De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vrijetijdswebsites en web 2.0 Workshop UiT ONLINE CultuurNet Vlaanderen Jo Steyaert 27 mei 2008.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vrijetijdswebsites en web 2.0 Workshop UiT ONLINE CultuurNet Vlaanderen Jo Steyaert 27 mei 2008."— Transcript van de presentatie:

1 Vrijetijdswebsites en web 2.0 Workshop UiT ONLINE CultuurNet Vlaanderen Jo Steyaert 27 mei 2008

2 Inhoud Vrijetijdscultuur is leuk: hoe gegevens verrijken? Vrije tijd is participatie: hoe de gebruiker activeren? Vrijetijdscultuur is moeilijk: hoe het de gebruiker makkelijk maken? Vrijetijdscultuur is delen: waar kunnen we van leren?

3 HOE GEGEVENS VERRIJKEN? Vrijetijdscultuur is leuk 3

4 Droge basisinformatie uitbreiden met prikkels Goede korte en eventueel uitgebreide beschrijving: oSchrijven voor het web: kort, to-the-point, activerend o“Wervend” is iets méér dan “informerend” maar is géén promopraat oDoe niet moeilijk: hou de gemiddelde gebruiker voor ogen en niet de “die hard”-fan Beelden zeggen meer dan 1000 woorden: gebruik afbeeldingen! oOp de detailpagina: images kunnen wat groter zijn oOp het activiteitenoverzicht: ‘thumbnail’ met vaste breedte / hoogte oIn de kijker: banners met link naar detailpagina

5 5

6 Extra verrijkingsmogelijkheden “Assets”: investeren in permanente pagina’s waaraan het vluchtige evenementenaanbod gekoppeld wordt: uitgebouwde locatiepagina’s (en evt. artiesten). Beelden zegt meer dan 1000 woorden: extra fotomateriaal, bewegende beelden, audiofragmenten, … De mening van anderen: recensies (uit de media), commentaren van gebruikers, … Contextuele informatie: routeplanner, parking, openbaar vervoerinformatie, restaurants in de omgeving, …

7 Contextuele hulp 7

8 HOE DE GEBRUIKER ACTIVEREN? Vrijetijdscultuur is participatie 8

9 Push: activiteiten naar voor schuiven Durf selecteren / activiteiten in de kijker plaatsen: oOpvallende bespreking, banners, redactionele bijdrage met link naar detailpagina, wedstrijd gelinkt aan activiteit, … oNiet te missen, avontuur van de week, kinderactiviteit van de maand, gratis deze week, … Belang triggers: korte beschrijving, beeld- en audiomateriaal, recensies, sterren, comments, wedstrijden, acties, kortingen /vrijkaarten, ezine, … De crossover stimulans: verwante dingen aanbieden die aansluiten bij wat de gebruiker zelf zoekt oMeer van dit genre oMeer op deze locatie oMeer van deze artiest oWie activiteit X bekeek, bekeek ook Y oMeest bezochte pagina’s

10 Biedt informatie op maat aan Zoeken op doelgroep, faciliteiten, gratis activiteiten, … Andersoortige zoekopties: bvb tags / tagclouds: obvb sferen/emoties: spannend, romantisch, … obvb subgenres / inhouden: electro, science fiction, ridders,… Customizing oGepersonaliseerd openingsscherm: -Eigen kleuren, achtergronden, …: bvb My Yahoo -Eigen content: bvb. iGoogle oGepersonaliseerd ezine - Opletten voor relevantie van automatisch gegenereerde informatie! Meestal combinatie van “push” selectie en een aantal items volgens interesseprofiel -Veel mensen duiden alles aan uit schrik om iets te missen!

11 Mijn eigen pagina 11

12 Gebruikers staan centraal 12

13 Interactiviteit en call-to-action Vlotte toegang tot bestelinformatie is cruciaal om aan te zetten tot effectieve participatie oTelefoonnummer / voor aanvraag info en om te bestellen oAdres ticketbalie oOnline ticketing: -Belang vlotte bestelprocedure: vermijden dat geïnteresseerden alsnog afhaken -Bij voorkeur deeplink zodat de gebruiker de informatie niet opnieuw moet ingeven en onmiddellijk kan reserveren. Wedstrijden en acties: oGebruikers naar de website lokken oGegevens verzamelen over gebruikers oEvaluatie en bijsturing: wat spreekt mijn publiek aan en wat minder?

