De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Positioneren is kiezen Marketingstrategische beleidsvorming “Cheshire Puss”, Alice began, rather timidly, “would you tell me please, which way I ought.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Positioneren is kiezen Marketingstrategische beleidsvorming “Cheshire Puss”, Alice began, rather timidly, “would you tell me please, which way I ought."— Transcript van de presentatie:

1 Positioneren is kiezen Marketingstrategische beleidsvorming “Cheshire Puss”, Alice began, rather timidly, “would you tell me please, which way I ought to go from here?” “That depends a great deal on where you want to get to”, said the Cat” “I don’t much care where-”, said Alice. “Then it doesn’t matter which way you go”, said the Cat “-so long as I get somewhere,” Said Alice added as an explanation. “Oh, you’re sure to do that,” said the Cat, “if only you walk long enough.” (“Alice in Wonderland”, Lewis Caroll, 1865 ) Duijnstee Consultancy

2 Marktpositie kiezen  Een eigen plaats op markt(segment) uitbouwen of creëren  Iedere aanbieder krijgt de cliënten die hij verdient  Sustainable competitive advantage o Relevant voor de doelgroep(en) o Onderscheidend ten opzichte van concurrentie o Langdurig te handhaven Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

3 Bijenkorf Positioneren: enkele voorbeelden Telegraaf NRC Volkskrant HEMA V & D Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

4 Marktpositie kiezen Innovatief aanbodindividu- alisering ……... Service Flexibiliteit Prijs Deskundig Performance …………… Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy Distributiespe- cialisatie Niche specialisatie ………..

5 Positioneringsspectrum aanbodindividualisering ……... Service Prijs Deskundig Performance Duijnstee Consultancy Niche specialisatie ………..

6 Voorbeelden Viking Direct DSM Laurus Van lanschot Easy Jet Overtoom Akzo Nobel McKinsey Stork Derks Star Busman ERA Philips SHV ING-Direct Randstad: merksplitsing AH-assortiment Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

7 Bijzondere items  Het prijssegment  Type prijskopers: 1) geboren prijskoper 2 )fabrikant gedwongen 3 )economisch gedwongen  Segmentgrootte  Veranderd consumentengedrag  Consequentheid koopgedrag Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

8 Wat is service?  Garagebedrijf  kledingzaak  tandarts Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

9 Waarde creëren  Relevante koopcriteria  Waarde creëren  Afstand t.o.v. middelpunt: waardecreatie  Mate van afstand Mate van waardecreatie Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy “ het proces van strategisch management wordt in feite steeds meer gedefinieerd als het management van concurrentieel voordeel” Stephen South, corporate planning director Clark Equipment

10 Prijsstrategie Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy  Transactieprijs versus gepercipieerde prijs  Gepercipieerde prijs versus gepercipieerde waarde  Prijszetting o.g.v. kosten of concurrentie kost geld!!!!

11 Waardecreatie “ Winst maken gaat niet ten koste van de klant. Winst maken vormt de beste maatstaf om de voor de klant gecreëerde waarde te bepalen ”. ( Webster ) Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

12 Randvoorwaarden of unieke aspecten? -Betrouwbaarheid -Degelijk -Dynamisch -Deskundig -enz. -Technische innovatie -Ondernemerschap -Prijsvechten -enz. Randvoorwaarden Satisfiers Unieke aspecten Motivators Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

13 Positionering. Wat is niet te combineren? Goed SnelGoedkoop Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy “ ik weet niet wat de sleutel naar succes is, maar de sleutel naar mislukking is proberen het iedereen naar de zin te maken”. B. Cosby

14 Positioneringsrangorde Primaire keuze: Performance boven de markt Secundaire keuzes: Performance minimaal gelijk aan de markt Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

15 Positioneren. Overdenkingen Positionering Instrumentele waarden - heeft voorkeur - vaak niet uniek Emotionele waarden - mentaliteit - organisatie-aspecten Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

