De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit."— Transcript van de presentatie:

1 Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit

2 Mijn presentatie Start Einde Toelichting op offerte 20 min

3 In één zin: Regels zijn goed, dialoog is beter! (is soms ‘een lastig gesprek’ volgens Femke Halsema)

4 Pim van der Pol EUR: filosofie/sociologie Interim manager Bouwen aan Integriteit – Bouwfraude – Politie – Corporaties – Gemeenten – Politieke partijen – Banken, verzekeraars – Onderwijs ………..

5 Integriteit betekent Literatuur: Lexicon: heel, ongedeeld, onaangetast, consistent Etymologie: ongebutst, puur, eetbaar fruit

6 Integriteit is … Doen wat je zegt (eenheid woorden en gedrag) Doen waar je voor bent (eenheid gedrag en verwachtingen) Doen wat is afgesproken (eenheid gedrag en wetten/regels)

7 Lessons learned Kernwaarden zijn de basis Gedrag: Van klein naar groot Van hoog naar laag Regels alleen werken niet Vertrouwenspersoon !!

8 Integriteit onderwijs in beeld Diplomafraude Onmaatschappelijke vergoedingen Fraude & zelfverrijking Onverantwoord ondernemen Kwaliteit opleiding (Connexxion) Belangenverstrengeling Intimidatie

9 Mijn beeld van het onderwijs Achter in de rij Naïef Leven en laten leven Professionals => mens Managers => systeem Blik op dichtbij Verschillen tussen teams en scholen Nevenfuncties en belangenverstrengeling

10 Strategie: dialoog organiseren ▼ Concentreren: focus op kernwaarde en op risico’s. Je kunt het niet over alles hebben ▼ (Concept)-code is starting point ▼ Converseren: met elkaar spreken over de code en de waarden. Je moet dat wel efficiënt doen in een grote organisatie. ▼ Consolideren: code voltooien en integriteitbeleid integreren in bedrijfsvoering en HRM-beleid. ▼ Continueren: blijf de dialoog voeren!

11 Concentreren ▼ Van kwesties naar longlist (ca. 50 items)  Naar schooltype  Naar belanghouders ▼ Van longlist naar shortlist (ca. 15 items)  Interviews en reacties op longlist ▼ Van shortlist naar casuïstiek (dilemma’s)

12 De code

13 Converseren 1: met de leiding ▼ Start met schoolleiding en staf ▼ Bijeenkomsten met ca. 25 deelnemers ▼ Dilemma’s bespreken in subgroepen en plenair ▼ Gedragskeuzes convergeren ▼ Opbrengst:  Hier staan we voor  Zo doen we het hier  Zo interpreteren we de code  Zo spreken we met elkaar over integriteit

14 Converseren 2: met de medewerkers Integriteitmodule (‘blended-learning’)  On-line dilemma’s en vragen  Feed back vanuit de code  Rapporten per school/afdeling/team  Lesbrieven voor leidinggevenden  ‘train – de - trainer

15 Converseren 3: in de teams ▼ De leidinggevende (bege)leidt ▼ Eventueel co-begeleider ▼ Rapporten bespreken ▼ Specifieke dilemma’s bespreken ▼ Teamafspraken maken  Wat als er iets speelt?  Wat is nog lastig?  Levend houden

16 Consolideren ▼ Aanscherpen en actualiseren gedragscode ▼ Idem procedures, processen  Aanbesteden en inkopen  Solliciteren en aannemen  Mandaten en bevoegdheden ▼ Integreren in HRM  Functioneringsgesprekken  Competentieprofielen  Eed afleggen

17 Continueer de dialoog


Download ppt "Integriteit in onderwijsorganisaties Hoe implementeren? 27 oktober 2014 Albeda College door Pim van der Pol Bouwen aan Integriteit."

Verwante presentaties


Ads door Google