De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hypertekst schrijven is goed voor je! Martine Braaksma & Michel Couzijn Landelijke Studiedag VD Nederlands 27 maart 2006 Instituut voor de Lerarenopleiding.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hypertekst schrijven is goed voor je! Martine Braaksma & Michel Couzijn Landelijke Studiedag VD Nederlands 27 maart 2006 Instituut voor de Lerarenopleiding."— Transcript van de presentatie:

1 Hypertekst schrijven is goed voor je! Martine Braaksma & Michel Couzijn Landelijke Studiedag VD Nederlands 27 maart 2006 Instituut voor de Lerarenopleiding Universiteit van Amsterdam

2 Opzet workshop  Het project hyperteksten schrijven (20 min)  Zelf aan de slag (20 min)  Uitwisseling ervaringen (10 min)  Voorbeelden van leerlingteksten (10 min)

3 Hypertekst schrijven bij Nederlands  ICT in eindtermen tweede fase Nederlands: Informatie verzamelen en verwerken Informatie verzamelen en verwerken Informatie formuleren, reviseren en presenteren Informatie formuleren, reviseren en presenteren  Leerlingen kunnen kiezen voor een hypertekst hypertekst  Bij Nederlands: praktisch geen aandacht, wel interesse

4 Hypertekst “Digitale tekst waarin informatie is georganiseerd als een netwerk en waarin tekstblokken met elkaar zijn verbonden via ‘links’ (actieve verwijzingen).” Bijvoorbeeld webteksten (WWW) en encyclopedieën op CD ROM

5 Hypertekst schrijven thuis  Populair als hobby  Websites over zichzelf, hobby’s, weblogs, …  Zelf vormgegeven (FrontPage, Dreamweaver,…)  Voorgestructureerd (bijvoorbeeld Cu2) Cu2

6 Waarom hyperteksten schrijven?  We verwachten effecten op: kennis over het onderwerp (domeinkennis) kennis over het onderwerp (domeinkennis) schrijfvaardigheid schrijfvaardigheid

7 Effecten op domeinkennis  Kennis over het onderwerp waarover de leerling schrijft  Actieve kennisconstructie

8 Effecten op schrijfvaardigheid  Schrijfprocessen en kwaliteit schrijfproduct  Bij hypertekst-achtig schrijven meer planning en analyse dan bij lineaire schrijftaken  Resulterend in hogere tekstkwaliteit  Hypertekst schrijven = veel oefenen met plannen en analyseren = goed voor tekstkwaliteit

9 Huidig onderzoek  Experiment met grotere, ‘echte’ hyperteksten  Lessenserie ontwikkeld en geëvalueerd met docenten Nederlands  Uitgevoerd in klassensituatie (tweede fase)  Effecten op schrijfvaardigheid en domeinkennis

10 Opzet onderzoek  Voortoetsen (o.a. kennis over schrijven en domeinkennis)  Lessenserie in twee versies: LIN en HYP Gedocumenteerd schrijven Gedocumenteerd schrijven Betoog Betoog Onderwerp = ‘goede doelen’ Onderwerp = ‘goede doelen’ Samenwerken in voorbereidingsfase Samenwerken in voorbereidingsfase  Natoetsen (o.a. kennis over schrijven, domeinkennis en lineaire tekst (betoog) over ‘jongerenomroep’)

11 Overzicht lessenserie Les 1. Voorkennis oproepen: begrippenweb, kenmerken en definitie goede doelen Les 2. Overtuigen: goed doel bedenken en posterpresentatie Les 3. Inhoud betoog: kwestie en standpunt kiezen, argumentatiestructuur maken en eerste versie inleiding schrijven Les 4. Presentatie betoog: lezersgerichtheid, structuur argumentatie, techniek HYP schrijven Les 5. Het betoog schrijven: in HYP of LIN vorm

12 Les 1: begrippenweb en definities

13 Les 2: presentatie van het goede doel

14 Les 3: kwestie kiezen

15 Les 4: presentatie van adviezen

16 Les 5: (hyper)teksten schrijven

17 Veel dank aan: Dick Barkey, Gert Broekema, Hein Broekkamp, Jeroen Clemens, Gerard Janson, Tanja Janssen, Marleen Kieft, Loes Meeldijk, Gerard Pijnappels, Martine Pijpe, Else Pistoor en Gert Rijlaarsdam Presentatie en lesmateriaal op: Meer informatie:


Download ppt "Hypertekst schrijven is goed voor je! Martine Braaksma & Michel Couzijn Landelijke Studiedag VD Nederlands 27 maart 2006 Instituut voor de Lerarenopleiding."

Verwante presentaties


Ads door Google