De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BEVOLKING EN BESTAANSMIDDELEN Cursus p86-89, boek p22-23.

Verwante presentaties


Presentatie over: "BEVOLKING EN BESTAANSMIDDELEN Cursus p86-89, boek p22-23."— Transcript van de presentatie:

1 BEVOLKING EN BESTAANSMIDDELEN Cursus p86-89, boek p22-23

2 Bronnen 5 en 6 –p23  Il fallait deux naissances pour produire un adult.  Ongeveer 50% van de kinderen halen hun 15 e levensjaar niet.  1 op 2 wordt nooit volwassen.  De helft van de leerlingen in deze klas zou niet in leven zijn.

3 Bronnen 5 en 6 –p23  Welke ingrijpende gebeurtenissen hadden jullie reeds meegemaakt moesten jullie in het AR geboren zijn?  Dood van een ouder, broer, zus  Epidemieën  Voedselschaarste / hongersnood  …

4 Bevolkingsstructuur AR  Nataliteit  Geboortecijfer  hoog  Mortaliteit  Sterftecijfer  hoog  Hoge kindersterfte  Gevolg: levensduur = kort

5 Bevolkingsevolutie  Bevolking kan aangroeien als eer voldoende…  VOEDSEL is!  Want: onvoldoende voedselproductie  voedselschaarste  ondervoeding bevolking  immuunsysteem weg  sneller besmettingen en ziektes oplopen  hoger sterftecijfer

6 Verloskundige drama’s te Leisele (1755)  Blijde gebeurtenis?  Veel vrouwen (en kinderen) overleefden de bevalling niet.  "femme grosse a un pied dans la fosse" (een zwangere vrouw staat reeds met één voet in haar graf – Franse uitdrukking)

7 Verloskundige drama’s te Leisele (1755)  Wat liep er mis bij de tweede bevalling?  Hoofd van het kind wordt er afgerukt.  “het hooft (heeft) gevat van 't kynt ende daeraen treckende is hetselve hoofdeken in haer hand gebleven"  Hoe werd het gedoopt?  In de moederschoot.  Bij stervensgevaar kon het kind op gelijk welk ander lichaamsdeel dan het hoofd gedoopt worden en bij het overlijden van de moeder diende de vroedvrouw het kind zo vlug mogelijk uit de moederbuik te halen om het alsnog te kunnen dopen.  Waarom nog dopen?  Zonder doopsel waren zij immers voor de eeuwigheid verdoemd

8 Cursus p90-92, boek p24-25 HUWELIJK, SEKSUALITEIT EN LIEFDE IN HET A.R.

9 Bron 2a-b: endogamie  Bestudeer de bronnen.  Endogamie?  Trouwen met iemand van de eigen stand en geloof binnen het eigen dorp of buurt.  >

10 Huwelijk en liefde  Waarom werden huwelijken niet uit liefde gesloten?  Hoe hoger op de sociale ladder, hoe meer grond/geld er mee gemoeid was, hoe meer de zakelijke en praktische overwegingen het halen op de liefde.

11 Endogamie en huwelijk en liefde  Toegepast op ‘The Notebook’ Allie (Allison) Hamilton is een welvarend, 17-jarig meisje dat haar zomer doorbrengt in Seabrook. Daar ontmoet ze Noah Calhoun. Hij werkt op een houtzagerij met Fin, het vriendje van Allies goede vriendin Sarah (endogamie). Noah ziet Allie op de kermis en is op slag verliefd op haar (= exogamie, liefde). Eerst moet Allie niets van Noah weten, maar langzamerhand valt zij voor zijn charmes. Samen beleven ze een prachtige zomer vol liefde en hartstocht, maar de ouders van Allie keuren hun relatie niet goed. Noah verdient maar weinig geld en zij willen een goede toekomst voor hun dochter, om deze reden verbieden ze Allie Noah nog te zien (=niet rijk genoeg om te mogen huwen).

12 Bastaardkinderen – bron 6  Wat?  Kind dat niet geboren is uit een wettig huwelijk  Waarom zo veel?  Geen plaats voor liefde in het huwelijk.  Werd als natuurlijk gedrag buiten het huwelijk gezien, aanvaard, vrijelijk verwoord en uitgedrukt.

13 Bastaardkinderen – bron 6  Aanvaard in de hogere kringen?  Ja: zij werden probleemloos bisschop, abt, diplomaat, admiraal, … zolang ze zich maar goed gedroegen en “claerheid der deucht” vertoonden.

14 Bekende bastaarden ErasmusLeonardo da Vinci

15 Bekende bastaarden Paus Calixtus III  papa van… Paus Alexander VI

16 Bekende bastaarden Willem de VeroveraarHendrik VIII

17 Teksten p91-92  ‘Homohuwelijk’ in Middeleeuws Frankrijk  De kuisheidsgordel stamt uit de middeleeuwen


Download ppt "BEVOLKING EN BESTAANSMIDDELEN Cursus p86-89, boek p22-23."

Verwante presentaties


Ads door Google