De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele

Verwante presentaties


Presentatie over: "Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele"— Transcript van de presentatie:

1 Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
(toekomstbeeld in brede zin) *Kader waarbinnen je aangeeft wat je als organisatie wil en vooral wat je NIET wil. Is in feite je doelstelling over meerdere jaren. Missie Analyse fase *Invloeden van buitenaf, niet beïnvloedbaar. Voorbeeld: groei / daling economie, wetgeving etc. *Aspecten van de organisatie, zelf, wel beïnvloedbaar. Voorbeeld: goed geolied Productiesysteem, imago etc. Externe analyse Interne analyse SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Oportunities & Threats) Kernprobleem *Doelstellingen: stel deze voor een korte periode (1 jaar). Voorbeeld: binnen 1 jaar 5 nieuwe vestigingen Doelstellingen Strategische fase Opties Keuze Uitwerken Operationele fase Uitvoeren Business- planningsmodel Evalueren

2 Tabel van Abel Hoe Wie Wat Industrie Bouw Automotive (middelen)
(bijv. afnemers) Wat (bijv. wensen afnemers) Installatiebedrijven Onderhoudsbedrijven Technische Diensten Aannemers Bouwbedrijven Autodealers Schadebedrijven Industrie Bouw Automotive - Goede informatievoorziening - Bestellen via internet - 24 uur bereikbaar - Goed imago - Mooi pand - Kwalitatief personeel - 1 aanspreekpunt - Goede service - Snelle levering - Leverbetrouwbaarheid - Ruime keus - Goede prijs / kwaliteit verhouding Goede telefonische bereikbaarheid Snelle levering Bestelgemak Compleet assortiment Enthousiast en kundig team Onderhoudsservice Geen marktonderzoek Geen website Landelijke dekking Tabel van Abel

3 Sterkte Sterkte Zwakte Zwakte Kans Opties Verbeterpunten Kans Bedreiging Verdedigpunten Kernprobleem Bedreiging SWOT-matrix

4 BCG-matrix De markt groeit, je bent er bij maar je weet niet of dit positief of negatief voor jouw product kan uitpakken ? Question mark (Ideale positie: marktleider in een groeiende markt) Star Marktleider in een groeiende markt Weinig of geen marktgroei of zelfs achteruitgang. Kan ook laatste station zijn voordat het product van de markt verdwijnt. Dog (marktleider in een bestaande /niet groeiende markt) Cash-cow Relatieve marktaandeel (mijn positie in de markt) Absolute marktgroei Bepaal hier de waarde: stel de markt voor chocolademelk groeit jaarlijks met 5 procent 5 2,5 Ik ben producent van een nieuw soort chocolademelk. Dit is mijn positie. Ik ben zeker geen marktleider in deze markt, maar ik zie wel een groei van 3,2% 3,2

5     € € € € 5-krachtenmodel van Porter Potentiële toetreders
(Poolse arbeiders, Thaise textiel = Veel goedkoper) Kost marge! Kost marge! Leveranciers: kunnen i.g.v. schaarste machtig zijn (denk aan papier- Leveranciers) Afnemers: bepalen of het product op de markt verkocht wordt Pure concurrenten (productieniveau) Kost marge! Kost marge! (oppassen) Substituten: vervangen jouw product (denk aan mail vs. post) 5-krachtenmodel van Porter

6 GEMEENTE TILGAARDEN


Download ppt "Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele"

Verwante presentaties


Ads door Google