De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een integratie van neurobiologische, psychoanalytische en ontwikkelingspsychopathologische perspectieven Frans Stortelder & Marian Ploegmaker-Burg.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een integratie van neurobiologische, psychoanalytische en ontwikkelingspsychopathologische perspectieven Frans Stortelder & Marian Ploegmaker-Burg."— Transcript van de presentatie:

1 Een integratie van neurobiologische, psychoanalytische en ontwikkelingspsychopathologische perspectieven Frans Stortelder & Marian Ploegmaker-Burg

2  Inleiding  De adolescentie vanuit biopsychosociaal perspectief  Neurobiologische ontwikkelingsmodellen van de adolescentie  Ontwikkeling van genexpressie  Ontwikkelingen van de hersenen  Neurochemische ontwikkeling  Psychosociale ontwikkelingsmodellen van de adolescentie  Emotionele ontwikkeling  Cognitieve ontwikkeling

3  Adolescentie grote verandering in biopsychosociale ontwikkeling kwetsbare periode verschillende interpretaties

4  Periode kindertijd-volwassenheid  Juridisch: jaar  Ontwikkelingpsychologie: jaar  Hersenontwikkeling en psychische ontwikkeling = identiek  Reorganisatie in psychische ontwikkeling

5  Philosophy of Mind:  Mens = verlangens, gedachten en gevoelens  bepaalt gedrag  Psychopathologie: Verstoorde ontwikkeling tussen neurobiologische aanleg en ervaringen uit de omgeving

6 ONTWIKKELING VAN DE GENEXPRESSIE ONTWIKKELINGEN VAN DE HERSENEN  Psychische stoornissen  90% erfelijkeheid  In adolescentie tot uiting komen psychiatrische stoornissen van de volwassenheid  Omgeving kan beinvloeden in negatieve of positieve zin  Eerste 5 jaar belangrijkste  Herhalingen maken patroon  Adolescentie nieuwe patronen

7  Neurohormonen + neurotransmitters Psychaitrisce stoornissen  Vroege adolescentie  geslachtshormonen  ervaring + gevoeligheid stress groter  18 jaar  Grotere stijging  Beinvloeding hersenrijping  Gehechtigheid belangrijk

8  Emotionele ontwikkeling  Cognitieve ontwikeling  Zelfconcept + zelfsturing  Psychoanalytische + ontwikkelingspsychologische inzichten

9  Eerste 3-5 levensjaren  Prototypishe emoties, positieve en negatieve emoties  Primaire basale emoties  Secundaire zelfevaluatieve emoties  Adolescentie  Emotionele onstabiliteit  Innerlijke onrust  Experimenteren risicovol gedrag  verschil in emotieregulering rustige solidaire toestand en intense collectieve druk

10  Emotionele en cognitieve rijping toenemend gaan dissynchroon lopen  Verlengde adolescentie  Emotionele rijping + intense emoties in begin  Cognitieve rijping + emotieregulatie aan het eind van de adolescentie

11  Eerste levensjaren  Aandachts-, geheugen- en executieve functies  Mentalisatie  Adolescentie  Zelfstandig integreren  Informatieverwerking stijgt  Abstract denken  Argumenteren  Rechtlijnig en egicentrisch denkend  Kwetsbaar  Zoekt privacy

12  Sterke ontwikkeling  Grote verandering emoties  Zelfstandig worden  Onwennigheid  Verschillende modellen theorie

13  https://www.google.be/search?q=adolescenti e&source https://www.google.be/search?q=adolescenti e&source   nd-Body-The-Identity-Theory nd-Body-The-Identity-Theory  uctivisme uctivisme

14 Nathalie-Joy Vanparijs


Download ppt "Een integratie van neurobiologische, psychoanalytische en ontwikkelingspsychopathologische perspectieven Frans Stortelder & Marian Ploegmaker-Burg."

Verwante presentaties


Ads door Google