16 Porter oKeuzes concurrentievoordeel oUitgangspunt: concurrentie-voordeel is basis van iedere strategie * type voordeel * breed of smal gebied oKostleiderschap * voortdurende kostenoptimalisatie * geen gemakkelijke positie oDifferentiatie * unieke elementen * prijstoeslag oFocus: gericht op één segment Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

17 Duurzaam concurrentievoordeel Sustainable competitive advantage differentiatie Lage kosten focus synergie Preemptieve actie techniekleider serviceleider distributieleider Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

18 De commodity-magneet Innovatief Volgend ……... Service Niche-specialisatie Flexibiliteit Prijs Deskundig Performance Standaardisatie X Z Y Doorlopende innovatie in de eigen core compentence Wet van de remmende voorsprong: concurrentie in actie Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

19 Commodity trap “ De concurrentievoordelen van vandaag zijn de concurrentievoorwaarden van morgen “. Bron:AiBron:Ai ( bron : Aime Heene ) Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

20 Positioneren. Naar wie? Personeel!!! Klanten!!! Prospects Arbeidsmarkt Beïnvloeders Andere stakeholders Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

21 Leiderschap in eigen segment persoonorganisatie Kennis vaardigheden Zelfbeeld normen/waarden karakter motieven Doelstellingen structuren markten technologie Mentaliteit normen/waarden enthousiasme zingeving “het zoeken van leiders die motivatie en zingeving vinden in waar de organisatie voor staat”. Duijnstee Consultancy Marketingstrategische beleidsvorming

22 Competentiemgt. / lerende organisatie Gap analysis Kerncompetenties nu Kerncompetenties straks Individuele competenties nu Individuele competenties straks ondernemingsstrategie Strategisch HRM ( bron: J. Paauw ) Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

23 Positioneren. Waarom? Toenemend aanbod pariteit Tevreden klant = geen klant Deregulering Veranderde concurrent Branchevervaging Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

24 Het sturend element: Innovatie/ omgaan met concurrentie “Meer dan de helft van alle managers vindt de concurrentie zwaar; bijna 65 procent meent dat de concurrenten de markt kapot maken. Waarom? Vanwege de te lage prijzen, zegt driekwart. De helft vindt de eigen markt ‘verzadigd’. Op de vraag waarin het bedrijf zich onderscheidt, antwoordt de manager clichématig met: ‘goede kwaliteit, lage prijzen en service’. Indien er minder concurrenten zouden zijn, dan zouden wij onze prijzen verhogen zegt 58,3 procent.” uit “De Manager in Beeld” door R.J. Blom 1997 Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

25 Positioneren: Het sturend element Positionering Marktkeuze InnovatieMerkenarchitectuur Prospect beleid Prijsbeleid Type account management Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

26 Positioneren Klant-performance resultaat Onderscheidende voordeelpositie Onderscheidende capaciteit van de onderneming Change management Bedrijfs- capaciteiten Bedrijfs activa/systemen Leveranciers/ andere relaties - Faciliteiten - Produktie/ IT - R & D - Vaardigheden - Kennis - Procedures - Samenwerkings- verbanden Gemaakte positioneringskeus Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy

27 Beloftencyclus Beloften doenBeloften nakomen Beloften mogelijk maken Positionering Merk Communicatie Missiecultuur Gedrag medewerkers Organisatie Systemen procedures Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy ( Bron: CorpConsultants )

28 Toetsing positionering Concurrentie bestaand Dupliceerbaarheid/ concurrentie nieuw Implementatie haalbaar/ cultuur Financiële consequenties Marketingstrategische beleidsvorming Duijnstee Consultancy


Download ppt "Positioneren is kiezen Marketingstrategische beleidsvorming “Cheshire Puss”, Alice began, rather timidly, “would you tell me please, which way I ought."

Verwante presentaties


Ads door Google