De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Trope = Tools Taal & Literatuur Retoriek & Verhalen TOOLS Gereedschap Geletterdheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Trope = Tools Taal & Literatuur Retoriek & Verhalen TOOLS Gereedschap Geletterdheid."— Transcript van de presentatie:

1

2 Trope = Tools

3 Taal & Literatuur Retoriek & Verhalen TOOLS Gereedschap Geletterdheid

4 A Gun Is a Tool - Shane (5/8) Movie CLIP (1953) HD - YouTubehttp://www.youtube.com/watch?v=T ernps0JFwohttp://www.youtube.com/watch?v=T ernps0JFwo

5 “A gun is a tool, Marian; no better or no worse than any other tool: an axe, a shovel or anything.“ Alan Ladd in ‘Shane’

6 “We've got to start thinking beyond our guns. Those days are over.“ William Holden in ‘The Wild Bunch’

7

8

9 Narratives/Stories as a Tool

10 E QUIPMENT & C OMPANY GEREEDSCHAP & GEZELSCHAP

11 Tool Als gereedschap… ….. als gezelschap Binnen de LO: Teach what you preach

12 Film en/als Geletterdheid Didactische meerwaarde van speelfilms voor de lerarenopleiding

13 Vaststelling: Belangrijke rol van speelfilms in de hedendaagse (jeugd)cultuur – Als beeldvormende praktijk – Als bron van inzicht, bewustwording en kennis Groeiende belangstelling voor film in onderwijs! Film en/als Geletterdheid

14 Maar… weinig onderzoek naar: – Didactische meerwaarde van speelfilms voor de lerarenopleiding – Ontwikkeling van een effectieve filmdidactiek binnen de lerarenopleiding Nood aan ‘voorbeelden van goede praktijk’! Film en/als Geletterdheid

15 Praktijkgericht ontwikkelingsonderzoek: – Wat kunnen we leren uit film? – Hoe kunnen we films implementeren in specifieke leeromgevingen? – Welke kennis- en betekenisconstructie komt tot stand? Focus op 2 vakgebieden: - Nederlands: ‘schoolfilm’ - Geschiedenis: ‘historische speelfilm’ Film en/als Geletterdheid

16 Uitvoering: – 3 deeltijdse onderzoekers: Nederlands: Ive Verdoodt & Steven Vanhooren Geschiedenis: Lieselot Leuridan – I.s.m. docenten en lectoren van diverse lerarenopleidingen Nederlands en Geschiedenis Looptijd: 2009 - 2011 Film en/als Geletterdheid

17 Werkwijze en output: – Literatuurstudie – Dataverzameling van film(fragmenten) – Ontwikkeling van didactische filmmodules voor SLO Nederlands en Geschiedenis Tools: filmfragmenten + online discussiefora – Brede implementatie – Blijvende beschikbaarheid van alle ontwikkelde materialen en projectresultaten op: www.schoolfilm.be www.film-en-geschiedenis.ugent.be Film en/als Geletterdheid

18 Tools

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31 Dangerous Minds Dangerous Minds _ There is no victims in this planet - YouTubehttp://www.youtube.com/watch?v=K BQf9noA7xYhttp://www.youtube.com/watch?v=K BQf9noA7xY

32

33 Diversiteit

34 Two Cultures

35 Taal, verhalen versus Taal versus Wiskunde Kunst versus Wetenschap Verhaal versus Statistiek Kwalitatief versus Kwantitatief

36 Beeldvorming Geert Vandermeersche@ ugent.be

37 Wiskunde leraar Rigiditeit Leraar Latijn Herhalingen Chemie-leraar Opdrachten

38 Wetenschappen Bruggen Bouwen John De Poorter

39 Een opleidingsprogramma rond de onderzoekscompetentie in de lessen wetenschappen Onderzoekscompetent in de klas

40 In de huid van een wetEnschapper

41

42

43 Onderzoekscompetent in de klas Doel – De ontwikkeling van een opleidingsprogramma waarbij onderzoeksvaardigheden centraal staan vakoverschrijdende visie vakspecifieke tools Methode – Veldonderzoek – Ontwikkeling didactisch materiaal – Evaluatie van prototype materiaal – Brede implementatie Werkgroep – Katrien Strubbe, Hans Vanhoe, Binke D’Haese, John De Poorter

44 Kwantitatief onderzoek resultaten – Belemmerende factoren onderzoekend leren

45 Kwalitatief onderzoek enkele resultaten De onderzoekscompentie wordt eng ingevuld – Voornamelijk via practica – Weinig ruimte voor hypothese toetsend onderzoek Nood aan uitwisseling en wederzijdse feedback Onzekerheid over hoe de doorlichting hen gaat evalueren

46 Ons antwoord Vakoverschrijdende visie – breed gedragen Praktijkgerichte voorbeelden – Verschillende werkvormen Geïntegreerd in verschillende lerarenopleidingen – Arteveldehogeschool, Ugent, HoGent, Karel de Grote-Hogeschool, …

47 Ons antwoord (2) Opleiding wordt verspreid via verschillende kanalen – UGent, Arteveldehogeschool, Velov, Velewe, Technopolis, CNO, … Blog van de Plateaugroep – http://plateaugroep.posterous.com/ http://plateaugroep.posterous.com/ – Uitwisselingsplatform Voor bio, fysica en chemie

48 EVALUATIE opleidingsprogramma

49

50 Na 1 jaar

51 Onderzoekscompetenties Roeping versus Professionalisering

52

53 Irwin Oxford Teaching to the test Hector Sheffield Algemene vorming

54

55

56

57

58

59

60

61 E QUIPMENT & C OMPANY GEREEDSCHAP & GEZELSCHAP

62


Download ppt "Trope = Tools Taal & Literatuur Retoriek & Verhalen TOOLS Gereedschap Geletterdheid."

Verwante presentaties


Ads door Google