De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015."— Transcript van de presentatie:

1 Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal Peter.Raeymaeckers@uantwerpen.be 09/02/2015

2 1 Inhoud Netwerken Wanneer werken netwerken? Wat zegt de cliënt? Generalisten Besluit

3 2 Waarom netwerken? “Een netwerk bestaat uit hulpverleningsorganisaties die gezamenlijk een meerwaarde bieden aan een populatie geconfronteerd met diverse noden, op een manier die niet kan bereikt worden door één enkele organisatie”

4 3 Wat doen netwerken? Informatie: Delen van informatie Capaciteiten: Verbeteren van capaciteiten en vaardigheden Actie: Organiseren van acties, gezamenlijke dienstverlening, projecten, …

5 4 Wanneer werken netwerken?

6 5 Als de organisaties goed samenwerken Als de situatie van de cliënt verbetert

7 6 Network governance

8 7 Netwerk governance Integratie en differentiatie Differentiatie van organisaties -Verschillende hulpverlening (procedures, regelgeving, administratie) -Verschillende doelstellingen -Verschillende visie Integratie verwezenlijken in het netwerk -Gemeenschappelijke doelstelling -Gemeenschappelijke visie -Verbondenheid -‘unity of effort’

9 8 Wanneer werken netwerken?

10 9 Strategieën Informatie delen Competenties verbeteren Conflicten bespreken Het netwerk vertegenwoordigen tegenover hogere overheden

11 10 Cliënt Wat zegt de cliënt?

12 11 Cliënt Goede basishouding Aandacht voor alle levensdomeinen Een laagdrempelig onthaal Gerichte en warme doorverwijzing (Raeymaeckers & Van Riel, 2013; Roets, 2013)

13 12 Generalisten Onderscheid tussen organisaties met een generalistische of een specialistische domeinafbakening -Generalisten: holistisch perspectief op cliënten, werken op verschillende probleemdomeinen of hulpvragen -Specialisten: specialiseren zich in één probleemdomein of hulpvraag

14 13 Sleutelorganisaties Generalistische netwerkers -Laagdrempelig onthaal, vraagverheldering, doorverwijzing en toeleiding naar specialistische organisatie Generalistische begeleidende organisaties -Netwerkers + intensieve begeleiding

15 14 Eigen onderzoek Onderzoek naar netwerken tussen hulpverleningsorganisaties in Antwerpen Bevraging in vier districten -Deurne -Berchem -Borgerhout -Antwerpen-Noord

16 15

17 16

18 17 Resultaten Deurne Antwerpen-Noord + Borgerhout +/- Berchem -

19 18 Sleutelorganisaties Wat is de invloed van centrale en sleutelorganisaties op de integratie van een netwerk tussen hulpverleningsorganisaties?

20 19

21 20 Verklaring Generalistische organisaties -Contextualiseren -Ondersteunen van de cliënt -Onderhandelen

22 21 Besluit Integratie Coördinatie Sleutelorganisaties Generalisten: netwerkers en ondernemende organisaties

23 22 Besluit Samenwerking tussen organisaties -Coördinatie -Informatie, conflict, competenties en vertegenwoordiging Cliënt -Basishouding -Laagdrempelig -Kluwen van problemen -Generalisten?

24 23

25 24 Bedankt! Peter.Raeymaeckers@uantwerpen.be


Download ppt "Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015."

Verwante presentaties


Ads door Google