De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen."— Transcript van de presentatie:

1 1 Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen

2 Veranderende rol en positie van de overheid Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 2

3 Dynamiek in overheidssturing en organisatie Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 3

4 Vier perspectieven op rol van de overheid Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 4

5 ‘Verticale’ overheid en ‘horizontale’ samenleving Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 5

6 Wat vraagt de energieke samenleving van de overheid ? Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 6

7 De energieke samenleving vraagt om … … een actieve en faciliterende overheid die:  ambitie heeft, richting geeft, initiatieven stimuleert  investeert in vergroten van haar leervermogen  de samenleving benut en betrekt bij zoeken oplossingen  durft te experimenteren  koersvast en consistent is  koplopers beloont en ongewenste neveneffecten corrigeert Experimenteren, leren, opschalen Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 7

8 Welke belemmeringen ervaren burgers, bedrijven en overheden? Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 8

9 De belemmeringen voorbij  Macht van de gevestigde belangen en de ‘defaults’  Risico-aversie van ambtenaren, bestuurders en politici  Politieke afrekencultuur  Inrichting van de eigen organisatie  Ongeschreven regels, gewoonten en werkpraktijken  Scepsis en normatieve kritieken Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 9

10 Wat betekent dit voor de ambtenaar ? Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 10

11 Voor de ambtenaar betekent dit:  Ambitie en visie formuleren, uitdragen en vasthouden  Veranderen van de defaults (systeeminterventies, ‘wissels om’)  Keuzegedrag van burgers en bedrijven beïnvloeden (verleiden en stimuleren)  Dynamiek uitlokken door te blijven uitdagen en de kracht van dynamische regelgeving te benutten  Horizontale netwerkcultuur: samenwerken ipv ‘daar ga ik niet over’  Nieuwe competenties: naar buiten gericht, goed luisteren, verbinden, durf en lef, willen leren, denken in mogelijkheden Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen 11


Download ppt "1 Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen."

Verwante presentaties


Ads door Google