De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek

2 Route:  Aanmelding bij (kleine) PCL  Elke vrijdag overleg  Aansluitend afspraak met ouders voor intake.  De leerling start op Transferium na de intake  Aanmelding bij (kleine) PCL  Elke vrijdag overleg  Aansluitend afspraak met ouders voor intake.  De leerling start op Transferium na de intake

3 Dagindeling  Start om 9.00 uur

4 Dagindeling  Leerlingen werken aan het programma van thuisschool in hun eigen boeken

5 Dagindeling  Twee groepen van maximaal acht leerlingen

6 Dagindeling  Ze hebben kleine pauze en lunchpauze

7 Dagindeling  Uit om uur

8 Extra vakken  Drama  Sport  Creativiteit  Drama  Sport  Creativiteit

9 Kenmerken  Leerlingen komen van praktijkschool tot en met VWO.  De leeftijd varieert van 12 t/m 18 jaar.  De crisisproblematiek loopt uiteen van o.a. gedragsproblematiek, psychische problematiek, overvraagd zijn en ondervraagd zijn tot verhuisproblematiek  Leerlingen komen van praktijkschool tot en met VWO.  De leeftijd varieert van 12 t/m 18 jaar.  De crisisproblematiek loopt uiteen van o.a. gedragsproblematiek, psychische problematiek, overvraagd zijn en ondervraagd zijn tot verhuisproblematiek

10 Dus:  Een bonte groep leerlingen met de grootst denkbare contrasten.  Een bonte groep leerlingen met de grootst denkbare contrasten.

11 Aanpak  Elke leerling is welkom, krijgt een eerlijke kans, zal zich gezien voelen.  Persoonlijk contact met mentor.  Positief klimaat, dat rekening houdt met de individuele problematiek.  Elke leerling is welkom, krijgt een eerlijke kans, zal zich gezien voelen.  Persoonlijk contact met mentor.  Positief klimaat, dat rekening houdt met de individuele problematiek.

12 Aanpak  De eerste periode kenmerkt zich door de leerling weer in schoolritme te brengen  De tweede periode door te werken aan een gemotiveerd advies.  De verblijfsduur is maximaal 12 weken.  De eerste periode kenmerkt zich door de leerling weer in schoolritme te brengen  De tweede periode door te werken aan een gemotiveerd advies.  De verblijfsduur is maximaal 12 weken.

13 Personeel  Onderwijskundigen  Maatschappelijk werkers  Gedragsdeskundige  Vakleerkrachten  Onderwijskundigen  Maatschappelijk werkers  Gedragsdeskundige  Vakleerkrachten

14 Belangrijk voor thuisschool  De leerling blijft ingeschreven bij de aanleverende school.  Deze school is verantwoordelijk voor het aanleveren van schoolplanning, schoolwerk en het aanleveren en nakijken van toetsen.  Deze school is ook eigenaar van het advies dat transferium geeft.  De leerling blijft ingeschreven bij de aanleverende school.  Deze school is verantwoordelijk voor het aanleveren van schoolplanning, schoolwerk en het aanleveren en nakijken van toetsen.  Deze school is ook eigenaar van het advies dat transferium geeft.

15 Stand van zaken  Inmiddels 50 leerlingen aangemeld voor Transferium.  40 leerlingen aangenomen.  Sinds november twee groepen van 8 leerlingen.  Nu veel starters en weinig uitstroom te verwachten.  Eerstvolgende toegelaten leerling zal moeten wachten.  Inmiddels 50 leerlingen aangemeld voor Transferium.  40 leerlingen aangenomen.  Sinds november twee groepen van 8 leerlingen.  Nu veel starters en weinig uitstroom te verwachten.  Eerstvolgende toegelaten leerling zal moeten wachten.

16 Uitstroom  Terugkeer naar eigen school.  Terugkeer in regulier onderwijs op andere school, andere afdeling.  Uitstroom met crisis.  Overstap naar regulier onderwijs op een lager/hoger niveau.  Speciaal onderwijs, of speciale onderwijstrajecten.  Terugkeer naar eigen school.  Terugkeer in regulier onderwijs op andere school, andere afdeling.  Uitstroom met crisis.  Overstap naar regulier onderwijs op een lager/hoger niveau.  Speciaal onderwijs, of speciale onderwijstrajecten.

17 Extra info:  Elke leerling verdient maatwerk.  Crisisproblematiek is van alle tijden en alle landen. Alleen de aanpak ervan verandert.  Transferium is een onderdeel van de zorg die een school kan bieden en is daarom geen “transfer” de school uit, maar een transfer binnen het onderwijssysteem.  Elke leerling verdient maatwerk.  Crisisproblematiek is van alle tijden en alle landen. Alleen de aanpak ervan verandert.  Transferium is een onderdeel van de zorg die een school kan bieden en is daarom geen “transfer” de school uit, maar een transfer binnen het onderwijssysteem.

18 Tot slot twee spreuken  Goethe: Als gij niet dwaalt, komt gij niet tot verstand.  Denisa Luder: Als je mag zijn wie je bent, ben je altijd een beetje gek.  Goethe: Als gij niet dwaalt, komt gij niet tot verstand.  Denisa Luder: Als je mag zijn wie je bent, ben je altijd een beetje gek.

19 Opdracht:  Beoordeel de casus uit de enveloppe op :  Crisis en adviesvraag.  En onderzoek de verwachtingen van Transferium en een mogelijk advies.  Beoordeel de casus uit de enveloppe op :  Crisis en adviesvraag.  En onderzoek de verwachtingen van Transferium en een mogelijk advies.


Download ppt "Transferium onderwijs observatie onderzoek onderwijs observatie onderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google