De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1

Verwante presentaties


Presentatie over: "BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1"— Transcript van de presentatie:

1 BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1
Introductie EV3 blok en software, vooruit rijden, bochten Gemaakt door: Droids Robotics Deze les is in het Nederlands vertaald door: NXT Generation

2 SectiE 1: EV3 BASIS beginselen
© EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

3 dE EV3 KNOPPEN 1 = Terug Ongedaan maken Stop programma Zet EV3 uit 2 = Middelste knop Selecteer optie Start programma 3 = Links, Rechts, Boven, Onder Navigeer in menu 1 3 3 2 3 3 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

4 Het EV3 scherm Tabbladen op scherm
Start laatst gebruikte programma’s Zoek programma’s die je het laatste gestart hebt. 2. Bestandsnavigatie Vind alle programma’s per project 3. EV3 toepassingen Port view 4. Instellingen Bluetooth, Wifi, Volume 1 2 3 4 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

5 Poorten, Sensoren, motoren
Poorten A, B, C, D = Motoren De standaardinstelling: rechter motor is aangesloten op poort C, de linker motor is aangesloten op poort B B C Standaard instelling Poort 1, 2, 3, 4 = Sensoren © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

6 Open opgeslagen projecten
EV3 Software Open opgeslagen projecten Maak nieuw project © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

7 EV3 Software: Maak een nieuw programma
Maak een project Geopend project Geopende programma’s Maak een programma Project eigenschappen Programma lijst © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

8 EV3 Software: Programmeer scherm
Programma blokken in 6 gekleurde tabbladen Programmeer venster Blok status en downloaden © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

9 EV3 Blokken: Gekleurde tabbladen
ACTIE BLOKKEN Bewegen, grote & medium motor, geluid… BESTURINGSVERLOOP Starten, wachten, herhalen, schakelen…. SENSOR BLOKKEN EV3 knoppen, tast, kleur, Ultrasonic GEGEVENSBEWERKINGVariabelen, rekenen, vergelijken….. GEADVANCEERDE BLOKKEN Datalogging, bestandstoegang… MIJN BLOKKEN Blokken die je zelf maakt © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

10 SectiE 2: BEWEGEN © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

11 OPDRACHT: vooruit rijden
STAP1: Groene tabblad: Klik op blok [richting veranderen] en sleep deze naar het programmeervenster. © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

12 Blok: RICHTING VERANDEREN
Wijze van bewegen remmen/ vrijloop Besturing: recht of bocht vermogen/snelheid duur/afstand © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

13 NEGATIEf & POSITIEf vermogen: achteruit & vooruit
Negatief vermogen = achteruit Positief vermogen = vooruit © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

14 OPDRACHT: BEWEEG VOORUIT (3 SECONDEN)
STAP 1: Groene tabblad: Klik op blok [richting veranderen] en sleep deze naar het programmeervenster. STAP 2: instellen in seconden STAP 3: tijd instellen op 3 seconden” STAP 4: USB kabel verbinden op EV3 en computer. STAP 5: Download naar EV3 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

15 Beweeg opdracht: Seconden vs graden vs rotaties
FINISH Opdracht: Beweeg de robot vooruit vanaf de startlijn naar de finishlijn (1) en weer terug naar de start (2). Probeer: Selecteer SECONDEN, GRADEN of ROTATIES Probeer: Verschillende snelheden Wat zijn voordelen of nadelen van iedere optie? 1 2 B C START © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

16 Beweeg opdracht– deel 1 samenvatting
TEAMS SECONDEN GRADEN ROTATIES Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

17 Beweeg opdracht discussie
Teams Heb je veel gegokt en gecontroleerd? Was de verandering van snelheid van invloed? Wat was preciezer? Seconden? Graden Rotaties? Denk je dat de wielgrootte van invloed is? Denk je dat de batterij sterkte van invloed is? Team 1 Team 2 Team 3 Team 4 © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

18 Precies BEWEGEN: GEBRUIK “Port View”
Probeer “port view” op het EV3 blok (blok tabblad apps) Beweeg je robot met de hand vanaf de startlijn naar de eindlijn. Lees op het scherm af hoeveel graden de robot zich heeft verplaatst. Gebruik dit getal in het [richting veranderen] blok om de juiste afstand te bewegen. © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

19 SECTIe 3: bochten/draaien
© EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

20 180 graden spil draai met 1 motor 180 graden spin draai (2 motoren)
draaien 180 graden spil draai met 1 motor Let op waar de robot eindigt in beide afbeeldingen na een draai van 180 graden. In de spin draai verplaatst de robot zich een stuk minder en dat maakt spin draaien goed voor strakke posities, ze zijn iets sneller, maar ook een beetje minder precies. Wanneer je bochten moet maken op het FLL veld moet je beslissen welke draai het beste is voor jou! B C Eind positie Motor B beweegt B C Start positie 180 graden spin draai (2 motoren) Start Position End Position B C B C Motor B en C bewegen © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

21 Hoe maak je bochten Stuurwaarde 50 -50 100 -100 bocht naar rechts
bocht links Spin bocht rechts Spin bocht links B C B C B C B C verander hier de stuurwaarde © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

22 MAaK een draai van 90 graden
? B C B C Programmeer de robot om 90 graden te draaien....Draait de robot inderdaad 90 graden als je dit getal instelt? © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

23 HOE LAAT JE DE ROBOT 90 GRADEN DRAAIEN?
Probeer “port view” om de draai aan te passen en stel dan het juiste aantal graden in. © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

24 Een robotarm met hulpstuk bewegen
Verbind een medium motor op poort A of een grote motor op poort D. [Richting veranderen] vs [motor] blok Voor het bewegen van de wielen gebruik je een [richting veranderen] blok zodat beide wielen (motoren) gesynchroniseerd worden. Om een armhulpstuk te bewegen gebruik je het [medium motor] blok of het grote motor blok omdat je de motoren niet hoeft te synchroniseren. Medium Motor Block Large Motor Block © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

25 Motor “aan” en “Wacht” Blok
Laat de motor “aan” en “uit” Waarom aan gebruiken in plaats van graden? Het programma andere taken laten doen terwijl de robot beweegt “Wacht” blok in besturingsverloop tabblad Wacht in seconden WAIT! © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

26 Iets grappigs: beeldscherm weergeven blok
Gebruik het [beeldscherm] (weergeven) blok om informatie en afbeeldingen op het scherm te tonen Je kunt de plaats en de tekstgrootte zelf instellen. Je kan dit blok ook gebruiken om sensorwaardes of instructies weer te geven. Opdracht: Kun je ogen op het scherm weergeven terwijl de robot rijdt? Ogen die naar links en rechts kijken Gebruik beeldscherm, motor aan en wacht blok © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

27 oplossing Beelscherm (weergeven) blok Wacht blok Motor uit Motor aan
© EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015

28 CREDITS Deze les is gemaakt door Sanjay Seshan en Arvind Seshan van Droids Robotics. Deze les is in het Nederlands vertaald door NXT Generation,                           This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. © EV3Lessons.com, 2015, Last edit: 1/21/2015


Download ppt "BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1"

Verwante presentaties


Ads door Google