De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Situationeel adviseren Tobias Ligtenberg, Patras Hamahau, Jeffrey Pennings, Mark van Veen, Iris Smeekes en Johan Kuin.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Situationeel adviseren Tobias Ligtenberg, Patras Hamahau, Jeffrey Pennings, Mark van Veen, Iris Smeekes en Johan Kuin."— Transcript van de presentatie:

1 Situationeel adviseren Tobias Ligtenberg, Patras Hamahau, Jeffrey Pennings, Mark van Veen, Iris Smeekes en Johan Kuin

2 Opzet -Uitleg situationeel adviseren: 5 minuten -Uitwerken cases: 20 minuten -Presenteren cases: 10 minuten -Terugkoppeling/reflectie: 10 minuten

3 relevantie

4 Waarom situationeel Leergierigheid Volwassenheid Wil en durf om te veranderen

5 Advies-matrix

6 begeleider Sterk ondersteunend, weinig sturend Klant zelf problemen oplossen Inzichten en vaardigheden overdragen Goede luisteraar Veel aandacht sociale processen Makkelijk contact krijgen

7 Begeleider-valkuilen Te weinig stelling nemen Lijkt weinig inhoudelijke kennis te hebben Kan verstrekt raken in complexe problemen opdrachtgever

8 Regisseur Sterk sturend, sterk ondersteunend Duidelijk advies, hanteerbaar in fases Samen met klant advies invullen Gelijkwaardige inbreng klant en adviseur Doelgericht, duidelijk organiseren Veel bijeenkomsten Betrekt klant, denkt vooruit

9 Regisseur- valkuilen Kan gevoel geven teveel te sturen en te willen reelen Organisaties kunnen zich bedreigd en beklemd voelen

10 Transferreur Weinig sturend, weinig ondersteunend legt organisatiekundige inzichten, technieken en vaardigheden vast Helpt klant met het toe-eigenen hiervan Grote afstand tot organisatie, niet intens Gaat uit van probleemoplossend vermogen van de klant Stelt hoge eisen aan klant Helpt waar nodig met methodieken, vaardigheden en instrumenten

11 Transferreur- valkuilen Neiging om capiciteiten klant te overschatten Gaat ervan uit dat een ‘ja’ ook een ja is Weinig betrokkenheid

12 Expert Sterk sturend, weinig ondersteunend Onderzoekt en defineert het probleem voor de klant Doet zelf onderzoek, presenteert dit daarna aan organisatie Organisatie wordt nauwelijks betrokken Geniet veel respect vanwege grote deskundigheid Goed onderbouwde, objectieve adviezien

13 Expert- valkuilen Minder oog voor sociale relaties organisatie Door lage betrokkenheid organisatie kan er te weinig draagvlak zijn en kan het advies vaak door de organisatie naast zich neergelegd worden Kan als belerend en drammerig gezien worden

14 Cases Succes!


Download ppt "Situationeel adviseren Tobias Ligtenberg, Patras Hamahau, Jeffrey Pennings, Mark van Veen, Iris Smeekes en Johan Kuin."

Verwante presentaties


Ads door Google