscan In Indonesië zijn enkele double en joint degree programma’s aanwezig en enkele in de opstartfase. Hier zijn kansen voor double/joint degree master programma’s en 2+2 en 3+1 programma’s. In Vietnam zoeken instellingen naar partners voor samenwerking. Deze samenwerking betekent met name zorgen dat het curriculum als gelijkwaardig kan worden beschouwd. In Taiwan zijn met name joint degree programma’s. Offshore onderwijs niet waarschijnlijk omdat Taiwanese studenten een studie in het buitenland prefereren omdat eigen onderwijssysteem goed is. In China veel joint degrees, met name MBA. Branch campus van CHN.

11 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Conclusies Kansen Grote groei van bevolking in veel landen en een onderwijssysteem dat deze groei niet aankan. Engelse taalvaardigheid wordt in veel landen als belangrijk gezien maar is niet overal voldoende aanwezig. Twee groepen studenten: stay at home en go abroad Voor sommige landen is student mobility logischer dan provider of program mobility Business, economics, law, IT en engineering zijn meest populaire studies. Ook toegepaste studies zijn in sommige landen populair (China)

12 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Conclusies Belemmeringen Nederland is niet bekend, marketing nodig. Regelgeving Accreditatie Er is veel concurrentie

13 Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari /13 Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Marktonderzoek naar offshore onderwijs Jarno Deen 12 februari 2007 1/13 Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs Een verkenning van de mogelijkheden voor."

Verwante presentaties


Ads door Google