De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De rol van James Bond door de jaren heen

Verwante presentaties


Presentatie over: "De rol van James Bond door de jaren heen"— Transcript van de presentatie:

1 De rol van James Bond door de jaren heen

2 De rol van James Bond door de jaren heen
-Het ontstaan van de boeken -Het ontstaan van de films -Hoe zijn de films veranderd door de jaren heen? -Hoe is James Bond veranderd door de jaren heen? -Welke rol speelt de commercie?

3 Ian Fleming Geboren in 1908 Werkte bij NID Eerste boek in 1952
Verkoopt filmrechten in 1961 Hartaanval in 1964 Schreef 1 boek per jaar 14 in totaal

4 Ian Fleming Eerste boek vlak na WOII Speelde in op behoefte lezers

5 Ian Fleming Eerste boek vlak na WOII Speelde in op behoefte lezers
Escapisme Koude oorlog

6 Verfilmingen Filmrechten gekocht in 1961 Dr No in 1962 Introductie
23 films in totaal Langstlopende franchise

7 Verloop Geweld: Bij Dr.No (1962) vroeg regisseur Terence Young zich af of James Bond een ongewapende man mag neerschieten. Young besluit dat Bond dat mag doen. In de film The World Is Not Enough (1999) gaat dat een stapje verder: Wat wel vaak opvalt is dat er niet heel vaak bloed is te zien van de vermoorden.

8 Verloop Sex/de bondgirls: In de filmposters van de James Bond-films staat altijd een vrouw op. Vanaf het begin al wordt de vrouw in de James Bond films als een soort lustobject gezien Vrouwen worden schurken: Sophie Marceau (The World is Not Enough), Grace Jones (A View To Kill) Ook op de posters staan ze er zelfverzekerder: Seksscene Die Another Day

9 Het ouder worden van James Bond
James is in het begin een echte gladjakker, en onverslaanbaar. (Sean Connery, Roger Moore) Later wordt James Bond, mede doordat hij M als baas krijgt, gevoeliger. Ze wil graag baas spelen over hem. En in Quantum of Solace wil Bond zelfs wraak nemen voor vermoorde vriendin

10 Commercie Al in Dr No product placement Pan Am, Rolex, Smirnoff

11 Commercie #20, Die Another Day. Kostte 105 miljoen
Sponsoring levert 45 miljoen

12 Commercie #20, Die Another Day. Kostte 105 miljoen
Sponsoring levert 45 miljoen Aston Martin, Ferrari, Ford, Lamborghini, Mercedes, Jaguar, Porsche, Range Rover, Volvo 7-up, Bollinger, Finlandia, Heineken Philips, Plantronics, Omega, Sony (Ericsson) British Airways, Samsonite

13 Commercie #23, Casino Royale Kostte 150 miljoen
Sponsoring Heineken: 60 miljoen Reclame naar film Film naar reclame Welke merken kan je vinden?

14 Conclusie Product placement aanwezig sinds Dr No
Gegroeid door de jaren heen Nu noodzakelijk om films te bekostigen In de boeken noemde Ian Fleming al verschillende merknamen “the imaginative use of information, whereby the pervading fantastic nature of Bond's world ... [is] bolted down to some sort of reality”

15 Eindconclusie Op wat aanpassingen naar de tijd toe (welke auto, gadget, wapen) is James Bond in feite niet veranderd. Hij blijft een jongensdroom, een ontsnapping, en een wandelend reclameblok.


Download ppt "De rol van James Bond door de jaren heen"

Verwante presentaties


Ads door Google