De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vandaag 1.Indeling groepen / uitleg opdracht 2.Boekverfilmingen in Nederland en Vlaanderen 3.Boek en film als instituties: de materiële en symbolische.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vandaag 1.Indeling groepen / uitleg opdracht 2.Boekverfilmingen in Nederland en Vlaanderen 3.Boek en film als instituties: de materiële en symbolische."— Transcript van de presentatie:

1 Vandaag 1.Indeling groepen / uitleg opdracht 2.Boekverfilmingen in Nederland en Vlaanderen 3.Boek en film als instituties: de materiële en symbolische productie 4.Filmanalyse: bouwstenen en onderzoeksvragen 5.Jullie onderzoeksvragen?

2 Opdracht Volgende week: A4’tje (op papier!) afgeven Precieze onderzoeksvraag Literatuurlijst (welke bronnen ga je gebruiken om een antwoord op je vraag te vinden?) Eventueel ook methodologie (hoe ga je te werk?)

3 Boekverfilmingen in NL en VL Lijst met boekverfilmingen: (Hans van Driel) Informatie over Nederlandse speelfilms: er/2180/ (René van Dam) er/2180/

4 Boek & film: institutioneel Materiële productie Symbolische productie > Pierre Bourdieu

5 Voorbeeld

6 Het boek

7

8

9

10 > recensie “Krachtens een foto op de achterflap van zijn laatste roman De helaasheid der dingen tikt Verhulst, zittend in het open veld, zijn boeken op een ouwe Remington -dit ongetwijfeld om te laten zien dat die grappige Vlamingen nog leven in een andere tijd. Het resultaat van al dat tikwerk is een overbekende zedenschets over de gebruiken en gewoonten op het Vlaamse platteland, alwaar men weliswaar niet meer met een botje door de neus loopt, maar waar men wel vette frites eet en nog schijt boven een eenvoudig gat in de grond. Het leven van die Vlamingen is best pittoresk, als men er maar oog voor heeft.” (Max Pam, HP/De Tijd, )

11 Achterflap De pers over Dimitri Verhulst: ‘Hij is een van de grootste, meest woeste talenten van de Vlaamse letteren, die het in izch heeft een roman te schrijven zoals een eenentwintigste-eeuwse Louis Paul Boon zou doen.’ Arjen Fortuin, NRC Handelsblad

12

13 > recensie “Sterker nog, ik vind het het Belgischste boek sinds de werkjes van Louis Paul Boon.” (Herman Brusselmans, NRC Handelsblad, )

14 > recensie “Verhulst heeft een verteltoon die doet denken aan de jonge Herman Brusselmans en de jonge Gerard Reve, en ook Boontje is niet ver uit de buurt.” (Frank Hellemans, Knack, )

15 > recensie “Ergens in de buurt van Aalst zou het liggen, Reetveerdegem, een dorp 'dat werd vergeten door de grote cartografen, een onooglijke negorij van duivensport en motregen.' Onder de rook van Louis Paul Boon dus die een stem gaf aan de arme sloebers van Aalst en literaire monumenten oprichtte voor hun vitaliteit en hun dwarsheid. In zijn roman 'De helaasheid der dingen' toont Dimitri Verhulst (Aalst,1972) zich een artistieke kleinzoon van zijn stadgenoot.” (Willem Vogel, Noordhollands Dagblad, 2006)

16 > recensie “'De helaasheid der dingen' van Dimitri Verhulst is een virtuoos geschreven zedenschets. Maar kan het eindelijk eens ophouden met die Louis Paul Boonklonen?” (Max Pam, HP/De Tijd, )

17 > recensie “De nieuwste boon aan de Louis Paul Boonstruik heet Dimitri Verhulst.” (Max Pam, HP/De Tijd, )

18 > recensie “Eerlijk gezegd zie ik behalve het rauwe en voor Nederlandse oren tegelijk zangerige Vlaams waarvan Verhulst zich bedient weinig overeenkomsten met de onvergelijkbare experimenteerzucht van de onovertroffen Louis Paul Boon. Of het moest de locatie zijn van de roman, een godvergeten buitenwijk van Aalst..” (Elsbeth Etty, NRC Handelsblad, )

19

20 > recensie “Met zijn in een meesterlijke stijl opgetekende uitzinnige drankverhalen heeft deze Jacques Brel van de Vlaamse literatuur, zoals Verhulst in België wel wordt genoemd, meer te bieden dan valse vertedering over 'zuipende nonkels en bazige bomma's' waartoe Frank Albers De helaasheid der dingen ten onrechte reduceert.” (Elsbeth Etty, NRC Handelsblad, )

21 > recensie “Dimitri Verhulst is een schrijver met begrip voor de falenden, authenticiteit en een scherpe pen. Hij is goed op weg de Jacques Brel van de Vlaamse literatuur te worden.. (Mark Cloostermans, De Standaard, )

22 > recensie “En de nieuwe Brel heet Dimmetrieken” (Mark Cloostermans, De Standaard, )

23 Receptie 1.Literaire kritiek 1.Journalistieke kritiek 2.Essayistische kritiek 3.Academische kritiek (Van Rees 1983) 2.Receptie publiek (verkoop, lenen, reacties publiek,…)

24

25 De film

26 Realisatie film Zie hand-out

27

28 Realisatie film Scenario sc.jpghttp://www.johanvandevelde.be/afbeeldingen/flik sc.jpg Draaiboek content/uploads/2009/02/page2.jpghttp://www.thelastquest.org/blog/wp- content/uploads/2009/02/page2.jpg col_script.htmlhttp://chs.smuhsd.org/bigue/art_of_video/index/2 col_script.html De lift: b b

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44 BV’s positief diatheek/nieuws/2.3796/ http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/me diatheek/nieuws/2.3796/

45 Trailer er.htmlhttp://www.dehelaasheidderdingen.be/trail er.html

46 Film => boek

47 Filmanalyse Zie hand-outs


Download ppt "Vandaag 1.Indeling groepen / uitleg opdracht 2.Boekverfilmingen in Nederland en Vlaanderen 3.Boek en film als instituties: de materiële en symbolische."

Verwante presentaties


Ads door Google