14 Wedstrijden – call to action – multiple ingangen 14

15 Gebruik de input van de gebruiker Blogs (Blogspot, blogger, Gentblogt, …) “Ik ga hier naartoe”, scores (sterren), comments, recensies Tips / selecties, ‘social bookmarks’ (Eventful, Del.icio.us, Technorati, …) Eigen gebruikersprofiel, vrienden maken,tonen waar je van houdt, (Facebook, Myspace, …) > eigen community opbouwen vs. aanwezig zijn in communities van anderen Tell-a-friend: online mond-aan-mondreclame Distributie van user generated media content: eigen foto’s, filmpjes, … van evenementen > eigen instrumenten opbouwen vs. gebruik maken van bestaande technologieën en platformen (Flickr, YouTube, GarageTV, …)

16 Interactief stadsplan / vrijetijdscommunicatie

17 Activering gebruikers – Gent Blogt

18 Gebruikers geven vrijdetijdsinformatie – Leuven Blogt 18

19 Gebruik meta-data 19

20 20

21 Activering van de gebruiker Cultuurcommunicatie-accenten in een vrijetijdscontext oActief verzamelen van cultureel aanbod zodat dit er minimaal goed in zit oStimuleren van zoeken op ‘culturele’ genres: bvb. ruime aanwezigheid van ‘culturele’ genres in de zoekoptie oActieve promotie van cultureel aanbod: ‘in de kijker’: bvb 50% cultuur oRanking van resultaten: cultuur komt hoog uit in de resultatenlijst oDe crossover stimulans: verwante dingen aanbieden die aansluiten bij wat de gebruiker zelf zoekt, met focus op cultuur

22 HOE DE GEBRUIKER HET MAKKELIJK MAKEN? Vrijetijdscultuur is moeilijk 22

23 Usability / gebruiksvriendelijkheid Anysurfer criteria Technische laagdrempeligheid van tools: oIntuïtief te gebruiken, zelfs voor ‘nieuwe’ surfers oVoldoende uitleg bij elke stap (‘wat gaat er gebeuren’) oFAQ, helpfunctie Eenvoudig taalgebruik, ook voor wie niet vertrouwd is met de geboden informatie

24 Usability – Anysurfer Bron: Roel Van Gils – Anysurfer Seminarie “De gemeentelijke website”, V-ICT-OR, Mechelen 29/03/2007

25 Contextuele help 25

26 Promotie / vindbaar maken van de website Link met andere digitale platformen: gemeentesite, regionale site, UiTnetwerk (+ herkenbare URL), … Ezine als trigger om in de aandacht te blijven Link met offline kanalen: duidelijk vermelden in magazine, balie, … Indien pagina in andere omgeving of dieper liggend: vlot vindbaar maken via gemeentelijke homepage (dmv banner, links, …) Vindbaar maken van de website: SEO, aanmelding bij startpagina’s, …

27 WAAR KUNNEN WE VAN LEREN? Vrijetijdscultuur is delen 27

28 Interessante praktijkvoorbeelden Kerncontent: vrijetijdsaanbod / agenda oGoede basis zoekopties (met CDB-tool): -wat/waar/wanneer met Modulaire agenda (= aparte sessie): -bvb Turnhout op gva.be: ityname=Turnhout ityname=Turnhout -bvb. Aalst op Nieuwsblad.be: 1RE85C_4&PostCode= RE85C_4&PostCode=9300

29 Goede uitgebreide zoekopties en sorteringsmogelijkheden -www.inenuitbrugge.be: opsplitsing in 3 tabs: evenement / cursus / permanentwww.inenuitbrugge.be -www.gent.be/evenementenkalender: verfijningenwww.gent.be/evenementenkalender -www.cultuurweb.bewww.cultuurweb.be -uitgebreid zoeken -verfijnen van zoekresultaten -sorteren van zoekresultaten -www.zone09.bewww.zone09.be -opsplitsing evenementen, film, resto, shop -direct tonen van aantal resultaten per genre -verfijningsrubrieken per genre -www.eventful.com: taggingwww.eventful.com -www.nietstedoen.be: zoeken op een straal / radius rond een gemeentewww.nietstedoen.be

30

31 Verrijking oDroge basisinfo uitbreiden met teksten en beelden -www.uitinregiokortrijk.bewww.uitinregiokortrijk.be -www.inenuitmechelen.bewww.inenuitmechelen.be oAssets -www.eventful.com: overzicht per locatiewww.eventful.com -www.acho.be: zoeken / sorteren op artiest, plaatswww.acho.be oUitgebreid beeldmateriaal -www.evene.fr: filmpjeswww.evene.fr -http://www.artsopolis.com/video/listinghttp://www.artsopolis.com/video/listing

