De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.: 500632052.

Verwante presentaties


Presentatie over: "K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.: 500632052."— Transcript van de presentatie:

1 K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.:

2 I NHOUD Klassenmanagement Regels en afspraken Preventie Gedrag van de docent(e) Stopgedrag

3 K LASSENMANAGEMENT "Klassenmanagement is het scheppen van voorwaarden voor succesvol onderwijs"

4 R EGELS EN AFSPRAKEN

5 H IERBIJ DENK IK OOK AAN Hoe wordt het vragen om informatie door de leerlingen geregeld? Welk signaal wordt gebruikt om de aandacht van de hele klas te vragen? Welke opvatting bestaat over 'stil' of 'rustig' werken? Welke materialen worden dagelijks / wekelijks / maandelijks gebruikt? Hoe verloopt de distributie van die materialen? Welke afspraken zijn er als er bepaalde materialen niet aanwezig zijn? Welke regels gelden er tijdens de instructie van leertaken? Hoe verloopt het elkaar onderling helpen door leerlingen? Op welke wijze wordt het werk ingeleverd? - wat mogen de leerlingen doen als ze klaar zijn met hun werk? - wat is (on)acceptabel gedrag in de klas?

6 P REVENTIE

7 PREVENTIE VAN PROBLEEM SITUATIES Goede voorbereiding en start van de les Positie in de klas (OVERZICHT HOUDEN) Betrek de LL bij de les Kijk de LL aan maar zorg ook voor oogcontact met de rest van de groep Let op leerlingen die zich niet aan de regels houden Laat de leerlingen weten dat je correct gedrag waarneemt en waardeert Hanteer vaste routines (uitdelen, opbergen) Hanteer de regels en afspraken consequent in de klas

8 D IDACTISCHE VAARDIGHEDEN

9 G EDRAG VAN DE DOCENT ( E )

10 G EDRAG VAN DE DOCENT Paradoxaal gedrag

11 STOPGEDRAG Gordon methode

12 SAMENVATTEND: Je moet meteen bij het begin van storing reageren. De reactie moet effectief zijn. Je reactie moet aangepast zijn aan de ernst van de overtreding. Je moet geen tegenreactie uitlokken Je reactie moet de relatie met de leerling niet onnodig schaden waarbij de zogenaamde ik- boodschappen vaak goed gebruikt kunnen worden. Soms moet uitdrukkelijk gezag getoond worden.

13 ZES SCENARIO'S VOOR DE KLAS Scenario 1: Leerlingen die het onderwijs verstoren; d.w.z. kleine ordeverstoringen Scenario 2: Corrigeren van leerlingen die weigeren te werken Scenario 3: Leerlingen die aanwijzingen niet opvolgen Scenario 4: De klas die weigert stil te zijn, op te letten, of mee te werken Scenario 5: Wisseling in leerling activiteiten en werkvormen Scenario 6: Strategieën voor het werken met probleemleerlingen


Download ppt "K LASSENMANAGEMENT EN ORDE Door: Annet Kops Student nr.: 500632052."

Verwante presentaties


Ads door Google