De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing College 4 Onderscheiden van de concurrentie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing College 4 Onderscheiden van de concurrentie."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing College 4 Onderscheiden van de concurrentie

2 Vorige week De markt Het marktgebied De marktgrootte Het marktaandeel Het marketingnetwerk Marktgroepen

3 Opdrachten

4 Opdracht 2.05 a. Markt: ontmoetingsplaats van vraag en aanbod. b. Marktgebied: geografisch gebied met potentiële afnemers. c. Marktgrootte: de potentiële omzet haalbaar binnen het marktgebied. d. Marktaandeel: het gedeelte van de markt dat bij de ondernemer koopt.

5 Opdracht 2.07 Marktgroepen docenten / snackleverancier / directie / andere MBO-opleidingen / conciërge kantoorbenodigdheden groothandel / privé-scholen Publieksgroepen milieudienst / de gemeente / de media / ouders / examencommissie / buurt Omgevingsfactoren Wet op de Studiefinanciering / arbeidsmarkt / bevolkingsopbouw / jongerencultuur rentestand leningen

6 Opdracht 2.08 a. Turks restaurant / Chinees-Indisch restaurant / Mexicaans restaurant b. Kleinschalig ander hotel c. Irish pub / dart café / eetcafé d. Snackbar e. Elk ander reisbureau (dat reizen naar Amerika verkoopt)

7 Opdracht 2.09 a. Als het om grondstoffen gaat, kan de ondernemer langsgaan en zelf het niveau vaststellen. Als het om diensten gaat kan de ondernemer achteraf gasten enquêteren. b. De kwaliteit van de grondstoffen en halffabricaten. De kwaliteit van de wijn (eindproduct). De kwaliteit van het servies en bestek. c. Vergelijken met dat van andere leveranciers (internet, folders).

8 Opdracht 2.09 d. Op de afgesproken tijd leveren De beloofde kwaliteit leveren De juiste hoeveelheden leveren. e. Als men merkt dat men iets tekort komt en de leverancier komt zelf snel iets naleveren. Als een actie niet aanslaat en de leverancier is bereid een regeling te treffen op basis waarvan de ondernemer afgenomen producten kan retourneren. Als de leverancier bij wijze van uitzondering een keer soepel met de betalingstermijn van een factuur om wil gaan.

9 Opdracht 2.10 a. Touroperators, aanbieders van autovakanties. b. Attractieparken, lodges, groothandel kantoorbenodigdheden, etaleurbedrijf. c. Wasserette (als het niet in eigen beheer gebeurt), horecagroothandel, maar ook eventueel bakker, viszaak, drankenhandel. Bloemist, etaleurbedrijf, glazenwasser, kledingzaak (bedrijfskleding), taxibedrijf, kantoorboekhandel. Eventueel uitzendbureau. d. Leverancier van speeltoestellen, hekwerk, beddegoed, beveiligingscamera’s, softwarepakket. Tuincentrum, horecagroothandel, kantoorboekhandel, meubelgroothandel, witgoedgroothandel, uitzendbureau.

10 Opdracht 2.15 a. Kredietcrisis b. Vergrijzing c. Opwarming van de aarde: nattere zomers. d. Reserveren van reizen en hotels via internet. e. Een oorlogssituatie in Cuba.

11 Opdracht OrganisatieOmgevingsfactor 2.7. OmgevingsfactorOrganisatie 3.8. Toeleverende bedrijvenOrganisatie 4.9. OmgevingsfactorPublieksgroep PublieksgroepOmgevingsfactor

12 Deze week Onderscheiden van de concurrentie

13 USP Elk bedrijf wil uniek zijn Zo kan de verkoop worden vergroot Dit noemt men een Unique Selling Point (USP) Vaak zijn deze punten op zichzelf niet uniek (de goedkoopste, de beste) Een combinatie van deze USP’s maakt een bedrijf (vaak) uniek

14 USP

15 Southwest Airlines Customer Appreciation Day is every day. We’re going places. LOTS of places. Low fares don’t mean low service. Points that can really take you places.

16 American Airlines Onderdeel van de oneworld alliance oneworld member airlines work together to consistently deliver superior, seamless travel experience, with special privileges and rewards for frequent flyers, including earning and redeeming miles and points across the entire alliance network. Top tier cardholders (Emerald and Sapphire) enjoy access to more than 600 airport lounges. The most regular travelers (Emerald) can also use fast track security lanes at select airports and recieve extra baggage allowances.

17 Lufthansa Onderdeel van de Star Alliance The Star Alliance network is the leading global airline network, with the highest number of member airlines, daily flights, destinations and countries flown to. It was established in 1997 as the first truly global airline alliance to offer customers convenient worldwide reach and a smoother travel experience.

18 Ryanair Ryanair is Europe’s favourite low fares airline, operating more than 1,600 daily flights (over 500,000 per year) from 69 bases, across 1,600 low fare routes, connecting 186 destinations in 30 countries and operating a fleet of 300 new Boeing aircraft. Ryanair has recently announced firm orders for a further 180 new Boeing aircraft, which will be delivered between 2014 and Ryanair currently has a team of more than 9,500 highly skilled professionals, will carry 84.6 million customers this year and has an outstanding 30-year safety record.

19 Opdracht Maak groepjes van 4 of 5 personen Bedenk een naam voor jullie vliegtuigmaatschappij Bedenk drie USP’s Bedenk een slogan

20 Delta 1929 Speed, Comfort and Safety 1930 Speed, Comfort and Convenience 1935 The Trans-Southern Route 1940 The Airline of the South 1950s Hospitality and Service from the Heart 1950s One of America’s Pioneer-Scheduled Airlines 1959 The Airline with the Big Jets 1966 The Best Thing That Ever Happened to Air Travel 1968 Delta Is Ready When You Are 1970 That’s The Delta Spirit

21 Huiswerk Lees pagina’s 57 t/m 62


Download ppt "Marketing College 4 Onderscheiden van de concurrentie."

Verwante presentaties


Ads door Google