De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.

Verwante presentaties


Presentatie over: "APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties."— Transcript van de presentatie:

1 APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties voor het nabespreken van een consult

2 Opbouw workshop Hoe bespreek je een consult na? Hoe bespreek je een consult na? Presentatie doelgerichte contextspecifieke communicatie Presentatie doelgerichte contextspecifieke communicatie Oefenen met nabespreking van consult Oefenen met nabespreking van consult Presentatie Communicatiewiel Presentatie Communicatiewiel Oefenen met het gebruik van het communicatiewiel bij de nabespreking van een consult Oefenen met het gebruik van het communicatiewiel bij de nabespreking van een consult Ervaringen uitwisselen Ervaringen uitwisselen

3 Nabespreking van video-consult Hoe doe je dat? Hoe doe je dat?

4 LEERGANG 5: EXPEDITIE APC Contextspecifieke, doelgerichte communicatie “Eindelijk overzicht, structuur; alles valt op z’n plaats; ik weet nu beter wat ik doe en waarom dat klopt. Van onbewust naar bewust” “Dit verbindt communicatietechniek met doel van arts en patient; dit geeft inzicht in hoe een consult zwak kan zijn terwijl alle MAAS items er wel in zitten”

5 Achtergronden Patiëntgerichte communicatie Patiëntgerichte communicatie Taken Taken Context Context Doel Doel

6 Patiëntgerichte zorg klacht/ziekte klacht/ziekte beleving/gevolgen/verwachtingen/wensen) beleving/gevolgen/verwachtingen/wensen)

7 7 Patiëntgerichte zorg Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en advies Beëindiging van het consult Structuur bieden Relatie opbouwen

8 Patiëntgerichte zorg MAAS globaal MAAS globaal Calgary Cambridge vaardighedenlijst Calgary Cambridge vaardighedenlijst

9 Wat al bekend was: Effectieve communicatie is patiëntgericht Effectieve communicatie is patiëntgericht Het ene consult is het andere niet Het ene consult is het andere niet Context beïnvloedt de communicatie Context beïnvloedt de communicatie Noodzaak van integratie medische inhoud en apc!!

10 “Nieuw”: Hóe beïnvloedt context de communicatie? Hóe beïnvloedt context de communicatie? Hoe bespreek je dat met je aios? Hoe bespreek je dat met je aios?

11 11 Het consult volgens Silverman Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en advies Beëindiging van het consult Structuur bieden Relatie opbouwen

12 Mengpaneel

13 Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg advies planning Beëindigen van het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Beginnen van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg advies planning Beëindigen van het consult Structuur bieden Relatie opbouwen Communicatietaken in consult

14 Contextmodel Communicatie Patiëntfactoren Leeftijd Ethniciteit/taal Gender SES (Sociaal Economische Status) Seksuele oriëntatie Sterke emoties (Extreem) gedrag Handicap Systeem Artsfactoren Overtuigingen Kennis Vaardigheden (On-)zekerheid Verwachtingen Tijdsdruk Gender Leeftijd Persoonlijke omstandigheden Consultfactoren: Korte episode consult Spoedeisende zorg Chronische zorg Complexe ouderenzorg SOLK Psychosociale zorg en psychiatrische zorg Palliatieve zorg Preventie

15 Hoe beïnvloedt context het mengpaneel? Hoe beïnvloedt context het mengpaneel?

16 Hoe communiceren huisartsen?

17 2011: Proefschrift Wemke Veldhuijzen: “Communicatie is doelgericht” “Communicatie is doelgericht” “Consultspecifieke doelen worden door de individuele arts gekozen op grond van taakopvatting en poging tot aansluiting bij individuele patiënten en hun medische problemen” (CONTEXT) “Consultspecifieke doelen worden door de individuele arts gekozen op grond van taakopvatting en poging tot aansluiting bij individuele patiënten en hun medische problemen” (CONTEXT)

18 Doelgerichte communicatie 2011: Proefschrift Wemke Veldhuijzen: “Vervolgens selecteren de artsen de communicatietechnieken waarvan ze verwachten dat ze het meest effectief zijn bij het realiseren van de consultspecifieke doelen in de omgang met de specifieke patiënt van dat moment”

19 Doelgerichte communicatie 2011: Proefschrift Wemke Veldhuijzen: Vaak meerdere doelen tegelijk, soms snel wisselend Vaak meerdere doelen tegelijk, soms snel wisselend Soms strijdig met elkaar Soms strijdig met elkaar Te weinig tijd Te weinig tijd Prioriteren Prioriteren

20 Voorbeeld Komt een vrouw bij de dokter Komt een vrouw bij de dokter voor het plaatsen van een spiraaltje

21 Context Wat is hier de context? Consultfactoren Consultfactoren Patiëntfactoren Patiëntfactoren Artsfactoren Artsfactoren

22 consultfactoren

23 patiëntfactoren

24 artsfactoren

25 Taak in context geeft doel

26 Contextspecifieke doelgerichte communicatie TaakDoelen Communicatie Context Meer of minder bewust

27 Nabespreking van een consult Welk deel van het consult wil ik bespreken en waarom? Welk deel van het consult wil ik bespreken en waarom? Welke contextfactoren speelden een rol? Welke contextfactoren speelden een rol? Welke communicatietaken waren van belang? Welke communicatietaken waren van belang? Wat was mijn doel? Wat was mijn doel? Welke communicatievaardigheden zette ik hiervoor in? Welke communicatievaardigheden zette ik hiervoor in? Hoe effectief was dat? Hoe effectief was dat? Waren er andere mogelijkheden? Wat zegt de theorie? Waren er andere mogelijkheden? Wat zegt de theorie?

28 Nabespreking van een consult Tips: Na vaststellen leervraag eerst een stukje kijken Na vaststellen leervraag eerst een stukje kijken Op grond van observatie eerst vragen naar wat op dat moment het doel was, daarna context en taken erbij betrekken Op grond van observatie eerst vragen naar wat op dat moment het doel was, daarna context en taken erbij betrekken

29 Het Communicatiewiel Communicatiewiel. Communicatiewiel. Communicatiewiel. Hulpmiddel bij het voeren van een leergesprek over doelgericht en contextspecifiek communiceren Hulpmiddel bij het voeren van een leergesprek over doelgericht en contextspecifiek communiceren Het nabespreek-format (doel- context-taak-communicatie) is waar het om gaat; het Wiel kan illustreren en inspireren

30

31


Download ppt "APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties."

Verwante presentaties


Ads door Google