De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Probleemoplossend denken Een stukje theorie als hulp voor de praktijk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Probleemoplossend denken Een stukje theorie als hulp voor de praktijk."— Transcript van de presentatie:

1 Probleemoplossend denken Een stukje theorie als hulp voor de praktijk

2 De kwaliteitscirkel van Deming

3  PLAN: kijk naar huidige werkzaamheden en ontwerp een plan voor verbeteringen.  DO: voer de voorgestelde verbetering uit in een gecontroleerde proefopstelling.  CHECK: meet het resultaat en vergelijk met oorspronkelijke situatie en doelstellingen.  ACT/ADAPT: stel bij op basis van gevonden resultaten. De kwaliteitscirkel van Deming

4  Kindvriendelijke variant: de beertjes van Meichenbaum Kindvriendelijke variant: de beertjes van Meichenbaum

5 SMART  Specifiek  Meetbaar  Aanvaardbaar  Relevant  Tijdsgebonden Voor duidelijke formulering van vragen en informatie.

6  Specifiek: juiste uitvoerige woordkeuze om misverstanden te vermijden.  Meetbaar: gebruik cijfers, geen twijfelwoorden.  Aanvaardbaar: begrijpelijk en authentiek?  Relevant: doet het er eigenlijk wel toe?  Tijdsgebonden: concrete data, niet “zo snel mogelijk, binnenkort, …”. SMART

7  Creatieve grafische methodiek van noteren, die het mogelijk maakt snel een overzicht (map) van je gedachten (mind) te maken.  Blad papier en potlood volstaan. (e-)Mindmapping

8 (e-)Mindmapping: voorbeelden  Freemind (variant Freeplane): gratis  Xmind: gratis  MindMaple Lite: gratis  MindMaple Pro: betalend  Mindjet MindManager: betalend, maar extra mogelijkheden

9  Is iets dringend? Is iets belangrijk?  Dringend: de niet-uitvoering nú heeft ernstige gevolgen voor de organisatie. P.s. “ik zou dringend …” is niét dringend  Belangrijk: wezenlijke bijdrage aan kernresultaten van de organisatie. Heeft te maken met waarde, waardecreatie, toegevoegde waarde. Eisenhowermatrix

10

11  20% van items op X-as zijn goed voor 80% van het effect op Y-as. Pareto-principe

12  Kent toepassing in The Long Tail (Anderson) Pareto-principe

13  Verschillende leveranciers: 4  Moeilijke marktsituatie: 5  Te weinig contact: 12  Hoge opstartkosten: 8  Denken niet met ons mee: 88  Te ver verwijderd: 4  Bellen niet terug: 17  Onbeleefde behandeling: 11  Retourvoorwaarden: 4  Concurrent beter: 8  Te duur: 64  Betalingstermijnen: 84  Trage doorlooptijden: 84  Loze verwachtingen: 3  Geen buitenlandse producten: 4 Pareto-principe: verwachtingen Waarom kopen mensen niet bij ons?

14  Vergelijkbaar met mindmap  Pijnpunten ingedeeld volgens 6M: Mens Methode Meting Machine Management Materiaal Ishikawa: visgraatmodel

15

16

17  Appreciative Inquiry gaat niet op zoek naar de problemen, maar vertrekt vanuit de krachtbronnen waaruit organisatie put.  Geen dwang om te veranderen, maar vraag om samen te denken en te bouwen => grotere betrokkenheid (ownership). 4D: Appreciative Inquiry

18  Discover: waarderen van het beste wat nu is / geweest is.  Dream: verbeelden hoe organisatie idealiter zou kunnen worden.  Design: dialoog over hoe organisatie in praktijk moet worden.  Destiny: implementatie van gewenste veranderingen. 4D: Appreciative Inquiry

19

20  Mensen gedragen zich op een voorspelbare manier, volgen altijd dezelfde gedachten.  Hinderlijk voor teambesprekingen.  Edward de Bono bedacht hoeden-theorie om dit te doorbreken. Hoeden van de Bono

21

22  Loten  Meerderheidsbesluit  Minderheidsbesluit  Plop-procedure  Autoritair besluit / eenmansbesluit  Delegatie  Unaniem besluit  Consensus Besluitvormingsmethoden

23  Cijfers Waarom wordt de verbetering niet gekwantificeerd?  Risico Wat is het risico en de onzekerheid, en waarom?  Twijfel Ben je er zeker van? Zo niet, waarom niet? Twaalf lastige vragen

24  Bron Hoe weet je dat, hoe kan ik dat controleren?  Gevolgen Welke invloed heeft jouw idee op mijn doelen?  Volledigheid Zien we niets over het hoofd?  Bewijs Hoe weet je dat zo het werkt? Twaalf lastige vragen

25  Genoeg Is de oplossing voldoende?  Prioriteiten Maken we de meest winstgevende stappen eerst?  Commitment Wie is verantwoordelijk? Twaalf lastige vragen

26  Bewijs Hoe weten we zeker dat het plan werkt?  Worst case Wat gebeurt er bij mislukking? Twaalf lastige vragen Tom Gilb


Download ppt "Probleemoplossend denken Een stukje theorie als hulp voor de praktijk."

Verwante presentaties


Ads door Google