32 Meningen -www.eventful.bewww.eventful.be -www.evene.frwww.evene.fr -www.demandezleprogramme.bewww.demandezleprogramme.be -http://www.whatsonstage.com/board/index.phphttp://www.whatsonstage.com/board/index.php -www.ikhouvantheater.nlwww.ikhouvantheater.nl -www.cuttingedge.bewww.cuttingedge.be -www.gentblogt.bewww.gentblogt.be

33 Contextuele informatie -www.wattedoen.be / -www.evene.frwww.evene.fr -www.museumserver.nl: integratie Google Mapswww.museumserver.nl -www.kulturserver-graz.at: transport links, weer, …www.kulturserver-graz.at -www.dekust.org: weer, webcam, routeplanner, verkeersinfo, …www.dekust.org

34 Push oPush: activiteiten in de kijker -www.opbrussel.bewww.opbrussel.be -www.digyorkshire.com: Dig recommends…www.digyorkshire.com -www.uitburo.nl: uitgelicht, aanrader van de Volkskrantwww.uitburo.nl -www.museum.nl: meest bezochte pagina’swww.museum.nl -www.artopolis.com: top 10 events, video previews, 50 percent off, …www.artopolis.com -www.gratisingent.bewww.gratisingent.be

35 Informatie op maat -www.artscentral.co.uk (zie bvb accessibility symbols, beginner’s guides)www.artscentral.co.uk -http://www.visitlondon.com/people/: people like youhttp://www.visitlondon.com/people/ -www.netevents.be: netevents gaywww.netevents.be -www.uitinbrabant.nl: mijn agenda + nieuwsbriefwww.uitinbrabant.nl -www.uitburo.nl: mijn agenda+ gepersonaliseerde nieuwsbriefwww.uitburo.nl -http://www.maastrichtnet.nl/cultuur/pim: activiteiten voor studenten met PIM-pashttp://www.maastrichtnet.nl/cultuur/pim -www.nzlive.com: my recently added, my recent historywww.nzlive.com

36 Interactiviteit -www.uitinbrabant.nl op Hyves (http://uitinbrabant.hyves.nl/)www.uitinbrabant.nlhttp://uitinbrabant.hyves.nl/ -www.moose.nlwww.moose.nl -www.museum.nlwww.museum.nl -www.uitloper.nl: maak een mini uitloper en stuur hem naar je vriendenwww.uitloper.nl -www.zattevrienden.be / -www.cuttingedge.be: MySpace talentwww.cuttingedge.be -www.brusselssucks.be: aanwezig op MySpace en Facebookwww.brusselssucks.be -www.be: word memberwww.be

37 Call-to-action -www.thebooth.co.ukwww.thebooth.co.uk -www.agenda.be: voorstellingen van de dag aan -50% (Arsène50)www.agenda.be -www.haagsuitburo.nl: last minute ticketingwww.haagsuitburo.nl -www.Uitburo.nl: win kaartjes voor…www.Uitburo.nl -www.sherpa.be: ticketingsitewww.sherpa.be

38 Usability / gebruiksvriendelijkheid oTopvoorbeeld -www.artscentral.co.ukwww.artscentral.co.uk oHoe het NIET moet -www.uitgaanssite.nl: frames, onoverzichtelijk, slechte vormgeving, slechte zoekfunctie, …www.uitgaanssite.nl -www.waarnaartoe.be: saaie linkensite, slechte zoekfunctie, …www.waarnaartoe.be -www.vlek.be: onoverzichtelijk, slechte vormgeving, zeer onvolledig, …www.vlek.be -www.kunstwereld.nl: te klein en onleesbaar lettertypewww.kunstwereld.nl

39 Indigov Spin-off K.U.Leuven Specialist in consultancy en research Expertise in eGovernment, Communicatie, nieuwe media en online research tools EU, Vlaamse en federale overheid, lokale besturen, nationale en internationale media concerns, … Karel van Lotharingenstraat Leuven BELGIE Tel: Fax:


Download ppt "Vrijetijdswebsites en web 2.0 Workshop UiT ONLINE CultuurNet Vlaanderen Jo Steyaert 27 mei 2008."

Verwante presentaties


Ads door Google