De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dienstverlenings- en onderzoeksprojecten als katalysator voor een onderzoeksmindset dr. Bart Henssen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dienstverlenings- en onderzoeksprojecten als katalysator voor een onderzoeksmindset dr. Bart Henssen."— Transcript van de presentatie:

1 Dienstverlenings- en onderzoeksprojecten als katalysator voor een onderzoeksmindset dr. Bart Henssen

2 05/02/2015 Agenda Project & projectmanagement Lusten en lasten van projecten Projecten in de hogeschool Case 1: Go&LearNET / LogILereN Case 2: Psychologisch eigenaarschap van verandering in familiebedrijven Case 3: Ondernemend Aalst Besluit: Hoe creëer ik een onderzoeksmindset? 2

3 05/02/2015 Project “a piece of planned work or an activity that is finished over a period of time and intended to achieve a particular aim” e.g. a scientific research project (Cambridge Dictionaries Online, 2015 ) “a study of a particular subject done over a period of time, especially by students” (Cambridge Dictionaries Online, 2015) “an extensive task undertaken by a student or group of students to apply, illustrate, or supplement classroom lessons” (the free dictionary, 2015) 3

4 05/02/2015 Projectmanagement “Project management is the application of knowledge, skills and techniques to execute projects effectively and efficiently. It’s a strategic competency for organizations, enabling them to tie project results to business goals — and thus, better compete in their markets.” Project management processes fall into five groups: (1) initiating, (2) planning, (3) executing, (4) monitoring and controlling, (5) closing (Project Management Institute, 2015) 4

5 05/02/2015 Lusten & lasten van projecten -Beperktheid in tijd: concrete resultaten vs. borging van resultaten in onderwijs -Personeelsinzet: onderwijs vs.(?) onderzoeksopdracht / financiering -Nieuwe invalshoek vs. overaanbod ‘nieuwigheden’ -Administratieve last vs. onderzoekstijd -Dienstverlening vs.(?) onderzoek -Competitief model van projecten -Projectmanagement: wie? 5

6 05/02/2015 Projecten in de hogeschool -Onderzoek bovenop vs. integraal onderdeel van de taak van O.P. (hogeschool vs. universiteit): for the masses or for the few? -Onderzoek als mindset? -Structurele omkadering onderzoek -Project = onderzoek? 6

7 05/02/2015 Case 1: Go&LearNET / LogILereN -www.goandlearn.euwww.goandlearn.eu -Deelnemers: Decathlon, Barry-Callebaut, Colruyt Group, Infrabel, … -Integratie onderzoek in onderwijs: studenten: go&learn docenten: bedrijfskunde, logistiek, HRM onderzoek: focusgroep, analyse, expertenverslag 7

8 05/02/2015 Case 2: PSO verandering FB -http://www.goforchange.be/http://www.goforchange.be/ -Integratie onderzoek in onderwijs: studenten: interviews, enquêtes, website, app, bachelorproeven docenten: integratie in vakken onderzoek: interviews, enquêtes, literatuurstudie, publicaties 8

9 05/02/2015 Ondernemend Aalst -http://www.ondernemendinaalst.be/http://www.ondernemendinaalst.be/ -Belgisch genomineerde Europese Awards voor Ondernemerschapsbevordering -Integratie onderzoek in onderwijs: studenten: studenten selecteren ondernemers docenten: docenten begeleiden het proces dienstverlening: ideecafés, workshops, award 9

10 05/02/2015 Besluit: hoe creëer ik een onderzoeksmindset? 10 aanbevelingen: (1)Zorg voor betrokkenheid van docenten en studenten in elke fase van projectmanagement: initiating, planning, executing, monitoring and controlling, closing (2)Projecten zorgen voor nieuwe input, zetten iets in gang. Zorg voor vernieuwing (3)Zorg voor samenhang tussen projecten (speerpunten) & verankering (4)Door de resultaatgerichtheid van projecten, zorg je dat onderzoek meer is dan loze woorden of ‘ivoren toren’. Lever concrete, zichtbare resultaten af. (5)Onderzoek = vanuit de praktijk en voor de praktijk. Zorg voor een nauwe band met de praktijk. Gebruik contacten en instrumenten uit onderwijs (bijv. stages, bachelorproeven) 10

11 05/02/2015 Besluit: hoe creëer ik een onderzoeksmindset? (6)Zorg dat onderzoek een vanzelfsprekendheid wordt / een onderzoekende houding zowel bij studenten als docenten (7)Bewaak het onderzoeksgehalte van projecten (8)Waardeer en valideer initiatieven uit de basis: er wordt naar me geluisterd (9)Zorg voor een goede omkadering: bij wie kan ik terecht? (10)Communiceer! (vb. website, nieuwsbrief, overleg, pak uit met concrete resultaten, media, enz.): onderzoek moet zichtbaar zijn 11

12 05/02/2015 12

13 05/02/2015 Contact Bart Henssen: verantwoordelijke onderzoek Handelswetenschappen & Bedrijfskunde Odisee e-mail: bart.henssen@odisee.bebart.henssen@odisee.be 0470-90 17 57 / 02-300 22 18 13


Download ppt "Dienstverlenings- en onderzoeksprojecten als katalysator voor een onderzoeksmindset dr. Bart Henssen."

Verwante presentaties


Ads door Google