De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Visie (toekomstbeeld in brede zin) Missie Externe analyse Interne analyse SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Oportunities & Threats) Kernprobleem Opties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Visie (toekomstbeeld in brede zin) Missie Externe analyse Interne analyse SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Oportunities & Threats) Kernprobleem Opties."— Transcript van de presentatie:

1 Visie (toekomstbeeld in brede zin) Missie Externe analyse Interne analyse SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Oportunities & Threats) Kernprobleem Opties Keuze Uitwerken Uitvoeren Evalueren Analyse fase Strategische fase Operationele fase Doelstellingen *Doelstellingen: stel deze voor een korte periode (1 jaar). Voorbeeld: binnen 1 jaar 5 nieuwe vestigingen *Invloeden van buitenaf, niet beïnvloedbaar. Voorbeeld: groei / daling economie, wetgeving etc. *Aspecten van de organisatie, zelf, wel beïnvloedbaar. Voorbeeld: goed geolied Productiesysteem, imago etc. *Kader waarbinnen je aangeeft wat je als organisatie wil en vooral wat je NIET wil. Is in feite je doelstelling over meerdere jaren. Business- planningsmodel

2 Hoe (middelen) Wie (bijv. afnemers) Wat (bijv. wensen afnemers) Installatiebedrijven Onderhoudsbedrijven Technische Diensten Aannemers Bouwbedrijven Autodealers Schadebedrijven Industrie Bouw Automotive - Goede informatievoorziening - Bestellen via internet - 24 uur bereikbaar - Goed imago - Mooi pand - Kwalitatief personeel - 1 aanspreekpunt - Goede service - Snelle levering - Leverbetrouwbaarheid - Ruime keus - Goede prijs / kwaliteit verhouding Goede telefonische bereikbaarheid Snelle levering Bestelgemak Compleet assortiment Enthousiast en kundig team Onderhoudsservice Geen marktonderzoek Geen website Landelijke dekking Tabel van Abel

3 Sterkte Zwakte Kans Bedreiging Kernprobleem Opties Verdedigpunten Verbeterpunten SWOT-matrix

4 De markt groeit, je bent er bij maar je weet niet of dit positief of negatief voor jouw product kan uitpakken ? Question mark (Ideale positie: marktleider in een groeiende markt)  Star Marktleider in een groeiende markt Weinig of geen marktgroei of zelfs achteruitgang. Kan ook laatste station zijn voordat het product van de markt verdwijnt.  Dog  (marktleider in een bestaande /niet groeiende markt) Cash-cow Relatieve marktaandeel (mijn positie in de markt) Absolute marktgroei Bepaal hier de waarde: stel de markt voor chocolademelk groeit jaarlijks met 5 procent 5 2,5 0 Ik ben producent van een nieuw soort chocolademelk. Dit is mijn positie. Ik ben zeker geen marktleider in deze markt, maar ik zie wel een groei van 3,2%  3,2 BCG-matrix

5 Pure concurrenten (productieniveau) Potentiële toetreders (Poolse arbeiders, Thaise textiel = Veel goedkoper) Afnemers: bepalen of het product op de markt verkocht wordt Leveranciers: kunnen i.g.v. schaarste machtig zijn (denk aan papier- Leveranciers) (oppassen) Substituten: vervangen jouw product (denk aan mail vs. post)  €  € Kost marge!  €  € 5-krachtenmodel van Porter

6 GEMEENTE TILGAARDEN


Download ppt "Visie (toekomstbeeld in brede zin) Missie Externe analyse Interne analyse SWOT analyse (Strengths, Weaknesses, Oportunities & Threats) Kernprobleem Opties."

Verwante presentaties


Ads door Google