De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en actieve werkvormen binnen de 1 ste graad.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en actieve werkvormen binnen de 1 ste graad."— Transcript van de presentatie:

1 Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en actieve werkvormen binnen de 1 ste graad

2 Historische vaardigheden (1) Inzicht verwerven in de plaats- en tijdsgebondenheid en socialiteit van het menselijke handelen Inzicht verwerven in de plaats- en tijdsgebondenheid en socialiteit van het menselijke handelen Inzicht verwerven in de evolutie van het maatschappelijke en menselijke gebeuren Inzicht verwerven in de evolutie van het maatschappelijke en menselijke gebeuren Inzicht verwerven in de verwevenheid van lokale, regionale, nationale en algemene geschiedenis Inzicht verwerven in de verwevenheid van lokale, regionale, nationale en algemene geschiedenis

3 Historische vaardigheden (2) Vertrouwd maken met lange termijngeschiedenis Vertrouwd maken met lange termijngeschiedenis Historische bronnenkritiek Historische bronnenkritiek Situeren van historische gebeurtenissen in het juiste tijdvak en socialiteit Situeren van historische gebeurtenissen in het juiste tijdvak en socialiteit Inhoudelijke en vergelijkende analyse van visuele bronnen Inhoudelijke en vergelijkende analyse van visuele bronnen Ontleden en interpreteren van schema’s Ontleden en interpreteren van schema’s

4 Historische vaardigheden (3) Goed gebruik van de historische atlas Goed gebruik van de historische atlas Kaarten lezen, aanduiden, interpreteren en actualiseren Kaarten lezen, aanduiden, interpreteren en actualiseren Lezen van een stamboom en grafieken Lezen van een stamboom en grafieken Hoofdzaken kunnen onderscheiden van bijzaken Hoofdzaken kunnen onderscheiden van bijzaken Wisselende inhouden van historische begrippen leren inzien Wisselende inhouden van historische begrippen leren inzien

5 ICT Zoeken en bekijken van websites Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht Zowel in de les als individueel als thuisopdracht 1 ste jaar: werkje indienen via diskette 1 ste jaar: werkje indienen via diskette 2 de jaar: werkje opsturen naar leerkracht via 2 de jaar: werkje opsturen naar leerkracht via Werken met cd-roms Werken met cd-roms

6 Activerende werkvormen Leergesprek Leergesprek Groepswerk in de klas Groepswerk in de klas Zelfwerkzaamheid in de klas en thuis Zelfwerkzaamheid in de klas en thuis Rollenspel Rollenspel ICT-opdrachten ICT-opdrachten Korte mondelinge presentatie Korte mondelinge presentatie Excursies Excursies

7 Evaluatie: aansluiten op werkvormen (1) Kaart- en atlasoefeningen Kaart- en atlasoefeningen Ontleden grafieken en tabellen Ontleden grafieken en tabellen Formuleren van eigen mening Formuleren van eigen mening Oefeningen op referentiekaders Oefeningen op referentiekaders Historische kritiek toepassen op ongeziene tekst: transferwaarde! Historische kritiek toepassen op ongeziene tekst: transferwaarde! Afbeeldingen analyseren en situeren Afbeeldingen analyseren en situeren

8 Evaluatie (2) Schema’s aanvullen Schema’s aanvullen Chronologisch ordenen Chronologisch ordenen Genoeg punten plaatsen op werkjes en/of mondelinge presentatie Genoeg punten plaatsen op werkjes en/of mondelinge presentatie Streven naar 50/50 verdeling kennis/inzicht – vakspecifieke vaardigheden Streven naar 50/50 verdeling kennis/inzicht – vakspecifieke vaardigheden Aanzetten geven tot zelfevaluatie Aanzetten geven tot zelfevaluatie


Download ppt "Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en actieve werkvormen binnen de 1 ste graad."

Verwante presentaties


Ads door Google